استراحت شاخص در روزهای سبز

۱۴۰۲/۰۲/۱۸ - ۰۳:۲۴:۲۸
کد خبر: ۲۰۵۲۶۱
استراحت  شاخص  در  روزهای سبز

شاخص کل بورس در دومین روز کاری هفته تغییر مسیر داد و به جای رشد ترجیح داد یک روزی استراحت کند تا قوی‌تر در مسیر صعود قرار بگیرد. می‌توان گفت حدود دو ماه است که شاخص استراحتی نداشته است و اکنون زمان استراحت فرا رسیده است؛ در اصل زمانی که شاخص استراحت نداشته باشد و یک‌باره جهش کند، باید سقوطی سخت و طاقت‌فرسا برای آن متصور بود اما زمانی که در رشد کمی استراحت کند می‌تواند مسیر صعودی خود را پرقدرت‌تر از همیشه دنبال کند.

بورس دیروز پس از روند صعودی دو ماه اخیر خود، چهره‌ای متفاوت را به سهامداران نشان داد و شاید کمتر کسی انتظار چنین ریزش سنگینی را پیش بینی می‌کرد. با این حال اما صعودهای بدون توقف طی روزها و هفته‌های گذشته این نگرانی را در اهالی بازار سرمایه ایجاد کرده بود که شاید یک اصلاح نیز در انتظار بازار سهام باشد. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری از همان ابتدا با فشار فروش نسبتا سنگینی کار خود را آغاز کرد و نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با یک کاهش ۳.۷۵ درصدی، بیش از ۹۵ هزار واحد از ارتفاع خود را از دست داد و به محدوده ۲.۴۴ میلیون واحدی بازگشت.

از زمانی که سال جدید شروع شد و با توجه به صعودهای بدون توقف و قدرتمندی که بازار سهام در پیش گرفته بود، بارها شاهد مقایسه بهار ۱۴۰۲ با بهار ۹۹ بوده‌ایم و برخی از کارشناسان اعتقاد داشتند که تاریخ در حال تکرار شدن است و برخی نیز از تفاوت‌های عمده‌ای بین این دو سکانس تاریخی سخن می‌گفتند. با این حال اما نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد که بسیاری از فعالان بورس تهران با توجه به اتفاقاتی که در سه سال گذشته رخ داده بود، همچنان نگران تکرار این تجربه تلخ بودند. از این رو انتظار می‌رفت که در صورت ایجاد یک جو منفی در بازار سهام بار دیگر شاهد هجوم افراد به سمت فروشندگان باشیم و بورس تهران روزهای سرخی را نیز تجربه کند.

طی ماه‌های گذشته بارها از سمت کارشناسان مختلف و طی گزارشاتی که در آن به بررسی بازار سهام پرداختیم، اشاره شد که رالی صعودی بدون استراحت، می‌تواند اصلاحات عمیقی را نیز به همراه داشته باشد که امروز یکی از آن نمونه‌ها بود اما خوبی چنین ریزش‌های سنگینی این است که در مدت کوتاهی اتفاق افتاده و شاهد روندی فرسایشی نخواهیم بود. از سمتی با توجه به محرک‌های صعودی موجود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، احتمال ریزش‌های عمیق بسیار دور از ذهن است و رفتار امروز بازار سهام را می‌توان به عنوان استراحتی کوتاه‌مدت برای ادامه روند صعودی قلمداد کرد.

    چرا بورس ریخت؟

نیما میرزایی، کارشناس بازار سهام درخصوص علت ریزش بورس دیروز گفت: «عمده‌ترین دلیل ریزش بورس نزدیک شدن شاخص کل به مقاومت جدی دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بود که ما انتظار داشتیم که این اتفاق در خرداد ماه رخ دهد، اما با توجه به اینکه رشد بازار همراه با چاشنی هیجان شد و شتاب گرفت، طبیعتا اصلاح و واکنش به محدوده‌های مقاومتی هم شدت بیشتری دارد و رویه روز اخیر هم در همین چارچوب بوده است.» وی در گفت‌وگو با نبض بورس اظهار کرد: «اما من فکر نمی‌کنم اصلاح، اصلاحی بلندمدت باشد و جریان ورودی نقدینگی به بازار در روز‌های آینده احتمالا عرضه‌ها را جذب خواهد کرد.

