شرایط جدید واردات خودرو اعلام شد

۱۴۰۲/۰۴/۲۶ - ۰۳:۳۹:۰۳
کد خبر: ۲۱۰۷۶۷

پس از کش و قوس‌های فراوان در رابطه با واردات خودروهای کارکرده، سرانجام سخنگوی شورای نگهبان از تایید لایحه مربوطه در این شورا خبر داد. اما شرایط واردات خودرو چیست؟ چه کسانی امکان واردات دارند؟پس از تایید لایحه واردات خودرو‌های کارکرده در شورای نگهبان، امروز، یکشنبه، 25 تیر 1402، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، از دولت خواست تا آیین‌نامه مربوطه را سریع‌تر تدوین کند.

اما اکنون پس از رفع موانع مربوط به واردات خودروهای دست دوم خارجی، برای بسیاری از شهروندان و سرمایه‌گذاران این پرسش مطرح است که چه کسانی امکان واردات این گروه از خودروها را به ایران دارند؟ در ابتدا تصور می‌شد که تمام شهروندان امکان واردات خودرو‌های کارکرده یا دست دوم را خواهند داشت، اما اظهارات امروز قالیباف نشان داد که محدودیت‌هایی در این باره وجود دارد و دو شرط لازم برای واردات لازم است. نخست اینکه واردکنندگان لزوماً باید دارای کارت بازرگانی معتبر باشند و در ثانی باید محل تأمین ارز برای واردات تعیین شود. با این حال با توجه به تعرفه‌های اعلامی و پیگیری مجلس، به نظر می‌رسد پس از گذشت شش سال این‌بار عزم جدی برای ورود خودروهای خارجی به کشور وجود دارد. در همین حال، سازمان ملی استاندارد تسهیلاتی را برای ورود خودرو به کشور در نظر گرفته است. به گفته رییس سازمان ملی استاندارد میلیون‌ها دستگاه خودرو این امکان را دارند تا در بازه زمانی کوتاهی وارد کشور شوند.

البته باید توجه داشت که فضای تجارت خارجی ایران در چند سال اخیر همواره با آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های پی‌درپی به هم ریخته است. بنابراین در این مورد نیز ممکن است هر لحظه یک آیین‌نامه جدید در بازار انحصاری موجود خودرو شکل بگیرد. از این رو احتمال دارد شرط واردات به‌ازای صادرات نیز در خصوص واردات خودروهای دست‌دوم گذاشته شود و در آن صورت است که تولیدکنندگان خودرو می‌توانند واردکنندگان خودرو کارکرده شوند.

 

ارسال نظر