حقوق باید متناسب با تورم افزایش یابد

۱۴۰۲/۰۴/۲۶ - ۰۳:۵۹:۰۲
کد خبر: ۲۱۰۷۷۸
حقوق باید متناسب با تورم افزایش یابد

تعادل|

 از روزی که برنامه توسعه هفتم به تصویب رسیده تا امروز انتقادهای بسیاری به آن شده است. این برنامه در تمامی زمینه‌ها نقص‌هایی دارد که قرار بود قبل از تصویب نهایی برطرف شود اما این اتفاق رخ نداد و حالا تمامی اقشاری که به نوعی ذی نفع در این برنامه هستند از آن گلایه مند شده‌اند. روز گذشته گردهمایی بازنشستگان تامین اجتماعی برگزار شد و در این برنامه بیش از هر چیز انتقادات گسترده‌ای به برنامه توسعه هفتم مطرح شد. بسیاری از کارگران و بازنشستگان بر این باورند که برنامه توسعه هفتم بر ضد کارگران و بازنشستگان است و باید اصلاح شود. از سوی دیگر در مورد حقوق و مزایای بازنشستگان و کارگران نیز بحث‌هایی مطرح شد. 

پرویز نصیری (مسوول امور اعضای خانه کارگر) در خصوص لایحه برنامه هفتم توسعه در سخنانی گفت: اگر این لایحه به همین شکل به تصویب برسد سازمان با بحران جدی در ۵ سال آتی مواجه می‌شود. ۴۶ میلیون نفر از جمعیت کشور عضو این صندوق هستند و از این جهت تصمیم‌گیری‌ها برای این سازمان مهم است.

مسوول امور اعضای خانه کارگر ادامه داد: اولین نسخه این لایحه؛ حداقل حقوق کارگران را نشانه گرفته بود که به سبب اعتراضات نمایندگان کارگری اصلاح شد اما در نسخه فعلی لایحه همچنان موادی برضد کارگران و بازنشستگان وجود دارد. او به ماده ۴ این لایحه اشاره کرد و گفت: در لایحه آمده که حق بیمه‌ها را دولت توسط سازمان امور مالیاتی دریافت کند. وظیفه اصلی سازمان امور مالیاتی دریافت مالیات تصاعدی از ثروتمندان است اما در این کار ناموفق است. درحالی که حقوق‌بگیران همان ابتدا مالیات بر درآمد خود را می‌دهند ولی ثروتمندان بسیاری از پرداخت مالیات فرار می‌کنند. همین امروز هم سازمان تامین اجتماعی با بحران مواجه است و این کار احتمالا پرداخت هزینه‌ها را از سوی تامین اجتماعی با بحران مواجه می‌کند. ما همین امروز هم نسبت به هزینه‌کرد تامین اجتماعی مشکل داریم. نصیری افزود: قوانین دایمی را نباید در قالب یک لایحه ۵ ساله تغییر دهند. اگر دولت و مجلس به دنبال حل مشکل ناترازی هستند پیشنهادات خود را در قالب سه‌جانبه‌گرایی ارایه کنند و تصمیمات را پشت درهای بسته نگیرند.

علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) نیز در این گردهمایی ضمن تبریک هفته تامین اجتماعی گفت: اهمیت تامین اجتماعی به جهت بزرگ شدن جوامع بیشتر شده است. از عمر تامین اجتماعی و مباحث مربوط به آن بیش از ۷۰ سال می‌گذرد و از زمان مصدق بحث تامین اجتماعی مطرح بوده است. او ادامه داد: بحث تامین اجتماعی در قانون اساسی نیز موضوع مهم و با اهمیتی بوده است. در اصل ۲۹ به برخورداری تامین اجتماعی اشاره شده که این معادل بیمه سلامت و درمان نیست، بلکه تامین اجتماعی فراتر از این حرفها و معادل بازنشستگی و حمایت از بازنشستگان، بیمه بیکاری، از کار افتادگی، در راه افتادگی و ... است. درمان و بیمه سلامت جزیی از تامین اجتماعی هستند. دبیرکل خانه کارگر بیان کرد: بیمه بیکاری موضوع مهم تامین اجتماعی است که باید به همه تعمیم یابد. ما تلاش کردیم در مجلس این کار را انجام دهیم اما با آن موافقت نشد. محجوب گفت: وظایف دولت و مجلس در مورد تامین اجتماعی فراگیر در اصل ۲۹ نوشته شده و نباید آن را به گردن صندوق‌ها به خصوص تامین اجتماعی انداخت اما متاسفانه دولت امروز این وظیفه خود را به گردن صندوق‌تامین اجتماعی انداخته است.