ازنظر تکنیکالی هم باید گفت که حمایت شاخص که ابتدای سال حوالی دو میلیون رسیده بود روز یکشنبه پیرامون کانال دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی می‌باشد و بنابراین ریزش بازار هم ریزش عمیقی نخواهد بود و احتمالا نهایت ده درصد در شاخص اصلاح خواهیم داشت. دومین روزکاری هفته هم محک خوبی بود برای سرمایه‌گذاران که در واقع متوجه اشتباهات خود بشوند و از هیجان و خرید سهام پروژه‌ای مقداری دوری کنند و بدانند که این رویه در بازار باز هم تکرار خواهد شد و روزی ریزش سنگین در این سهام آنها را اذیت خواهد کرد. از این جنبه می‌توانیم ریزش دیروز بازار را یک نکته مثبت برشماریم. »

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: «با توجه به اینکه ارزش معاملات در حال افزایش است و دیروز هم ممکن است که در این زمینه رکورد تازه‌ای ثبت شود می‌توانیم این نتیجه را بگیریم که بازار کم کم به سمت سهام شاخص ساز حرکت می‌کند، چون پول‌های درشت بیشتر تمایل دارند که روی سهم‌هایی بروند که نقدشوندگی بالایی دارند و طبیعتا ریسک کمتری دارند حتی اگر بازدهی کمتری داشته باشند؛ بنابراین نسبت به فروردین ماه می‌توانیم خوش‌بین باشیم که در خرداد ماه بورس بیشتر به سمت سهم‌های شاخص ساز حرکت بکند.

اما همیشه این جریان هیجانی روی سهام کوچک و سهم‌های پروژه‌ای در بازار‌های صعودی وجود دارد و بخش قابل توجهی از سهامداران روی این سهم‌ها اقدام به سفته‌بازی می‌کنند و این یک واقعیت غیرقابل انکار است. ولی من فکر می‌کنم استقبال از سهم‌های شاخص ساز نسبت به هفته‌های اخیر در آینده کوتاه‌مدت با توجه به رشد ارزش معاملات بیشتر شود.»

    بازار از دریچه معاملات

بازار سرمایه در دومین روز کاری هفته یعنی یکشنبه 17 اردیبهشت ماه روند اصلاحی و نزولی داشت و با کاهش 95 هزار و 43 واحدی در محدوده دو میلیون و 440 هزار واحدی قرار گرفت، همچنین شاخص هم‌وزن نیز افت 30 هزار و 66 واحدی را تجربه کرد و به محدوده 840 هزار واحدی رسید. 

بر اساس آمار در پایان معاملات ‌روز این روز، 88 نماد رشد قیمت داشتند و 586 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 13 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 87 درصد بازار افت قیمت داشتند. در دومین روز کاری هفته ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار پس از چندین هفته منفی شد. با ریزش دیروز شاخص کل و افت تراز سایر شاخص‌های آماری، خروج جریان پول حقیقی از جهات مختلفی مورد توجه قرار گرفت. با کاهش بیش از 4 هزار میلیارد تومان از مالکیت حقیقی بازار در اولین روز اصلاحی شاخص کل، فعالان و تحلیل‌گران بازار سهام قدرت بالایی برای روند اصلاحی روبروی بازار سهام متصور هستند. در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وبملت اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 268 میلیارد تومان بود.

فولاد دومین رتبه خروج را داشت و پس از آن، نمادهای وبصادر، فملی، ذوب و شستا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، فرود با ورود 86 میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و تاصیکو و وشهر در رتبه‌های بعدی بودند. نمادهای بزرگ بازار که در هفته‌های گذشته رشد قیمت بیشتری به نسبت سهم‌های سبک داشتند؛ با افت قیمت قابل توجه‌ای همراه بودند و با تأثیر منفی موجب ریزش تراز شاخص شدند. فولاد، فارس، فملی، کچاد و کگل بیشترین تأثیر را در ریزش روز اخیر شاخص کل بورس داشتند. طی روز اخیر ارزش معاملات کل بازار سهام با کاهش به 30 هزار و 187 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 5 هزار و 69 میلیارد تومان بود که 17 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود. ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش 14 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 21 هزار و 240 میلیارد تومان رسید.

 

ارسال نظر