کاهش آب خزر ناشی از شیطنت روسیه نیست

۱۴۰۲/۰۵/۲۳ - ۰۲:۱۴:۱۲
کد خبر: ۲۱۲۹۰۱

به گفته معاون سازمان بنادر، انسداد رود ولگا و کاهش سطح آب خزر ناشی از شیطنت روسیه نیست و موضوع مهم در این زمینه گرمای هوا است. مجید علی‌نازی، معاون سازمان بنادر در گفت‌وگو با ایلنا درباره مذاکرات با روسیه برای جلوگیری از کاهش آب خزر و اینکه آیا تفاهم‌های منطقه‌ای به روسیه این اجازه را می‌دهد که رود ولگا را به سمت خزر مسدود کند، اظهار کرد: باید توجه داشت که اولویت کشورها می‌تواند تغییر کند و در حال حاضر کشاورزی برای روسیه در اولویت قرار دارد. از همین روی، آب رود ولگا شیرین و بسیار ارزشمند است و روسیه برای کشاورزی از آن استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: در برهه‌ای از زمان، حمل و نقل و تجارت دریایی برای روسیه در اولویت قرار داشت و در راس سیاست‌ها و برنامه‌های این کشور قرار می‌گرفت اما در مقطعی هم کشاورزی در اولویت امور کشور روسیه قرار گرفته‌ است. نمی‌توان گفت، چرا رویکرد روسیه تغییر کرده چراکه رویکردها با توجه به استراتژی‌ها و پارامترها تغییر پیدا می‌کند اما رایزنی‌ها و مذاکرات بین دو کشور ایران و روسیه در این باره در حال انجام است. معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه بنادر روسیه بیشتر از هر کشوری از کاهش آب خزر و انسداد رود ولگا آسیب می‌بینند چراکه شیب دریایی خزر به سمت ایران و بیشترین عمق در سمت کشورمان است، گفت: در منطقه‌ قزاقستان برخی از بنادر در حال خشک شدن هستند و به همین دلیل اعلام بحران کرده‌اند و مطالعات دقیقی در حال انجام دارند که رویکرد خود را در بنادر جدید تغییر دهند.

علی‌نازی افزود: ایران هم از چند ماهه گذشته مطالعاتی را در دست انجام دارد که ببنیم آیا با همین سازه‌های موجود می‌توان با تغییراتی تاب‌آوری این سازه‌ها را در لایبروبی بیشتر کنیم یا اینکه در این فکر باشیم که توسعه بنادر و اسکله‌ها و بنادر را در اعماق بیشتر انجام دهیم که به‌طور قطع هزینه سناریو دوم بسیار بیشتر است. وی با بیان اینکه انسداد رود ولگا و کاهش سطح آب خزر ناشی از شیطنت روسیه نیست و موضوع مهم در این زمینه گرمای هوا است، تاکید کرد: تنها دلیل کاهش سطح تراز آب دریای خزر تنها انسداد رود ولگا نیست و موضوع عمده و مهم‌تر که کمتر به آن توجه می‌شود، افزایش گرمای زمین است و تاثیر بسیار زیادی دارد. البته گفته می‌شود که هر 25 سال یک‌بار شرایط اقلیمی گردش دارد و امیدواریم مانند 25 ساله گذشته که سطح آب خزر بسیار بالا آمد و یکسری از سازه‌های بندری را در برگرفت، این اتفاق مجدد بیفتد و بارش‌ها و سایر مولفه‌ها به افزایش سطح آب خزر کمک کنند.

 

ارسال نظر