دبیرکل خانه کارگر گفت: دولت باید از محل غرامت عمومی و درآمدهای خود خدمات مربوط به تامین اجتماعی را برای همه فراهم کند. او در خصوص برنامه هفتم گفت: اهداف تامین اجتماعی فراگیر در این لایحه نه تنها ندید گرفته شده بلکه فاصله بین آنها افتاده است. راجع به تامین اجتماعی و کارگران مواد تندی در پیش‌نویس اولیه نوشته شده بود که بعد تا حدی اصلاح شد. اما بازهم لایحه برنامه حمایت از کارگران و بازنشستگان را نه تنها تامین نمی‌کند بلکه دولت در آن سعی دارد از مسوولیت‌های خود که پرداخت بدهی بخشی از آن است، سر باز می‌زند. دبیرکل خانه کارگر تاکید کرد: کسانی که نگاه کج که به صندوق‌ها دارند، بدانند که ما در مقابل این لایحه ساکت نمی‌نشینیم و این مسیر غلط عاقبت بدی دارد. از این روش‌ها دست‌بردارید.

نصرالله دریابیگی (دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران) نیز در این باره گفت: بعد از اینکه شورای عالی تامین اجتماعی کنار رفت؛ این سازمان دولتی شد و رییس آن را هم دولت انتخاب می‌کند. باید مسوولان بدانند که سازمان تامین اجتماعی برای دولت و مجلس نیست بلکه این سازمان برای کارگران است. این سازمان حتی برای کارفرمایان هم نیست و صد درصد آن متعلق به کارگران و بازنشستگان است.

او افزود: در شأن جمهوری اسلامی نیست که ۷۰ درصد این جامعه با مشکل معیشت مواجه باشند. همه می‌دانند با ماهی ۷ میلیون تومان زندگی کردن مرگ تدریجی است. عدالت باید تحقق پیدا کند و مشکل معیشت باید رفع شود. دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران گفت: برقراری عدالت اجتماعی، رفع تبعیض، درمان رایگان و فراهم کردن امکان استفاده از خدمات سازمان برای همه؛ تحقق اینها به معنای پاس داشتن روز تامین اجتماعی است. او گفت: بر اساس قانون الزام درمان رایگان است اما این رعایت نمی‌شود. مصوبات و طرح‌ها اگر در مسیر حمایت از محرومان و استقلال سازمان حرکت نکنند، ارزشی ندارند. راه‌حل اتحاد و انسجام هم حضور حداکثری ما در صحنه است.

حسن صادقی (رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در گردهمایی روز تامین اجتماعی گفت: امروز در حالی روز تامین اجتماعی را گرامی می‌داریم که متاسفانه این ابربیمه‌گر به سمت ورشکستگی و بحران جدی حرکت کرده است. علت اینکه آمده‌ایم مقابل مجلس این است که جلوی سقوط سازمان تامین اجتماعی را بگیریم؛ ما از نمایندگان مجلس می‌خواهیم برنامه هفتم توسعه را با چیدمان فعلی تصویب نکنند تا کارگران و سازمان تامین اجتماعی بیش از این درگیر بحران نشوند. به گفته صادقی، برنامه هفتم توسعه براساس نظریات و ایده‌های بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و سازمان تجارت جهانی تنظیم شده که نسخه‌های پوسیده این نهادها برای کشورهای در حال توسعه، همگی در جهت فقیرترسازی مردم و سقوط معیشت جمعی است.

