انتقال نگرانی‌های ایران به روسیه درباره کاهش آب خزر

۱۴۰۲/۰۵/۲۲ - ۰۲:۱۳:۴۷
کد خبر: ۲۱۲۸۳۱

آنگونه که معاون وزیر راه و شهرسازی درباره کاهش آب خزر گفته، وزارت راه‌وشهرسازی با نخست وزیر روسیه در این باره وارد مذاکره شده و این نگرانی را منتقل کرده و وزارت امور خارجه نیز این موضوع را دنبال می‌کند.

به گزارش ایلنا، علی اکبر صفایی که در یک نشست خبری سخن می‌گفت، ادامه داد: ولگا یکی از رود‌های آبریزش به خزر است که البته مهم‌ترین رود خزر محسوب می‌شود. موضوع خزر بسیار حائز اهمیت است چراکه بخشی از تجارت ایران از خزر انجام می‌شود و در ٢٠ سال گذشته کاهش قابل توجهی در آب خزر بوده‌ایم.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی افزود: حجم لایروبی خزر نسبت به دو سال گذشته افزایش پیدا کرده است که مطالعاتی در این زمینه با سناریوهای مختلف در حال انجام است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر از ابتدای امسال تا به امروز گفت: میزان تخلیه و بارگیری در بنادر در سال جاری ٨٢ میلیون تن بوده که نسبت به سال گذشته با کاهش واردات مواجه هستیم و در بخش کانتینری فعالیت‌ها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵ درصد رشد داشته و در تراز خارجی سهم صادرات رشد چشم‌گیری داشته و ٧٠ درصد سهم تراز خارجی برای صادرات بوده و سهم واردات ٣٠ درصد بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد ٣٩ درصدی ترانزیت، گفت: وضعیت ترانزیت در خزر وضعیت بسیار خوبی است. 

صفایی با بیان اینکه تنها در بخش اقتصاد حمل و نقل دریایی ١٨٩ هزار میلیارد ریال پروژه اجرا شده و در اختیار مردم قرار گرفته شده است، اظهار کرد: یک میلیارد دلار پروژه در ساخت و خرید اقیانوس‌پیماها، کشتی و شناورها در حال انجام است. 

 

ارسال نظر