شیوع تب کریمه کنگو در کشور

۱۴۰۲/۰۲/۳۱ - ۰۴:۴۶:۰۴
کد خبر: ۲۰۶۳۳۴
شیوع تب کریمه کنگو در کشور

سخنگوی سازمان دامپزشکی کشور گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که همه ساله با آغاز فصل گرما تا پایان فصل گرما در کشور ما شیوع پیدا می‌کند. امین اسدی، سخنگوی سازمان دامپزشکی کشور گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که همه ساله با آغاز فصل گرما تا پایان فصل گرما در کشور ما شیوع پیدا می‌کند.

او افزود: تب کریمه کنگو که یک بیماری ویروسی است و گاهی حتی می‌تواند کشنده هم باشد از کنه‌ای به انسان منتقل می‌شود. سخنگوی سازمان دامپزشکی کشور به دامداران که بیشتر در معرض این بیماری هستند توصیه کرد که از دست زدن و له کردن و کندن کنه از بدن دام آلوده اجتناب کنند و اماکن نگهداری دامی را هم تحت نظارت دامپزشکی منطقه خود، سمپاشی کنند و حمام‌های ضدکنه را برای دام‌های خود انجام دهند. اسدی در توصیه به ذابحین در کشتارگاه‌ها نیز گفت: این ویروس در خون و مخاط دام وجود دارد بنابراین ذابحین در هنگام ذبح دام حتماً باید از روپوش، عینک، دستکش، کلاهپوش و ماسک استفاده کنند تا این مخاط با بدن آنها تماس پیدا نکند.

او همچنین به هموطنان تأکید کرد که از خرید گوشت در کنار جاده‌ها که به صورت کشتار غیرمجاز ذبح شده خودداری کنند چراکه هیچ نظارت بهداشتی و شرعی بر این مدل عرضه گوشت وجود ندارد و سازمان دامپزشکی آن را تأیید نمی‌کند ضمن اینکه ممکن است دام ذبح شده، غیرمجاز نیز باشد. سخنگوی سازمان دامپزشکی کشور گفت: هموطنان فقط گوشتی را خریداری کنند که آرم و لیبل سازمان دامپزشکی بر آن نقش بسته است. اسدی اضافه کرد: مردم در این فصل از خوردن جگر خام و نیم پز و همچنین گوشت آبدار و نیم پز شدیداً خودداری کنند چون عامل ویروس در گوشت نیم پز زنده است و موجب انتقال ویروس به بدن انسان می‌شود. او گفت: کشتارگاه‌ها باید گوشت خام را به مدت ۲۴ ساعت و جگر خام را ۴۸ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه یخچال نگهداری کنند تا ویروس احتمالی از بین برود.

 

ارسال نظر