معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مسیر راه آهن رشت-آستارا اظهار داشت: از آنجایی که سرمایهگذاری با روسها است، این مسیر مصوب در اختیار هیات فنی روسها هم قرار گرفته تا درباره آن اظهارنظر کنند. خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفتوگو با ایلنا درباره انتقادات نسبت به خسارات محیط زیستی اجرای پروژه راهآهن رشت-آستارا و هشدارها درباره به خطر افتادن محیط زیست استان گیلان و قطع درختان منطقه گیسوم اظهار داشت: سرتاسر مسیر مشکلی برای محیط زیست استان گیلان ایجاد نمیکند و مطالعات انجام و تایید شده، مباحثی درباره دو نقطه در مسیر مطرح بود که یکی از این دو نقطه جنگل گیسوم است که پیشنهاد دادهایم از مسیری که قبلاً شبکه برق ایجاد شده، مسیر ریلی احداث شود.
وی با تاکید بر اینکه در این صورت هیچ گونه تغییراتی در مسیر نسبت به گذشته اعمال نمیشود و محیط زیست هم این پیشنهاد را پذیرفت، گفت: باید توجه شود که برای مسیر شبکه برق قبلا از این مسیر تراشیده شده و قرار نیست برای ساخت مسیر ریلی و پروژه راهآهن رشت-آستارا تغییری در این مسیر ایجاد و درختی قطع شود. این مسیر از سالهای قبل ایجاد شده و خط ریلی از همان مسیر عبور خواهد کرد و خسارتی هم نسبت وضعیت موجود ایجاد نمیکند. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نقطه دیگری که مورد بحث قرار گرفته دریاچه استیل است و از آنجایی که احساس میشد مسالهای برای آن ایجاد شود، واریانت را تغییر دادیم و تونلی در کنار آن قرار میدهیم و در این منطقه هم هیچ مشکل محیط زیستی ایجاد نمیشود.
خادمی با بیان اینکه نمیدانم عدهای با چه دیدگاهی چنین حساسیتی ایجاد میکنند، مطالعات جامع حتی در پروژههای کوچک و جزیی هم انجام و تمام تاییدیهها از مبادی ذیربط کسب میشود و این افراد اگر اطلاعات جامعتری داشته باشند میتوانند با شفافیت بیشتری درباره اجرای این پروژه ارایه نظر کنند، اظهار کرد: پروژه راهآهن رشت-آستارا از ١۵ سال گذشته در دست مطالعه است و مشاوران متعدد درباره آن مطالعه و اظهارنظر کردهاند و استعلامهای متعددی صادر شده است.