انتقاد از ورود شهرداری تهران به حوزه اجتماعی

۱۴۰۲/۰۳/۲۲ - ۰۴:۳۰:۴۴
کد خبر: ۲۰۸۰۳۵

گروه راه و شهرسازی|

پس از گذشت بیش از یک سال از آغاز فعالیت‌های گسترده شهرداری تهران در حوزه اجتماعی، دیروز یکی از اعضای شورای شهر با انتقاد از این روند اعلام کرد، اینکه ما در یک دوره‌ای به خاطر همراهی با دولت یک مسوولیتی را قبول کنیم که ابزار و امکانات آن برای ما فراهم نباشد و در کنار آن یک سازمان دولتی عریض و طویل به نام سازمان بهزیستی هم داشته باشیم، درست نیست. در همین حال، اعضای شورای اسلامی شهر تهران صبح دیروز در یکصد و پنجاه و سومین جلسه دوره ششم پارلمان شهری پایتخت به بررسی گزارش حسابرسی شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) برای سال‌های مالی ۹۶ تا ۹۹ پرداختند. در جریان این جلسه پس از قرائت گزارش توسط حسابرس رسمی شورا، احمد صادقی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: در گزارش حسابرس شورا آمده است که حدود ۳۰۰ قطعه زمین متعلق به شرکت مترو فاقد اسناد مالکیت است.

در حالی که می‌توان بخشی از این زمین‌ها را تهاتر کرد تا مشکلات مالی آن برطرف شود.ناصر امانی نیز در واکنش به گزارش حسابرس رسمی شورا از شرکت مترو گفت: از گزارش حسابرس ۱۷ بند تکلیفی برای شهرداری تعیین شده است که یکی از آنها تعیین تکلیف مجتمع ایستگاهی پردیس با ۳۸ هکتار مساحت و همچنین ۳۴۸ ساختمان و ۲۶۴ قطعه زمین است که باید اسناد مالکیت‌شان تعیین تکلیف شود. شهرداری باید مطالبات و مالیات شرکت مترو را تعیین تکلیف کند و همچنین پیگیر دریافت خسارت بابت تجهیزات سیگنالینگ غیراستفاده خط ۳ مترو باشد.

    نداشتن فاینانس مهم‌ترین مساله مترو

پس از بیان اظهارات اعضای شورا، محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) به پشت تریبون شورای شهر رفت و گفت: نداشتن فاینانس مهم‌ترین مساله برای توسعه مترو است که تا دو هفته آینده فاینانس عملیاتی خواهد شد. اقدامات لازم در این مدت انجام شده است و امیدواریم در آینده نزدیک فاینانس عملیاتی شود تا نگرانی‌ها کاهش یابد. وی با بیان اینکه زمین مجتمع ایستگاهی پردیس تعیین تکلیف شده است، اظهار کرد: اقلام خریداری‌شده در خط ۳ مترو به درد متروی تهران نمی‌خورد و دستگاه‌های نظارتی نیز به این مساله ورود کردند و در نظر داریم توافقاتی را در کمیسیون حمل‌ونقل و با دستگاه‌های نظارتی انجام دهیم تا بتوانیم این اقلام را به یکی از شهرهای قم یا کرج واگذار کنیم؛ چراکه اقلام خریداری‌شده برای خط ۳ مترو به کار ما نمی‌آید و می‌توانیم در حساب‌های طرفین به متروی سایر شهرها بدهیم.

مدیرعامل شرکت متروی تهران ادامه داد: برخی زمین‌های مربوط به شرکت مترو که در جلسه امروز شورا در مورد آن صحبت شد، اسنادی دارند. برای مثال خانه‌های سازمانی و املاک کرج به‌طور کلی اسناد یکپارچه دارند و لزومی وجود نداشته که سند تفکیکی اخذ شود. هرمزی همچنین با اشاره به رفع مشکلات پروانه شرکت سامانه محیط در راستای توافقات با بنیاد مسکن گفت: ایستگاه علامه جعفری و سایر ایستگاه‌ها ناظر به رفع مشکل پروانه اجرا می‌شود؛ کارگاه‌های ما در این بخش فعال است و تاکنون نیز یک ایستگاه به بهره‌برداری رسیده است. همچنین ما تکلیف خود را برای ایستگاه متروی دردشت انجام داده‌ایم. وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته گواهی‌های جذب کار انجام‌شده ۳۰ درصد بود، اما برای اولین‌بار در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۸۰ درصد از گواهی‌ها جذب شدند. در نهایت اعضای شورای شهر تهران گزارش حسابرسی شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) برای سال‌های مالی ۹۶ تا ۹۹ را به تصویب رساندند.

