نوار قلب شاخص کل بورس

۱۴۰۲/۰۲/۲۵ - ۰۴:۵۲:۱۱
کد خبر: ۲۰۵۸۹۴
نوار قلب شاخص کل بورس

بسته‌ها و مصوبه‌های که توسط سازمان بورس روز شنبه منتشر شد از نظر من یک چشم‌انداز کنترلی برای بازار سرمایه است. یعنی یک سری ابزار هستند که بری تداوم آینده بازار و تاثیر مثبت خود را روی بازار می‌گذارد؛ اما عملی شدن این مصوبه‌ها مستقیم روی بازار تاثیر نمی‌گذارد. بازار سهام یک رشد شارپی داشت و بنده به شخصه منتظر بودم بازار اصلاحی داشته باشد؛ من همیشه می‌گوییم که روند نمادها و شاخص را برای نوار قلب درنظر بگیریم و هر بالایی یک پایینی دارد که این به تعادل بازار کمک می‌کند.

زمانی که شاخص مقاومت‌ها را رد می‌کند و رشد تند و تیزی دارد انتظار می‌رود که در مقابل یک افت تند و تیزی در شاخص داشته باشیم؛ یعنی بازار نگران‌کننده شده بود و حقیقی‌ها در صف‌های خرید هیجانی عمل می‌کردند؛ اما در افت حقوقی‌ها در قیمت پایین خرید انجام دادند. درنتیجه این موضوع به ضرر سهامدار است، یعنی دود این افت‌ها و رشدهای شارپی به چشم سهامدار می‌رود و آن افرادی که نوسان می‌گیرند سود می‌کنند.

هیچ دلیل موجه و بنیادی در بازار وجود نداشت که بازار بخواهد ریزش تند و تیز داشته باشد و این اصلاح نبود بلکه ریزش دستوری و با دستکاری بود. هیچ اتفاق بنیادی در بازار رخ نداد که صف‌های بازار تغییر کند و این اخبار فقط می‌تواند یک هیجان خبرمحور به بازار بدهد و یک ابزار کنترلی برای بازار داشته باشد.

گزارش‌های سال مالی شرکت‌ها از این هفته و به آرامی روی کدال می‌نشیند و انتظار می‌رفت بازار جمع شود.

شاخص کل معیار ارزیابی درستی نیست؛ چراکه عمق و بنیاد بازار را نشان نمی‌دهد و براساس عرضه و تقاضا نیست، بلکه دستوری است. شاخص هموزن شرایط بهتری نسبت به کل دارد اما هیجان شاخص کل روی بازار است.

من فکر می‌کنم پس از این بازار در کنار تمامی اخبار روند تحلیلی خواهد داشت و برخی از نمادها ممکن است رشد خوبی داشته باشند و برخی دیگر نیز ممکن است روند نزولی داشته باشند که این موضوع به بنیاد و گزارشات مالی بازار بستگی دارد. پس از این باتوجه به شرایط اقتصادی شاخص حداقل ۳ میلیونی شود؛ اما نمادها روند خود را در نظر می‌گیرند. ممکن ارزندگی نمادها ادامه‌دار باشد که حقوقی، بازار گردان یا هیچ فرد و مسوولی نمی‌تواند بازار را کنترل کند چون نماد ارزنده است. در مقابل ممکن است یک سری نمادها پشتوانه و بنیاد خوبی نداشته باشند کاهشی باشند.بازار پس از این تحلیلی و بنیادی است.

 

ارسال نظر