پرتو سهام نفت و گاز اروپا

۱۴۰۲/۰۲/۲۱ - ۰۴:۱۷:۵۳
کد خبر: ۲۰۵۵۴۸

روند صعودی دوساله سهام نفت و گاز امریکا با کاهش قیمت نفت و ترس از کندی رشد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان که توانایی تولیدکنندگان برای ادامه پرداخت سود نقدی بالا به سهامداران را تهدید می‌کند، متوقف شده است.

به گزارش ایسنا، بخش انرژی شاخص ۵۰۰ S&P که از شرکت‌های بزرگ نفت و گاز تشکیل شده است، در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بازاری بود که بهترین عملکرد را داشت و در سال میلادی گذشته که حمله نظامی روسیه به اوکراین، قیمت نفت را بالا برد و شرکت‌ها از درآمد بادآورده برای بهبود ترازنامه خود استفاده کردند و سهامداران را پول‌باران کردند، به تنهایی بیش از ۵۰ درصد رشد کرد.

اما فضا تغییر کرده است، به‌طوری که بخش سهام انرژی از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، کاهش پنج درصدی در مقایسه با رشد هشت درصدی بازار مالی و رشد ۲۴ درصدی بخش فناوری داشته است. به گفته مت پورتیلو سرپرست تحقیقات شرکت مشاوره  TPH&Co، سرمایه‌گذاران برای رکود اقتصادی آماده می‌شوند و نگران یک پس‌زمینه کلان ضعیف هستند که می‌تواند باعث کاهش بیشتر قیمت نفت شود. این مساله اعتماد زیادی را در آینده کوتاه‌مدت جریان‌های نقدی ایجاد نمی‌کند. نفت امریکا روز جمعه در ۷۱ دلار و ۳۴ سنت در هر بشکه بسته شد که بسیار بالاتر از میانگین بلندمدت این شاخص بود اما امسال تحت تاثیر آشفتگی بخش بانکی امریکا که بازارها را به آشوب کشیده، هفت درصد افت کرده است. فروش سهام در حالی روی می‌دهد که شرکت‌ها، عملکرد مالی سه ماهه قوی را در روزهای اخیر گزارش کردند.

بعضی از سرمایه‌گذاران می‌گویند که شرکت‌های شیل، با پیامدهای افزایش دو ساله قیمت سهام روبرو شده‌اند که شرکت‌های بزرگ شیل مانند دوون انرژی و پایونیر نچرال ریسورسز، پرداخت سود سهام متغیر را آغاز کردند که شامل سود سهام پایه و پرداخت‌های اضافی بر اساس جریان نقدی بود.

شرکت دوون، اولین تولیدکننده شیل بود که سود متغیر را در سال ۲۰۲۱ معرفی کرد که با دو برابر شدن قیمت سهامش، به دارنده بهترین عملکرد در شاخص۵۰۰ S&P تبدیل شد. از زمان کاهش بخش متغیر سود سهام در نوامبر، سهام این شرکت تقریبا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. انتظار می‌رود این شرکت هفته جاری، یک عملکرد سه‌ ماهه قوی دیگر را گزارش کند. به گفته پورتیلو، شرایط فعالیت ضعیف‌تر، از جمله تورم شدید در هزینه‌های خدمات میادین نفتی و کاهش بهره‌وری، همزمان با کاهش قیمت‌های نفت، بر شرکت‌های این بخش تاثیر گذاشته است.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا، حتی در مناطق پرمیان تگزاس و نیومکزیکو، تولید از هر چاه جدیدی که طی دو سال گذشته حفاری شده، نزدیک به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است. تحلیلگران می‌گویند که جنبش‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی همچنان بر دیدگاه وال‌استریت درباره تولیدکنندگان سوخت فسیلی و ارزش بلندمدت آنها در بحبوحه اقدامات دولت برای تسریع روند گذار انرژی، تاثیر خواهند گذاشت. برخی دیگر می‌گویند بدبینی بازارهای سرمایه، همچنان عامل بازدارنده در هزینه‌های بالادستی خواهد بود و به افزایش قریب‌الوقوع قیمت نفت کمک می‌کند زیرا عرضه از تقاضای رو به رشد عقب می‌ماند و به این ترتیب، روند صعودی چندساله نفت که خریداران بازار پیش‌بینی می‌کنند را آغاز می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی ماه گذشته اعلام کرد که تولید جهانی نفت در سال ۲۰۲۳، بسیار آهسته‌تر از تقاضا رشد می‌کند که انتظار می‌رود اواخر امسال، به رکورد دیگری برسد.

اما تحلیلگران می‌گویند که سرمایه‌گذاران سهام در حال حاضر بیشتر روی سیگنال‌های منفی از کند شدن اقتصاد امریکا متمرکز شده‌اند. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا، مصرف دیزل که اغلب شاخص اصلی فعالیت صنعتی است، از فوریه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است. تنها زمانی که ابرها از فراز بزرگ‌ترین اقتصاد جهان کنار بروند و بازار نفت جهانی دچار محدودیت عرضه شود، سهام انرژی دوباره گل خواهد کرد.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، کریستیان مالک، مدیر جهانی استراتژی انرژی در جی پی مورگان می‌گوید: ما باید بر ترس از رکود غلبه کنیم و بعد از آن، ذخایر نفت جهانی باید تقلیل پیدا کنند.

