رییس دیوان عالی و دادستان کل کشور منصوب شدند

۱۴۰۲/۰۵/۱۶ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۲۳۰۵

مطابق اصل ۱۶۲ قانون اساسی، انتصاب رییس دیوان عالی کشور و دادستان کل کشور از سوی رییس قوه قضاییه باید از میان مجتهدان عادل و آگاه به امور قضایی، با مشورت قضات دیوان عالی کشور صورت گیرد؛ در دوره‌های پیشین در راستای اجرای اصل ۱۶۲، شیوه‌های مختلفی برای مشورت‌گیری از قضات دیوان عالی اتخاذ می‌شد؛ در این دوره در یک اقدام بدیع، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در روز سوم مرداد در جمع تمامی قضات دیوان عالی حاضر شد تا همه آنها را طرف مشورت قرار دهد و نظرخواهی را از آنها به عمل آورد.

بر همین اساس، یکشنبه (۱۵ مرداد)، طی مراسمی با حضور مقامات قضایی و کشوری و لشکری، رییس قوه قضاییه پس از مشورت و اخذ نظر از تمامی قضات دیوان عالی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری را به سمت ریاست این دیوان منصوب کرد.

  همچنین با نظر مشورتی قضات دیوان عالی و حکم رییس قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی‌آزاد که تاکنون عهده‌دار ریاست دادگاه انتظامی قضات بود، جایگزین حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری در سمت دادستان کل کشور شد.

در این مراسم از خدمات و زحمات حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضوی‌مقدم در سمت ریاست دیوان عالی کشور نیز تقدیر به عمل آمد و وی به عنوان مشاور عالی رییس قوه قضاییه منصوب شد. محسنی اژه‌ای در این مراسم با بیان اینکه ماموریت‌های قوه قضاییه و ملزومات عملیاتی‌سازی این ماموریت‌ها، از امور بسیار خطیر و مهم می‌باشند، گفت: تحقق عدالت که از جمله ماموریت‌های قوه قضاییه است، صبر و تدبیر و روحیه جهادی و همدلی و همفکری می‌طلبد؛ اگر بخواهیم به تنهایی و با فکر واحد، ماموریت‌های امر قضا را اجرایی کنیم، کار مشکل و سخت می‌شود؛ همفکری و همدلی با همه ارکان نظام از ضروریات است.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: اگر نتوانیم مسائل زمان را درست بفهمیم و نحوه مواجهه صحیح با آنها را دریابیم و نتوانیم اولویت‌ها را درک کنیم ممکن است فرصت‌ها را از دست بدهیم. رییس قوه قضاییه بیان داشت: چنانچه بخواهیم در این کشتی نجات به مقصد نهایی برسیم باید تمام حواس و توجه‌مان به دستورات و اوامر ولی فقیه باشد؛ ولی فقیهی که با جامعیت و تدبیر و اخلاص، سکان‌دار کشتی انقلاب است.

رییس دستگاه قضا تصریح کرد: ما در قوه قضاییه موظف و مکلف به تحقق و گسترش عدالت و احیاء حقوق عامه و تعقیب و مجازات مجرمین و کسانی هستیم که ارزش‌های الهی را زیر پا می‌گذارند و امنیت مردم را به هم می‌زنند و اموال بیت‌المال را به یغما می‌برند؛ کسانی که هم فاسدند و هم فساد می‌کنند. علاوه بر این‌ها، ما موظف به تلاش در جهت اصلاح مجرمین نیز می‌باشیم. محسنی اژه‌ای تاکید کرد: ما در قوه قضاییه از حقوقی که مرتبط به عموم مردم است، حفاظت و حراست می‌کنیم و حامی آزادی‌های مشروع مردم هستیم؛ مقوله آزادی‌های مشروع، در زمره مواردی است که به لحاظ مفهومی و مصداقی، نیاز به بروزرسانی دارد.

امروز آزادی‌های مشروع چیست؟ گاهی در دنیا و حتی بعضاً در کشور خود ما، مقوله آزادی به گونه‌ای مطرح می‌شود که اساساً ضدآزادی است؛ امروز در برخی کشورهای غربی بالاترین ظلم را به زنان روا می‌دارند و از آن به عنوان آزادی نام می‌برند؛ امروز در همان کشورها، بیشترین محدودیت‌ها را در قبال انسان‌ها اعمال می‌کنند و اسم آن را آزادی می‌گذارند. ما می‌خواهیم از آزادی‌های مشروع مردم دفاع کنیم.

رییس قوه قضاییه در ادامه، با قدردانی از زحمات و خدمات حجت‌الاسلام مرتضوی مقدم در زمان تصدی بیش از چهار ساله ریاست دیوان عالی کشور، گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضوی‌مقدم همه وسع خود را در راستای پیشبرد امور در سِمت ریاست دیوان عالی به کار بستند؛ بر همین اساس از وی، کمال قدردانی را داریم و ایشان را به سِمت مشاور عالی رییس قوه قضاییه منصوب می‌کنیم و اعتقاد داریم که ایشان می‌تواند در مناصب مهم دیگری، منشأ خدمت باشد.

 

ارسال نظر