روزهای سخت بازار سرمایه

۱۴۰۲/۰۴/۲۲ - ۰۲:۳۴:۳۷
کد خبر: ۲۱۰۴۸۳
روزهای سخت بازار سرمایه

روز ۲۰ تیر ۱۴۰۲ یک روز ناامیدانه و پرعرضه‌ایی برای بازار سهام بود؛ روزی که در پایان ساعات بازار تقریبا ۹۰ درصد نمادها در محدوده منفی معامله شدند.مهم‌ترین دلیل این اتفاق در اطلاعیه شپنا بود. شپنا طی آن اطلاعیه تعدیل مثبت ۱۷۰ریالی که در تاریخ ۴ تیر ماه اعلام کرده بود را به کاهش سود به ۲۲۵ ریال تبدیل کرد و علت این موضوع را عودت اطلاعیه درآمد تسعیر ارز سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۱ اعلام کرد. این اتفاق از چند جنبه برای بازار سرمایه اثر مهلک‌باری دارد.

ابتدا برای گروه پالایشی، یکی از بزرگ‌ترین و اثرگذارترین گروه‌ها، خبر منفی‌ای به حساب آمد و در حال حاضر سهامداران منتظر اعلامیه‌های مشابهی از سایر نمادهای این گروه هستند. اما آسیب جدی‌تر به کلیت بازار وارد شد.باید به این نکته دقت کرد که وقتی اعتماد از بین رفته، برگرداندن آن بسیار سخت و زمان‌بر است. بعد از اتفاقات سال ۹۹ بدنه بازار دچار بی‌اعتمادی شد و بعد از گذشت چند سال در حال بهبود بود که اتفاقات مربوط به ۱۶ اردیبهشت امسال رخ داد و بار دیگر سهامداران را از فعالیت در این بازار دلسرد کرد. به‌طوری که در اردیبهشت امسال شاهد خرید نزدیک به ۷۰۰ هزار کد حقیقی بودیم و این رقم در تیر ماه به ۲۰۰ هزار کد کاهش یافت. حال اتفاقی که برای گروه پالایشی رخ داد اعتماد را بیش از پیش در بین سرمایه‌گذاران از بین می‌برند و باید منتظر خروج بیشتر نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام باشیم.

اثر منفی دیگر این اتفاق در اختلالی است که در تحلیل تحلیلگران به وجود می‌آید.

 یکی از نیازهای اساسی هر تحلیلگری، پیش‌بینی‌پذیر بودن است. اینگونه تصمیمات، پیش‌بینی‌پذیری را کاهش می‌دهد و سهامداران در گروه‌های مختلف و حتی کاملا بی‌ارتباط با گروه پالایشی، بیم این را دارند که این اتفاق و تصمیمات لحظه‌ای در صنایع دیگر بورسی هم رخ دهد و به یک‌باره تمام‌ محاسبات و تحلیل آنها زیر سوال برود و تمام معاملاتی که بر اساس تحلیل‌ انجام شده بود بی‌اعتبار شده و حد ضرر بنیادی معاملات فعال شود. 

در شرایط فعلی که به لحاظ تکنیکالی شاخص کل یک کف مهم را از دست داده است، بازار به‌شدت نیازمند یک خبر و اتفاق خوب است و تنها کورسوی امید در گزارشات سه ماهه شرکت‌هاست که می‌تواند سوخت جدیدی، هر چند کم‌توان، به بازار تزریق کند که متاسفانه در این امر نیز بسیاری از شرکت‌ها کم‌کاری کرده و ارسال گزارشات را به روزهای آخر موکول کرده‌اند که ممکن است تا آن موقع به قدری اوضاع وخیم شود که دیگر اثر چندانی بر بازار نگذارد. انتظار می‌رود که سازمان به عنوان متولی و ناظر بازار تذکرها و فشارهای لازم را به شرکت‌ها برای ارسال هر چه زودتر گزارشات سه ماهه بیاورد تا شاید بتوان قلب نیمه جان بازار را به سختی دوباره احیا کرد. باید در نظر داشته باشیم که در مرداد و شهریور انتظار هیچ خبر دلخوش‌کننده‌ای برای بازار وجود ندارد و در شرایط فعلی که بازار در رکود به سر می‌برد ممکن است این رکود به رکود شدید و عمیق تبدیل شود که در این صورت درمان آن بسیار سخت و زمان‌بر خواهد بود.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
0
4
کارشناسای بازار سرمایه بعد از ریزش همیشه شادابتر هستن.