رونمایی از مدل انبوه‌سازان برای کمک به دولت

۱۴۰۲/۰۳/۱۸ - ۰۲:۵۸:۳۱
کد خبر: ۲۰۷۷۲۰

گروه راه و شهرسازی|

به باور انبوه‌سازان، مهم‌ترین مشکل ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال، مساله تامین مالی این پروژه بزرگ است. به همین دلیل آنها پیشنهاد کرده‌اند، از 2 میلیون واحد مسکونی شهری، یک میلیون واحد را تامین مالی کنند اما در ازای آن، واحدهای ساخته شده یا زمین از دولت دریافت نمایند. آنگونه که رییس کانون سراسری انبوه‌سازان اعلام کرده، انبوه‌سازان توان تامین مالی ساخت یک میلیون مسکن را دارند.در همین حال، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که دولت از اقشار ضعیف متقاضی مسکن دولتی حمایت می‌کند.

به گزارش تسنیم، سیدمحمد مرتضوی با اشاره به اینکه در طرح نهضت ملی مسکن به توسعه درون‌شهرها توجه نشده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را داریم اگر ابزارهای آن فراهم می‌شد امروز دیگر نیازی به قانون جهش تولید مسکن نداشتیم.

وی با بیان اینکه پس از گذشت 2 سال در بخش‌هایی از این طرح ناکارآمدی می‌بینیم، افزود: مهم‌ترین بحث نهضت ملی مسکن، تسهیلات بانکی است که عملکرد بانک‌های عامل به جز بانک مسکن در این مسیر رو به جلو نیست.

وی با یادآوری اینکه در مسکن مهر نرخ سود تسهیلات در تهران 9 درصد، مراکز استان‌ها 7 و در سایر شهرها 4 درصد بود، اضافه کرد: در مسکن مهر تسهیلات پرداخت شده 70 تا 80 درصد از منابع لازم برای ساخت واحدها را تامین می‌کرد و آورده متقاضیان مبلغ محدودی بود.

وی در ادامه بیان کرد: برای تسریع ساخت وساز و کاهش آورده متقاضیان اسفندماه سال گذشته پیشنهاد ورود بخش خصوصی برای تامین آورده از منابع مالی داخلی را دادیم.

وی یادآور شد: انبوه‌سازان توان تامین مالی 50 درصد از هدف‌گذاری دولت برای ساخت و ساز مسکن را دارد. به‌عبارت دیگر با توجه به اینکه حدود 2 میلیون واحد مسکونی خودمالکی و روستایی است، 2 میلیون واحد دیگر باقی می‌ماند که انبوه‌سازان می‌توانند تامین مالی یک میلیون واحد را انجام دهند.

   کاهش ۲۰درصدی قیمت مسکن  به‌دلیل رکود

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران از کاهش ۲۰درصدی قیمت مسکن به‌دلیل رکود خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی با قیمت ۱۰میلیونی ساخت نهضت ملی مسکن موافقت کرد. به گزارش تسنیم، ایرج رهبر در نشست خبری با اشاره به قیمت مقطوع ساخت‌وساز واحدهای مسکن مهر، اظهار کرد: قیمت مقطوع مشکلاتی را برای سازندگان به وجود آورده بود. وی با بیان اینکه در نهضت ملی مسکن نیز وزارت راه و شهرسازی بر انجام ساخت‌وساز با قیمت مقطوع تأکید دارد، افزود: متأسفانه قیمت‌های متفاوتی از سوی مسوولان ذی‌ربط برای هزینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن اعلام می‌شود ما از وزارت راه و شهرسازی خواسته‌ایم از سازمان برنامه و بودجه در این رابطه تبعیت کند.

وی توضیح داد: سازمان مذکور کارشناسان خیلی قدری دارد که ریز آیتم‌های مربوط به نهاده‌های ساختمانی را با دقت بسیار بالا محاسبه و با توجه به تورم هر سه ماه یک‌بار شاخص تعدیل را اعلام می‌کنند. رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: پس از مذاکرات متعدد، وزارت راه و شهرسازی با هزینه ساخت حدود 10 میلیون تومانی برای هر مترمربع نهضت ملی مسکن موافقت کرده است.

