افزایش اختلاف در شورای شهر تهران

۱۴۰۲/۰۲/۱۳ - ۰۳:۱۹:۰۱
کد خبر: ۲۰۴۸۳۱
افزایش اختلاف در شورای شهر تهران

عباسی: جلسه آینده با مستندات حضور خواهم یافت

گروه راه و شهرسازی|
 
ماجرا از گزارش شهردار تهران درباره حمل و نقل عمومی پایتخت به شورای شهر در روز یکشنبه آغاز شد. زمانی که در واکنش به این گزارش، مهدی عباسی یکی از اعضای این شورا از ناکارآمدی‌های مدیریت شهری سخن گفت، اما اظهاراتش با واکنش پرویز سروری، دیگر عضو این شورا در دفاع از عملکرد زاکانی مواجه شد. دیروز اما سروری به‌طور غیر مستقیم عباسی را متهم به بلندگوی شبکه‌های ماهواره‌ای کرد.
 
عباسی نیز از بازداشت یکی از اعضای دفتر شهردار تهران خبر داد و دوباره بر آمادگی خود برای ارایه مستندات برای ادعاهای خود تاکید کرد. به نظر می‌رسد، با گذشت حدود 20 ماه از آغاز به کار مدیریت شهری جدید پایتخت، حل و فصل نشدن برخی از کاستی‌ها علی رغم وعده‌های داده شده و از سوی دیگر بروز برخی ناکارآمدی‌ها به اختلافات میان اعضای شورای شهر که همگی در اردوگاه اصولگرایان تعریف می‌شوند، دامن زده است.
 
دیروز پرویز سروری عضو شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور یکصد و چهل و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران اشاره به روایات و احادیث تأکید کرد: دوره شورای ما دو سال دیگر خواهد گذشت اما اعمال و کردار ما باقی خواهد ماند و باید پاسخگو باشیم. تفاوت جبهه انقلاب با ضد انقلاب و برانداز، واداده و اصلاح‌طلب در دو موضوع اساسی است؛ اول اینکه جبهه انقلاب ولایت پذیر بوده و آن را فصل الخطاب می‌داند.
 
سروری گفت: ما دو شاهد اصلی از جمله آقای چمران و کاشانی در این جلسه داریم که در شورای دوم در جلسه با رهبر معظم انقلاب حضور داشتند و تأکید ایشان این بود که شورای شهر مدیر انتخاب کرده را با تمام وجود تقویت کند چون سربازی است که به میان میدان فرستاده و این مجموعه واحده مدیریت شهری است.
سروری با بیان اینکه این یک توصیه کلی است، یادآور شد: وقتی مجلس به کابینه دولت رأی می‌دهد باید تلاش کند از کابینه حمایت کرده و در عین حال نقد کند و در شورا و شهرداری نیز شرایط به این شکل است و باید از فرد منتخب دعوت کند.
 
وی ادامه داد: در شورای سوم هفت بار انتخابات برگزار شد و هفت نفری که مخالفت کرده بودند پس از انتخاب شهردار از او حمایت کردند و شهر را به آتش نکشیدند که شهردار انتخاب آنها نبود و در نتیجه تهران به یک قطب سازندگی تبدیل شد؛ اگر شهردار انتخاب آنها نبود و هر جلسه به دنبال یک مورد را علم کردن و مطرح کردن موضوع چند زباله نبودند، آقای قالیباف می‌توانست شهر را اداره کند؟

 

    بلندگوی اینترنشنال

نایب‌رییس شورا با تأکید بر اینکه انقلابی بودن و جهادی بودن از دیگر ویژگی‌های جبهه انقلاب است، تصریح کرد: اینکه بخواهیم روی زخم بنشینیم و هر روز شهر را به حاشیه ببریم، درست نیست؛ آیا ما در شورای انقلابی رهبر معظم را فصل الخطاب می‌دانیم و عملکرد ما بیانگر این است؟ وقتی عده‌ای بلندگوی اینترنشنال می‌شوند و خبرنگاران اصلاح‌طلب خبرنگاران آنها می‌شوند بیانگر این است.
 
وی افزود: چه کسانی در موضوع اختلاف می‌دمند؟ اینکه می‌گویند نگذارید پشت پرده‌ها را بگوییم بزرگ‌ترین گناه است و این نگفتن از هزار گناه بدتر است چراکه هزار موضوع را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. این را بدانید که امروز نماینده هستید و مردم به ما رأی دادند که شورایی بیاید که بالندگی ایجاد کند و شاهد شهری بزرگ باشیم. در بازی شطرنج یک معادله وجود دارد که همه از بین می‌رود و این شاه است که می‌ماند. وقتی شهردار را بی‌اعتبار و بی‌خاصیت و بی‌حیثیت کنیم کمک به جبهه انقلاب نیست. مگر ما چند چهره همچون شهردار تهران و آقای قالیباف داریم؟

 

بازداشت یکی از کارمندان دفتر شهردار تهران

مهدی عباسی، عضو شورای شهر تهران که طی جلسه‌های گذشته تلاش کرده است، درباره برخی مسائل شهری شفاف‌سازی کند، در تذکر پیش از دستور یکصد و چهل و چهارمین جلسه شورای شهر تهران سخن می‌گفت، افزود: به تازگی متوجه شده است یکی از اعضای دفتر شهردار تهران به دلیل آنچه اتهامات مالی خواند، بازداشت شده است.
 
