شکایت ایران از کره‌جنوبی رسماکلید خورد

۱۴۰۲/۰۵/۰۸ - ۰۲:۴۷:۵۶
کد خبر: ۲۱۱۷۷۰

با ارسال لایحه «ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی ایران و دولت جمهوری کره به داوری» از سوی رییس‌جمهوری به مجلس، شکایت ایران از کره جنوبی درباره استرداد مطالبات از بانک‌های این کشور آغاز شد. با ارسال لایحه «ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی ایران و دولت جمهوری کره به داوری» از سوی رییس‌جمهور به مجلس، شکایت ایران از کره جنوبی درباره پیگیری حقوقی و استرداد مطالبات از بانک‌های این کشور رسماً کلید خورد.

طی سال‌های اخیر، اقدامات متعددی برای آزادسازی منابع بلوکه شده حداقل ۷ میلیارد دلاری ایران در کره‌جنوبی انجام شده ولی تاکنون به دلیل برخی کارشکنی‌ها، منابع ارزی ایران در کره‌جنوبی به حساب بانک‌های ایرانی واریز نشده است.

پیش از این و در بهمن 1400 یک رسانه کره‌ای گزارش داد، بانک مرکزی ایران در نامه‌ای خطاب به مرکز بین‌المللی حل وفصل اختلافات سرمایه‌گذاری، خواستار بازگردانده شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های کره جنوبی شده است. به نقل از شبکه کی.بی.اس ورلد، بانک مرکزی ایران چندی پیش نامه‌ای به مرکز بین‌المللی حل وفصل اختلافات سرمایه‌گذاری (ISDS) ارسال کرده و در آن از سئول خواسته است تا دارایی‌های مسدود شده ایران در حساب‌های بانکی کره جنوبی را آزاد کند. یک مقام وزارت امورخارجه کره جنوبی گفت که سئول در ماه سپتامبر این نامه را دریافت کرده است و همچنین مدعی شد که کشورش قصد دارد موضوع دارایی‌های مسدود شده ایران تحت تحریم‌های امریکا را حل وفصل کند.

بنابر این گزارش، درصورتی که دو کشور طی شش ماه پس از قبول این نامه هیچ راه‌حلی برای رفع این مناقشه از طریق مذاکرات پیدا نکنند، ایران احتمالا به مرکز بین‌المللی حل و فصل اختلافات سرمایه‌گذاری شکایت خواهد کرد. اختلاف میان تهران و سئول بر سر موضوع دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی در سال ٢٠١٨، پس از خروج یکجانبه امریکا از توافق هسته‌ای ٢٠١٥ و بازگرداندن تحریم‌های واشنگتن علیه تهران آغاز شد. کره جنوبی مدعی شده است که تحریم‌های امریکا مانع بازگرداندن این پول شده است.

 

ارسال نظر