حاشیه‌های امتحانات نهایی بالا گرفت

۱۴۰۲/۰۴/۲۲ - ۱۴:۳۲:۰۱
کد خبر: ۲۱۰۵۳۷
حاشیه‌های امتحانات نهایی بالا گرفت

امتحانات نهایی برای کنکور 1402 برگزار و نمرات دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان اعلام شد، اما در این میان بسیاری از داوطلبان با نمره پایین مواجه شده‌اند و به این وضعیت معترضند.

به گزارش اکوایران، با این حال آخرین مهلت ثبت درخواست اعتراض نمرات در سامانه فقط تا پایان 21 تیر بوده و تنها در موارد خاص و بسیار جزئی تا ظهر امروز (پنجشنبه) اعتراض انجام می‌شود.

دانش‌آموزان با مراجعه به مدارس روزانه خود و داوطلبان ترمیم نمره و ایجاد سابقه که فارغ‌التحصیل هستند نیز با مراجعه به مدارس بزرگسالان، باید به صورت مکتوب درخواست اعتراض خود را ثبت می‌کردند تا مدیر مدرسه این اعتراضات را در سامانه ثبت کند. 

اعتراضات به‌ صورت کشوری، تصادفی و به غیر از استان خود دانش‌آموز انجام و برگه دانش‌آموز به صورت تصادفی مجدد به استانی غیر از استان خود دانش‌آموز ارسال می‌شود. سپس برگه‌های امتحانی برای بررسی و تصحیح مجدد در اختیار مصحح چهارم قرار می‌گیرد و ملاک عمل، نمره مصحح چهارم است.

تصحیح برگه امتحانات نهایی داوطلبان با حاشیه‌هایی مواجه شد. برخی گلایه می‌کردند که به دلیل کمبود مصحح، «از دبیران دروس غیرمرتبط برای تصحیح برگه‌های امتحانی استفاده شده است».

خبرنگار ما این موضوع را از چند دانش‌آموز جویا شد که روایت مشابهی داشتند و در ادامه نیز بابت این مساله از آموزش و پرورش توضیح خواست. محسن زارعی - رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش - پاسخ داد: «نیروهای بازنشسته دارای ابلاغ تدریس، اجازه تصحیح داشتند و ابلاغ تصحیح دبیران می‌بایست مورد تأیید گروه‌های آموزشی قرار می‌گرفت.»

اعتراض دانش‌آموزان به نمرات و نحوه تصحیح آن محدود به یک نفر و دو نفر نیست. بسیاری از دانش‌آموزان یا در پیگیری ما یا در شبکه‌های اجتماعی گلایه‌های مختلفی را مطرح کرده‌اند. برخی معتقدند که به قدر کافی درس خوانده‌اند و مطمئن هستند که امتحاناتشان را خوب داده‌اند اما در نهایت نمره‌ای بسیار پایین‌تر از برآورد خود را دریافت کرده‌اند، تا جایی که برخی که مثلا در یک درس خاص انتظار نمره مناسبی داشتند، حتی نتوانستند نمره قبولی (دست‌کم 10 از 20) کسب کنند.

این وضعیت زمانی تأمل‌برانگیزتر می‌شود که یادآوری کنیم که تعدادی از داوطلبان معترض، بابت ترمیم نمرات خود مجددا امتحان داده بودند. به بیان ساده، برخی فارغ‌التحصیلان گذشته مدارس برای شرکت مجدد در کنکور سراسری تصمیم گرفتند که در امتحانات نهایی شرکت کنند تا با ترمیم نمرات خود، سهم بهتری از 40 درصدِ مورد اشاره در رتبه کنکور خود داشته باشند؛ اما موفق به کسب نمرات مناسب نشدند. برای نمونه، یک فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی مهندسی عمران حتی نتوانسته نمره قبولی از درس فیزیک کسب کند و نمره زیر 10 گرفته است.

گلایه دیگر داوطلبان، تفاوت زیاد آزمون اخیر با آزمون دی‌ماه است؛ هم در زمینه سطح سوالات (سختی و راحتی آزمون) و هم از نظر نمراتِ کسب‌شده.

با این حال، یکی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پیگیری این مشکلات، گفته که این نمرات، نتیجه درس نخواندنِ داوطلبان بوده و باید بهتر درس می‌خواندند.

بر اساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش، اوایل هفته آینده نتایج تجدیدنظر نهایی و اعتراضات داوطلبان اعلام می‌شود.

آنطور که زارعی درباره تاثیر سهیمه بر نمرات نهایی گفته، نمره کل سابقه تحصیلی بصورت تراز شده به سازمان سنجش برای ترکیب با نمره کل آزمون سراسری ارسال می‌شود و بعد در تعیین رتبه سهمیه‌ها اعمال خواهد شد.

بر این اساس قرار است بعد از تأیید سابقه تحصیلی، نمرات تراز شود؛ یعنی هر درس در هر سال تراز شود و نمره کل برای هر فرد تولید و این نمره کل به سازمان سنجش برای اثربخشی «سهم ۴۰ درصدی» گزارش داده شود. سپس سازمان سنجش نمره کل آزمون نهایی و نمره کل آزمون سراسری را در کارنامه داوطلب درج می‌کند و بعد از تلفیق این دو، رتبه فرد اعلام می‌شود. در واقع داوطلبان هر سال با جامعه آماری خود تراز می‌شوند.

ارسال نظر