فعالان بازارهای کالایی به رشد نرخ در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ امیدوار نباشند. همچنین اکو ایران در گزارشی نوشته است: بهای کالاهای پایه در بازارهای جهانی میان داده‌های متناقض اقتصادی امریکا و چین نوسان دارد. در حالی که انتشار خبر ورشکستگی دومین بانک امریکایی در سال جاری، رشد ۲۵ واحدی دیگر در نرخ بهره امریکا و سقوط شاخص مدیران خرید تولیدی چین به کمتر از ۵۰ واحد برای ماه آوریل سیگنال منفی موثری برای بازارهای کالایی به همراه داشت، انتشار داده‌های اشتغال امریکا بهتر از انتظار و اعلام شاخص مدیران خرید بخش خدمات چین بهتر از پیش‌بینی‌ها باعث شد تا دوباره جریان رشد نرخ در بازارهای کالایی به وجود‌اید.

در حالی که شاخص مدیران خرید تولیدی چین که توسط اداره ملی آمار این کشور تهیه می‌شود برای ماه آوریل برابر ۲/۴۹ واحد و شاخص مدیران خرید تولیدی Caixin برابر ۵/۴۹ اعلام شد، شاخص مدیران خرید غیرتولیدی این کشور توسط اداره ملی آمار برابر ۴/۵۶ و شاخص مدیران خرید بخش خدمات Caixin برابر ۴/۵۶ واحد تعیین شد. به این ترتیب اگرچه بخش تولید در این کشور در صنایع بزرگ دولتی و صنایع کوچک خصوصی در ماه آوریل با چالش جدی احتمال بروز رکود دست‌وپنجه نرم می‌کرد، اما بخش غیر‌تولیدی توانست برای چهارمین ماه متوالی، رونق خود را حفظ کند.

واگرایی اقتصادی چین  در بخش تولید و خدمات

وعده کاهش محدودیت کرونایی در چین ظرف هفته‌های پایانی سال گذشته میلادی تحقق یافته و این موضوع باعث رونق بخش خدمات در چین شده است. البته انتظار می‌رفت که کاهش محدودیت کرونایی در بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور جهانی بتواند در شرایطی که دولت چین به دنبال اعمال محرک‌های اقتصادی است، زمینه‌ساز رونق بخش صنعت نیز باشد. اما بهبود فعالیت‌های تولیدی در چین به درخشش رشد بخش خدمات نبود و به این ترتیب اگرچه داده رسمی شاخص مدیران خرید تولیدی چین برای سه ماهه متوالی ابتدای سال از ژانویه تا مارس در نرخی بالاتر از سطح رکود ۵۰ واحد اعلام شد، اما این داده برای ماه آوریل در نرخی کمتر از ۵۰واحد جای گرفت و به این ترتیب زنگ خطر بروز رکود در بخش صنعت چین به صدا درآمد.

فعالیت خدمات چین در ماه آوریل به خوبی در محدوده رشد باقی ماند، البته این شاخص نیز نسبت به ماه قبل خود افت داشت. شاخص مدیران خرید خدمات Caixin در ماه آوریل برابر ۴/۵۶ واحد اعلام شد. این نرخ برای ماه قبل برابر ۸/۵۷ بود، با وجود این همچنان این رقم دومین نرخ بالا برای شاخص مدیران خرید خدمات چین پس از نوامبر ۲۰۲۰ است. همچنین برای چهارمین ماه متوالی شاخص مدیران خرید خدمات چین بالاتر از ۵۰ واحد که مرز رونق و رکود را از یکدیگر جدا می‌کند، ثبت شد.

به گفته وانگ ژ اقتصاددان ارشد در Caixin Insight، آخرین مطالعه Caixin نشان می‌دهد که فعالیت خدمات در چین هنوز در حال بهبود سریع است.

تعویق رکود امریکا صحت دارد؟

بازارهای جهانی ظرف هفته ابتدایی ماه مه با انتشار داده‌های متناقضی از سوی امریکا مواجه شدند. اعلام خبر ورشکستگی دومین بانک امریکا در سال جاری میلادی ظرف هفته گذشته و تصمیم فدرال‌رزرو برای افزایش ۲۵واحدی دیگر در نرخ بهره با تقویت احتمال بروز رکود در بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی زمینه عقبگرد سریع کامودیتی‌‌‌ها را فراهم کرد. در این شرایط داده‌های اشتغال ایالات‌متحده در روز جمعه بالاتر از انتظار اعلام شد و بخشی از نگرانی در خصوص بروز رکود در بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا را عقب راند و به این ترتیب مجددا کالایی‌‌‌ها افزایشی شدند.

با وجود این همچنان بسیاری از تحلیلگران بروز رکود در بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی را غیرقابل اجتناب می‌دانند و به این ترتیب آینده روشنی برای بازارهای کالایی در نیمه دوم سال جاری میلادی متصور نیستند.

 

ارسال نظر