چرا مسوولیت اجتماعی بخش خصوصی مهم است؟

۱۴۰۲/۰۳/۰۲ - ۰۳:۴۱:۱۷
کد خبر: ۲۰۶۴۷۰
چرا مسوولیت اجتماعی بخش خصوصی مهم است؟

 رییس هیات‌مدیره بیمارستان بازرگانان، طی سخنانی با اشاره به اینکه این روزها بحث مسوولیت اجتماعی شرکتی، در ایران و جهان مورد توجه قرار دارد، گفت: البته این مبحث به دلیل حمایت‌های ویژه‌ قانونی در جهان، ابعاد وسیع‌تری پیدا کرده است. در ایران اما موسسات خیریه چندان مورد حمایت قرار نمی‌گیرد که اگر این حمایت صورت گیرد، این نوع فعالیت‌ها گستردگی بیشتری پیدا می‌کند. مهدی کرباسیان، با بیان اینکه حوزه سلامت یکی از ظریف‌ترین و حساس‌ترین حوزه‌ها در زمینه ایفای مسوولیت اجتماعی است، گفت: حساسیت این حوزه از آن جهت است که با عموم مردم سروکار دارد و برای توسعه فعالیت‌ها در این بخش، ضرورت فرهنگ‌سازی مسوولیت ‌اجتماعی شرکتی به‌شدت احساس می‌شود.

او با ارایه این توضیح که این بیمارستان از زمان بازگشت به اتاق تهران بیش از 80 درصد بازسازی شده، افزود: بیمارستان به صورت خصوصی اداره می‌شود اما تعرفه‌های درمانی آن کاملاً طبق مصوب دولت است. ضمن آنکه این بیمارستان، تنها بیمارستان خصوصی است که تمام بیمه‌ها را می‌پذیرد. اگرچه، طبق برآوردها رقم مطالبات بیمارستان از بیمه‌های مختلف حدود 148 میلیارد تومان برآورد شد که با وجود این مطالبه، بیمارستان همچنان سرپا مانده است. افزون بر این، صندوقی با کمک و اعتبار نیکوکاران نیز ایجاد شده که در صورت تشخیص مددکاری بیمارستان در مورد عدم توانایی بیمار در پرداخت هزینه خدمات، هزینه‌های او از این صندوق پرداخت می‌شود و برای مثال در سال گذشته 8.9 میلیارد تومان از این محل هزینه شده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، رییس هیات امنای بیمارستان بازرگانان همچنین گفت که این مرکز درمانی که در سال‌های قبل زیان‌ده بوده و در سال‌های 1400 و 1401 به نقطه تعادل در درآمد و هزینه‌ها رسیده و حتی یک ریال از کمک‌های اتاق بازرگانی را برای هزینه‌های جاری صرف نکرده و تمام این هزینه‌ها برای بازسازی و توسعه و تجهیز بیمارستان هزینه شده است.

رییس بیمارستان بازرگانان نیز در ادامه با ارایه این توضیح که بیمارستان بازرگانان نخستین مرکز درمانی تاسیس شده توسط بخش خصوصی پیش از دهه 1330 است، گفت: جنگ جهانی دوم و اشغال کشورمان توسط نیروهای متفقین، پیامدهای ناگواری چون قحطی و شیوع بیماری‌های واگیردار برای مردم در پی داشت. چهار سال پس از جنگ و دو سال پس از خروج نیروهای اشغالگر، هیات رییسه وقت اتاق بازرگانی تهران با هدف کمک به مردم به فکر تاسیس یک بیمارستان افتاد. عملیات احداث بیمارستان بازرگانان در اردیبهشت ماه 1327 آغاز شد و حدود یک سال و هشت ماه بعد، در بهمن ماه 1328 این مرکز بهداشتی و درمانی به بهره‌برداری رسید. البته روند تکمیل بیمارستان تا سال 1330 ادامه داشت.

بهزاد کلانتری ادامه داد: با وقوع انقلاب اسلامی در سال 1357 بیمارستان بازرگانان مانند تمامی مراکز درمانی آن زمان با مصوبه هیات دولت موقت در اسفند 1357 به وزارت بهداری و بهزیستی واگذار شد. این بیمارستان طی سال‌های پس از انقلاب و به‌طور خاص دوران دفاع مقدس به یکی از مراکز اصلی درمان مجروحان و آسیب‌دیدگان جنگ تبدیل شده بود.

او با بیان اینکه «بیمارستان بازرگانان در دوران جنگ و پس از جنگ به‌دلیل عدم سرمایه‌گذاری دچار فرسودگی زیاد و تعطیل شده بود» از واگذاری بهره‌برداری این بیمارستان در سال 1373 به کمیته امداد امام خمینی(ره) سخن گفت. او افزود: در سال 1395 پیش از اتمام قرارداد واگذاری اداره بیمارستان به کمیته امداد، اتاق بازرگانی تهران تصمیم گرفت مجدد مدیریت این مرکز درمانی را برعهده بگیرد و آن را برای خدمت‌رسانی عمومی به مردم و در راستای ایفای مسوولیت اجتماعی خود بازسازی کند. به این ترتیب در دی ماه 1395 مدیریت بیمارستان به اتاق بازگشت و با برنامه‌ریزی صورت گرفته کار بازسازی بیمارستان به سرعت از سال 1396 آغاز شد. بهزاد کلانتری گفت: از سال 1396 تاکنون بالغ بر 42 پروژه برای بهسازی، نوسازی و ایجاد بخش‌های جدید با هزینه‌ای معادل 214 میلیارد تومان در بیمارستان بازرگانان اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است و این مرکز درمانی را که در یکی از مناطق کمتربرخوردار پایتخت قرار دارد به یکی از مجهزترین و پیشرفته‌ترین مراکز درمانی تهران تبدیل کرده است.

او با اشاره به شاخص تعداد پذیرش بستری گفت: میزان بستری در سال 1396 معادل 6040 نفر بوده که در سال 1401 به 17هزار و 163نفر افزایش یافته است. این افزایش در شرایطی رقم خورده که بیمارستان قبلا در اختیار کمیته امداد بوده و خدمات آن رایگان ارایه می‌شده و اکنون به صورت خصوصی اداره می‌شود.

او در ادامه به پروژه‌های عمرانی اجرا شده و دردست اجرای این بیمارستان پرداخت و گفت: از‌ سال 1396‌ تاکنون 42‌ پروژه‌ با‌ هزینه 214‌ میلیارد ‌تومان‌ مورد‌ بهره‌برداری ‌قرار ‌گرفته‌اند و همچنین پروژه رادیوتراپی با هزینه تقریبی 78 میلیارد تومان در حال اجراست. راه‌اندازی این بخش با تجهیزات پیشرفته می‌تواند بیماران جنوب تهران را از مراجعه به سایر مراکز درمان در مناطق دیگر بی‌نیاز کند و در صورت راه‌اندازی آن در تابستان، 80 درصد فرانشیز خدمات رادیوتراپی شامل تخفیف خواهد شد. کلانتری افزود: به‌طور کلی از سال 1398 تاکنون، حدود 26 میلیارد تومان نیز از محل کمک خیرین و نیکوکاران به پروژه‌های عمرانی بیمارستان اختصاص یافته است.

 

ارسال نظر