وی با تصریح به اینکه مهم‌ترین مساله ساخت‌وساز پروژه‌های نهضت ملی مسکن تأمین مالی است، یادآور شد: در دوره اسلامی وزیر اسبق راه و شهرسازی بارها اعلام کردیم که برای ساخت واحدهای «طرح اقدام ملی» آورده متقاضیان و وام 300 میلیون تومانی پاسخگو نیست. رهبر ادامه داد: بر این اساس پیشنهاد دادیم از سرمایه بخش خصوصی برای ساخت‌وسازها استفاده شود که به آن توجهی نشد. در پروژه‌های نهضت ملی مسکن توان تأمین آورده از سوی متقاضیان حداکثر 200 میلیون تومان است که با وام 300 میلیون تومانی (قبل از افزایش به 550 میلیون تومان) حدود 500 میلیون تومان می‌شد.

وی اضافه کرد: با این مبلغ وام و آورده متقاضیان برآوردهای ما نشان می‌داد که هزینه ساخت دو برابر رقم مذکور یعنی حدود یک میلیارد تومان خواهد بود.

وی راهکار ساخت‌وساز سریع پروژه‌های نهضت ملی مسکن را استفاده از سرمایه بخش خصوصی اعلام و بیان کرد: پیشنهاد داده‌ایم از همان پروژه‌ها به‌ازای منابع مالی بخش خصوصی به آنها واحد واگذار کنند، یا اینکه در جاهای دیگر به ما زمین واگذار کنند. رییس انجمن انبوه‌سازان تهران خاطرنشان کرد: 2 سال زمان برد تا موضوع تهاتر در نهضت ملی مسکن را جا بیندازیم. رهبر با تأکید بر اینکه اجرای نهضت ملی مسکن مدیریت جهادی می‌خواهد، گفت: مدیریت جهادی به این معنی که مدیران قدرت تصمیم‌گیری سریع و ابلاغ آن را داشته باشند. در زمان حاضر چون مدیران اختیار ندارند منتظر تصمیم‌گیری شورای عالی مسکن می‌مانند و پس از آن در رابطه با موضوعی تصمیم‌گیری می‌کنند. وی به وضعیت بازار مسکن گریزی زد و گفت: به‌دلیل رکود حاکم بر بازار، قیمت مسکن 10 تا 20 درصد کاهش یافته است. رهبر ابراز کرد: در واقع به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم، فروشندگان قیمت‌های پیشنهادی برای املاک خود را کاهش داده‌‌اند.

جزییات کمک دولت به اقشار کم‌درآمد ‌

در همین حال، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه دولت برای تسهیل شرایط متقاضیان نهضت ملی مسکن در دهک‌های کم درآمد، گفت: قرار شد برای دهک‌های ۱ و ۲‌ که مشکل آورده اولیه‌ داشتند، مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان وام ۱۵ ساله ۲ درصد به منظور پوشش آورده اولیه در نظر گرفته شود.‌

هادی عباسی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به آخرین وضعیت تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن اظهار کرد: شورای عالی مسکن سقف تسهیلات را به ۵۵۰ میلیون تومان در تمام شهرها افزایش داد و این سقف در شورای پول و اعتبار تصویب و به بانک‌ها ابلاغ شد و هم‌اکنون همه متقاضیان نهضت ملی مسکن وام ۵۵۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند، همچنین آن دسته از متقاضیان طرح‌های قبلی نظیر طرح اقدام ملی مسکن که موفق به تکمیل مسکن خود با وام قبلی نشدند، می‌توانند در سقف جدید تسهیلات دریافت کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه دولت برای تسهیل شرایط متقاضیان نهضت ملی مسکن در دهک‌های کم درآمد گفت: برای دهک‌های یک تا چهار عموما مشکل آورده اولیه‌ وجود داشت که قرار شد، برای دهک ۱ و ۲‌، مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان وام ۱۵ ساله ۲ درصد به منظور پوشش آورده اولیه در نظر گرفته شود.

وی افزود: همچنین برای دهک‌های درآمد‌ی ۳ و ۴، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات ۱۵ ساله ۲ درصد وجود دارد. عباسی گفت: این تسهیلات برای دهک‌های کم درآمد علاوه بر وام ۵۵۰ میلیون تومانی است و همانطور که تاکید کردم برای پوشش آورده اولیه است. این مقام مسوول در ارتباط با نرخ سود تسهیلات مسکن گفت: نرخ سود این تسهیلات مطابق قانون و توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود و همچنین دوره بازپرداخت نیز منطبق بر قانون جهش تولید مسکن مجموع دوران مشارکت و فروش اقساطی 20 ساله تعیین خواهد شد.

 

ارسال نظر