مسیر توسعه صادرات به چین

۱۴۰۲/۰۳/۲۷ - ۰۲:۳۸:۱۰
کد خبر: ۲۰۸۴۳۱
مسیر توسعه صادرات به چین

امروز اقتصاد چین و شرکت‌های بزرگ فعال در آن با نقاط مختلف دنیا کار می‌کند و سطح گسترده‌ای از همکاری را فراهم کرده‌اند. برای سرمایه‌گذاری نیاز به امنیت و تضمین شرایط است و با توجه به تحریم‌هایی که اقتصاد ایران در سال‌های گذشته آن را تجربه کرده، برخی از شرکت‌های چینی نیز می‌ترسند که در صورت ورود به ایران با محدودیت مواجه شوند. در صورتی که ما این امنیت سرمایه‌گذاری را تامین کنیم، قطعا شرکت‌های چینی نیز به حضور در ایران علاقه نشان خواهند داد.

البته بنا نیست که در این حوزه انحصار ایجاد شود و در صورت فراهم شدن شرایط، از دیگر کشورها نیز امکان جذب سرمایه خواهیم داشت؛ اما در حال حاضر همان طور که اروپایی‌ها محدودیت‌هایی دارند، قطعا نگرانی برای شرکت‌های چینی نیز وجود دارد. ما در سال ۲۰۱۴ شریک اول تجاری چین در منطقه بودیم اما امروز این جایگاه را عربستان سعودی از آن خود کرده است. برای چین تامین پایدار انرژی یک اولویت اساسی به شمار می‌رود و قطعا در این راستا با کشورهای منطقه همکاری خواهد کرد اما این به معنی کنار رفتن ایران نیست.

همان طور که از قبل نیز اعلام کرده بودیم خوشبختانه تمام مراحل کار برای افتتاح دفتر رسمی اتاق ایران و چین در شانگهای نهایی شده و همزمان با سفر وزیر اقتصاد به این کشور به بهره‌برداری خواهد رسید. این دفتر همزمان حکم نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی در چین را خواهد داشت که می‌تواند گامی مهم در مسیر توسعه صادرات به این کشور باشد.

طبق آمارهای رسمی حدود ۳۰ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران به مقصد چین انجام می‌شود اما در همین آمار حدود ۹۰ درصد صادرات به کالاهای نفت‌پایه یا معدنی اختصاص دارد و تنها ۱۰ درصد از صادرات ما به چین را دیگر کالاها تشکیل می‌دهد. یکی از اصلی‌ترین اهداف ما در راه‌اندازی این دفتر و نمایشگاه دائمی توسعه صادرات این قلم کالاهاست. در ماه‌ها و هفته‌های گذشته اتاق بازرگانی ایران و چین مقدمات حضور تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های چینی را فراهم کرده و این روند تا پایان سال جاری میلادی نیز ادامه خواهد داشت.

همچنین در تیرماه و مردادماه نیز هیات‌های تجاری ایرانی با شرکت‌های چینی مذاکرات مستقیمی انجام می‌دهند که می‌تواند به توسعه سطح همکاری‌های دو طرف منجر شود. با برپایی نمایشگاه‌ دائمی کالاهای ایرانی و همچنین فعال کردن پاویون ایران در نمایشگاه‌های چینی قطعا می‌توان به توسعه صادرات امیدوار بود. برنامه‌ای را که ما در قالب اتاق بازرگانی مشترک دنبال می‌کنیم افزایشی ۱.۵ برابری صادرات به چین در 5 سال آینده است و این هدف از دو طریق دنبال خواهد شد از سویی می‌توان کیفیت و ارزش کالاهای صادراتی مربوط به حوزه نفت‌پایه و معدنی را افزایش داد و از سویی دیگر با معرفی کالاهای ایرانی در نمایشگاه‌های دائمی می‌توان برای دیگر کالاها از محصولات غذایی گرفته تا کالاهای دانش‌بنیان راهی جدید باز کرد.

 

ارسال نظر