    بروز پدیده نوظهور «خانه‌های دودی»  در محله شوش

در بخش دیگری از جلسه دیروز شورای شهر، یک عضو این شورا از بروز پدیده نوظهور «خانه‌های دودی» در محله شوش که در آنها معتادان برای چند ساعت استعمال مواد مخدر حضور پیدا می‌کنند، خبر داد و شهردار منطقه ۱۵ نیز اعلام کرد که ۱۸ خانه پلاک قرمز در این محله پلمب شده است.

ناصر امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران امروز در جریان برگزاری یکصد و پنجاه و سومین جلسه دوره ششم پارلمان شهری پایتخت، به ارایه گزارشی درباره وضعیت محله شوش در منطقه ۱۵ تهران پرداخت و گفت: ۶۰ درصد این محله را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد و ۵۰ درصد افراد این محله اتباع خارجی هستند. وی افزود: در بازدید از محله شوش با پدیده‌ای به نام «خانه‌های دودی» مواجه شدیم که برای اولین‌بار اسم آن را می‌شنیدیم، به گونه‌ای که در این محله خانه‌هایی وجود دارد که معتادان اول صبح وارد آن می‌شوند و بعد از استعمال مواد مخدر و ... از آنجا خارج می‌شوند که این خانه‌ها با آنچه قبلا به عنوان پلاک قرمز می‌شناختیم، تفاوت دارد.

امانی گفت: ۳۷ واحد خانه دودی توسط شهرداری تهران شناسایی شده است، اما خبر ندارم که این خانه‌ها پلمب شده‌اند یا خیر، ولی اکثرا اتباع بیگانه در خانه‌های دودی حضور دارند. البته تا امروز ۱۸ خانه پلاک قرمز پلمب شده‌اند. عضو شورای شهر تهران ادامه داد: شوش یکی از محلات قدیمی تهران است که دچار مشکلات فرهنگی و اجتماعی فراوانی است. همچنین با اینکه عوارض صدور پروانه در بافت فرسوده رایگان است، اما ۷۰ میلیون تومان تحت عنوان تدوین ضوابط شهر اخذ می‌شود، به همین دلیل نوسازی بافت فرسوده در این محله با شیب ملایمی در حال انجام است.

    افزایش اجاره‌بها در شوش

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم به ساماندهی اتباع بیگانه در محله شوش گفت: در بازدید از محله شوش، وقتی به محل‌های ارایه خدمات عمومی مانند خانه‌های بهداشت سر می‌زدیم، اعلام می‌کردند که ۹۰ درصد مراجعه‌کنندگان را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند. افزایش اجاره واحدهای مسکونی در همه جای تهران وجود دارد، اما در این محله به دلیل حضور اتباع بیگانه بیشتر نمود پیدا کرده است و همچنین در محله شوش، بعضا شاهد سکونت چند خانواده در یک خانه چندمتری هستیم که این مساله باعث شیوع و گسترش امراض و بیماری‌ شده است.

    ساماندهی کودکان کار  وظیفه شهرداری نیست

امانی همچنین از ساماندهی کودکان کار و خیابان در سطح شهر انتقاد کرد و گفت: من شخصا از اینکه شهرداری وظیفه دولت را برعهده بگیرد، معترض هستم. اینکه ما در یک دوره‌ای به خاطر همراهی با دولت یک مسوولیتی را قبول کنیم که ابزار و امکانات آن برای ما فراهم نباشد و در کنار آن یک سازمان دولتی عریض و طویل به نام سازمان بهزیستی هم داشته باشیم، درست نیست.

او در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: این کار جز اینکه شهرداری را از وظایف اصلی به وظایف فرعی بکشاند و وضعیتی که امروز سر حمل و نقل ما آمده است دوباره تکرار شود، هیچ نتیجه دیگری نخواهد داشت. این عضو شورای شهر با اشاره به تذکر خود در صحن شورای شهر درخصوص استفاده پیمانکاران از کودکان به عنوان پاکبان گفت: تذکری که درخصوص استفاده از کودکان در زباله‌گردی دادم در همین راستا بود که شهرداری با پیمانکاران متخلف برخورد کند و اصلا با این پیمانکاران قرارداد خود را لغو کند چراکه برخلاف قانون کار عمل کرده است.

    ۷۰ هزار کودک کار و خیابان در تهران 

سوده نجفی، رییس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران نیز در نشست علنی دیروز این شورا با بیان اینکه آمار کودکان کار در کشور و به ویژه در شهر تهران روز به روز در حال افزایش است، گفت: ۷۰ هزار کودک کار در خیابان‌های تهران وجود دارد که ۸۰ درصد از این افراد ایرانی نیستند. 

 

ارسال نظر