نگاهی به شرکای تجاری ایران در آفریقا

۱۴۰۲/۰۵/۲۱ - ۰۲:۵۹:۵۸
کد خبر: ۲۱۲۷۱۶
نگاهی به شرکای تجاری ایران در آفریقا

همان‌طور که در جریان سفر اخیر رییس‌جمهوری به کشورهای آفریقایی مطرح شد، این کشورها می‌توانند به عنوان شرکای مهم تجاری ایران مطرح شوند و نگاهی به آمارهای اخیر نیز به خوبی این موضوع را ثابت می‌کند. آفریقای جنوبی به دلیل تجارت خارجی بیش از ۲۵۰ میلیارد دلاری، عضویت در بریکس، عضویت در گروه ۲۰، دانش و اقتصاد مطلوب و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب، اهمیت ویژه‌ای دارد و برگزاری این کمیسیون بعد از چندین سال وقفه نشان‌دهنده اراده طرفین برای رشد مناسبات است که امیدواریم این نشست و حضور رییس‌جمهور محترم در اجلاس بریکس در روزهای آتی مقدمه‌ای برای عضویت ایران در این گروه و رشد تعاملات اقتصادی دو کشور شود. سهم ما از تجارت با قاره آفریقا، سهم ناچیزی است و برای افزایش تجارت باید ضمن معرفی کالاهای ایرانی به بازار آفریقا، فراهم آوردن شناخت مناسب از قوانین و بازار طرفین، موانع حمل کالا و جابه‌جایی پول برطرف شود.

در چهار ماهه نخست امسال، غنا با خرید ۵۴.۴ میلیون دلار کالای ایرانی مقصد نخست صادرات کشورمان به آفریقا بود و آفریقای جنوبی با فروش ۹ میلیون دلار کالا در رتبه نخست کشورهای تامین‌کننده کالاهای مورد نیاز کشورمان در بین آفریقایی‌ها بود. در چهار ماه نخست امسال ۴۳۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۵۲.۴ میلیون دلار به ۳۸ کشور آفریقایی صادر و ۱۷.۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۳.۵ میلیون دلار از ۱۸ کشور آفریقایی واردات به کشور انجام شده است.

غنا با خرید ۱۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۵۴.۴ میلیون دلار، آفریقای جنوبی با ۱۰۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۹.۳ میلیون دلار، موزامبیک با ۸۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۹.۳ میلیون دلار، کنیا با ۳۶.۶ هزار تن به ارزش ۱۲.۳ میلیون دلار، تانزانیا با ۳۶ هزار تن کالا به ارزش ۹.۶ میلیون دلار، سومالی با ۴۲ هزار تن به ارزش ۸.۸ میلیون دلار و سودان با ۱۰.۸ هزار تن به ارزش ۳.۳ میلیون دلار، هفت مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی به قاره آفریقا در چهار ماه نخست امسال بودند. محصولات آهنی و فولادی با ۶۱میلیون دلار، اوره با ۴۴.۶ میلیون دلار، قیر با ۲۰.۸ میلیون دلار، مواد غذایی و محصولات کشاورزی با ۱۳.۴ میلیون دلار، گاز مایع و بوتان با ۲.۷ میلیون دلار، پنج محصول صادراتی عمده ایران به قاره آفریقا در این مدت بودند. آفریقای جنوبی با فروش ۹ میلیون دلار کالا، کنیا با ۳.۴ میلیون دلار، تانزانیا با ۲.۷ میلیون دلار، غنا با ۲.۴ میلیون دلار، کنگو با ۱.۸ میلیون دلار، سیشل با ۱.۳ میلیون دلار و اوگاندا با ۱.۲ میلیون دلار، هفت کشور نخست تامین‌کننده کالا برای ایران در بین کشورهای آفریقایی در چهار ماه اخیر بودند. 

 

ارسال نظر