«توسعه صنعت» در گرو کاهش هزینه‌ها در صنعت نفت و گاز

۱۴۰۲/۰۲/۱۷ - ۰۳:۳۵:۳۸
کد خبر: ۲۰۵۱۶۹
«توسعه صنعت» در گرو کاهش هزینه‌ها در صنعت نفت و گاز

صنعت نفت و گاز یکی از مهم‌ترین صنایع کشور است که توسعه آن برای رشد اقتصادی بسیار حیاتی است. زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز پیچیده است و شامل مراحل مختلفی از اکتشاف و تولید گرفته تا پالایش و توزیع است. توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز مستلزم سرمایه‌گذاری قابل توجهی در فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R&D) است.

داوود خدابنده، کارشناس اقتصادی، در رابطه با اهمیت تسهیل ورود علم و فناوری به صنایع، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل» اظهار کرد: راهکار تسهیل ورود علم و فناوری به صنایع می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای موثر برای توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز و خلق ارزش جدید محصولات تولیدی در این صنعت باشد. وی عنوان کرد: با توجه به اینکه صنعت نفت و گاز یکی از مهم‌ترین صنایع در کشورهایی مانند ایران است، استفاده از سیاست‌هایی در جهت ورود فناوری به این صنعت نظیر سیاست اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای موثر برای توسعه این صنعت باشد.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با تاثیر سیاست اعتبار مالیاتی بر توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز گفت: استفاده از سیاست اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای موثر برای توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز باشد. با توجه به اینکه تحقیق و توسعه در زمینه صنعت نفت و گاز می‌تواند به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در زنجیره ارزش این صنعت کمک کند، استفاده از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه می‌تواند به شرکت‌های نفتی اجازه دهد تا بیشتر به تحقیق و توسعه در این زمینه بپردازند. این امر می‌تواند به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز کمک کند.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر سیاست اعتبار مالیاتی بر توسعه صنعتی در صنعت نفت و گاز افزود: استفاده از سیاست اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای موثر برای توسعه صنعتی باشد. با توجه به اینکه تحقیق و توسعه در زمینه صنعت نفت و گاز می‌تواند به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در زنجیره ارزش این صنعت کمک کند، استفاده از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه می‌تواند به شرکت‌های نفتی اجازه دهد تا بیشتر به تحقیق و توسعه در این زمینه بپردازند. این امر می‌تواند به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در صنعت نفت و گاز کمک کند و در نتیجه، به توسعه صنعتی کشور کمک کند.

خدابنده اضافه کرد: با توجه به اینکه تحقیق و توسعه در زمینه صنعت نفت و گاز به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در زنجیره ارزش این صنعت کمک می‌کند، استفاده از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه می‌تواند به شرکت‌های نفتی اجازه دهد تا بیشتر به تحقیق و توسعه در این زمینه بپردازند و هزینه کرد در تحقیق و توسعه به شکل اعتبار مالیاتی از مالیات سال آتی این شرکت‌ها کاسته خواهد شد. 

این امر با تجربه موفق اجرایی در بسیاری از کشورها به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در صنعت نفت و گاز کمک بسزایی خواهد کرد و این صنعت را از وضعیت فعلی و خام فروشی بالا نجات خواهد داد و به توسعه و تکمیل زنجیره ارزش در این صنعت کمک خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی در پایان افزود: استفاده از سیاست اعتبار مالیاتی برای ترویج فعالیت‌های تحقیق و توسعه در صنعت نفت و گاز همچنین می‌تواند منجر به ایجاد مشاغل جدید شود. توسعه فناوری‌ها و فرآیندهای جدید می‌تواند فرصت‌های شغلی جدیدی را در صنعت و همچنین در سایر صنایعی که از این فناوری‌ها و فرآیندها استفاده می‌کنند، ایجاد کند.

 

ارسال نظر