او تاکید کرد: هر کشوری نسخه‌های این سه نهاد لیبرالی را سرمشق خود قرار داده، خیلی زود در تله فقر گرفتار شده است و نتیجه‌ای جز این نداشته. صادقی عنوان کرد: اصلاحات باید استمراری و پایدار و با مشارکت نمایندگان کارگری و شرکای اجتماعی باشد، تنها اصلاحات پایدار است که ماندگاری سازمان‌های بیمه‌ای را به دنبال دارد. رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تاکید کرد: جای این قبیل اصلاحات در برنامه پنجساله توسعه نیست؛ قوانین مقطعی محلی برای انجام اصلاحات پارامتریک یا اصلاحات روابط کار نیست. قوانین کوتاه‌مدت مشکل کشور را حل نمی‌کنند، قوانین باید استمراری و بلندمدت باشند. صادقی با بیان اینکه در حوزه‌ تامین اجتماعی با اصلاحات پارامتریک مخالف نیستیم اما نه اصلاحات یکطرفه در قالب برنامه پنجساله و به تبعیت از سیاست‌های نهادهای مالی بین‌المللی، ادامه داد: صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، دل‌شان برای کشورها نسوخته؛ آنها به اسم فقرزدایی کشورها را بدهکار و در تله فقر گرفتار می‌کنند؛ ما به دنبال حفظ دارایی‌های سازمان و تعمیق خدمات آن، حفظ بانک رفاه به عنوان دارایی سازمان و همچنین پرداخت بدهی دولت به سازمان هستیم و اینها همه منویات مقام معظم رهبری است. متاسفانه هیچ یک از اینها در برنامه هفتم اعمال نشده است. این فعال صنفی بازنشستگان افزود: به نمایندگان مجلس توصیه می‌کنیم آنچه در حوزه سازمان تامین اجتماعی در برنامه هفتم آمده، از متن برنامه حذف شود. و سپس در یک کمیته 

سه جانبه اصلاحات پایدار براساس سیاست‌های کلی تامین اجتماعی ابلاغی رهبری انجام شود. 

رجب رحمانی (نماینده مردم تاکستان) هم در ادامه ضمن تقدیر از حضور کارگران و بازنشستگان گفت: حضرت علی(ع) فرمودند کسی که با بازوی خود کار می‌کند، به گردنِ مردم حق دارد. باید به کارگران مزد عادلانه پرداخت کرد. ما به عنوان خدمتگزار سرسختانه و با قدرت پشتبان شما هستیم. فداکاری کارگران در سازندگی و دوران دفاع مقدس فراموش شده نیست اما آنطور که باید و شایسته است به کارگران توجه نشده است. نماینده مردم تاکستان با انتقاد از تغییر مبنای محاسبه‌ مستمری به ۵ سال گفت: در کمیسیون تلفیق مبنا قرار دادنِ میانگین ۵ سال را کنار گذاشتیم و اکنون مبنای مستمری همان میانگین دو سال است. رحمانی در پایان تاکید کرد: موضوع همسان‌سازی و ساماندهی به وضعیت کارگران برای حذفِ قراردادهای سفید امضا و افزایش امنیت شغلی را دنبال می‌کنیم. دست کارگران را می‌بوسیم و تا حد وسع‌مان مسائل شما را پیگیری می‌کنیم. ما مردم را به مسوولان نمی‌فروشیم.

علی بابایی کارنامی (نماینده مردم مازندران) نیز در ادامه گفت: از زحماتِ کارگران تشکر می‌کنم و معتقدم بخشی از حقوق شما تاکنون نادیده گرفته شده است. کارنامی بیان کرد: در برنامه هفتم با شما هم نظرم و در خصوص آن با آقای قالیباف صحبت کردم. سیطره برنامه هفتم نباید بر سر کارگران و بازنشستگان باشد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر سه جانبه‌گرایی گفت: توجه به نقش کارگران در مدیریت تامین اجتماعی و وزارت کار باید علنی شود و بی‌توجهی به سه جانبه گرایی در برنامه توسعه هفتم، بی‌توجهی به‌شان کارگران است. بابایی کارنامی گفت: از روزی که برنامه هفتم به مجلس رفته بسیاری از نگرانی‌ها در کمیسیون تلفیق حل شده و امیدواریم باقی نیز در تصویب نهایی حل و فصل شود.

 

ارسال نظر