او با بیان اینکه «در مبارزه با فساد نباید هیچگونه تبعیضی دیده شود»، گفت که «کسی که آلوده به فساد باشد قادر نخواهد بود که با فساد مقابله کند.»
 
این عضو شورای شهر تهران همچنین با بیان اینکه قرار بوده پیش از عید موضوعاتی را از اتفاقات شهرداری مطرح کند، افزود: «دو شب پیش متوجه شدم که یکی از اعضای دفتر شهردار تهران به دلیل اتهامات مالی بازداشت شده است.»
 
عباسی با بیان اینکه «عناصری در سال گذشته نیز در دفتر شهردار تهران بازداشت شدند، » افزود: «سوالاتی مطرح است که چه کسانی، این افراد را وارد شهرداری کرده و به آنها مسوولیت داده‌اند و این افراد با چه کسانی روابط مالی دارند؟»
 
این عضو شورای شهر تهران همچنین با ادعای اینکه «افرادی هستند که از آنها اخاذی شده و مورد ظلم قرار گرفته‌اند» گفت: این افراد «اگر صلاح دیده شود آمادگی دارند در صحن شورا حاضر شوند. وی با بیان اینکه باید این اتفاقات رمزگشایی شود گفت: « خلاف واقع را پشت سر هم تکرار کردن شاید افکار عمومی را قانع کند؛ اما برای بنده باور کردنی نیست.» عباسی گفت: «اگر هر فردی احساس می‌کند مطالب من خلاف واقع بوده و شهرداری طیب و طاهر است، جلسات آینده شورا وجود دارد و بنده با مستندات حضور خواهم یافت.»

 

   اعلام آمادگی  برای بیان مستند مصادیق عدم شفافیت 

عباسی روز یکشنبه هفته جاری، پس از استماع گزارش شهردار تهران در خصوص وضعیت حمل و نقل عمومی تهران، گفت: شاهد هستیم که اولویت‌ها اشتباه تعیین شده است و امور جاری و نگهداشت شهر دچار نواقصی است به گونه‌ای که سه روز قبل من دپوی زباله‌ای را در محلی که هر روز از آنجا عبور می‌کنم مشاهده کردم، اما با خودم گفتم که ببینم چند روز جمع‌آوری آن طول می‌کشد و سه روز است که این زباله‌ها آنجا مانده‌اند.
 
وی با بیان اینکه سازمان فناوری شهرداری تهران هنوز نتوانسته کد عوارض را وارد کند، تصریح کرد: دو سال از زمان آغاز به کار شورا و شهرداری دوره ششم گذشته است و باید ببینیم در این دو سال چه نسبتی بین وعده‌ها و اقدامات داشته‌ایم و می‌بینید که قرار بود کودکان کار و معتادان متجاهر را دو ماهه ساماندهی کنند اما وضعیت کودکان کار در مرکز شهر نامناسب است و این در حالی است که برخی از این کودکان دست نشانده مافیا و باندهای سودجویی هستند.
 
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از من پرسید که شهرداری که مدیران از آن حرف می‌زنند و گزارش می‌دهند آیا تهران است یا شهر دیگر؟ گفت: شفافیت در شهرداری کمرنگ است و بجای آن اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و بدون مطالعه زیاد شده است. به گونه‌ای که ما از سفرهای خارجی مدیران شهری باخبر نیستیم، مدیرانی که بی‌جهت به خارج می‌روند.
 
این سخنان عباسی موجب بروز تنش در شورا شد به گونه‌ای که پرویز سروری از او خواست که جوسازی نکند و مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نیز با درخواست از عباسی گفت: اطلاعات خود را مستند ارایه کنید تا شخصا پیگیری کنم اما این جلسه با موضوع حمل و نقل است و اگر قرار باشد که در خصوص همه موضوعات صحبت کنیم به زمان بیشتری احتیاج داریم. عباسی در واکنش به سخنان سروری نایب‌رییس شورای شهر تهران گفت: جوسازی نیست، اجازه بدهید من همه حرف‌ها را می‌زنم.
 
سروری نیز در واکنش به این سخنان خطاب به چمران گفت: اجازه دهید حرف‌هایش را بزند یا در جلسه‌ای که همه خبرنگارها هستند صحبت کند.
 
بر اساس این گزارش، در نهایت با ذکر صلوات این موضوع خاتمه یافت هر چند که اعضای دیگر پس از مهدی عباسی به تذکرات خود پرداختند اما همچنان صحن شورا دچار تنش بود.
مهدی عباسی از هیات رییسه درخواست کرد که اجازه دهند تذکراتش را در حوزه حمل و نقل بدهد و گفت: در بخش حمل و نقل باید بگویم که دوسال از زمان شورا و شهرداری گذشته و زمان ارایه آرزوهایمان نیست و باید بگویم که در مترو ما باید پاسخگوی تابلوهای راهنمایی، وضعیت فروش بلیت و حتی آسانسورها باشیم.
 
وی با بیان اینکه من از شفافیت صحبت می‌کنم و مصادیق را بیان می‌کنم، گفت: پیشنهاد می‌کنم که جلسه اختصاصی بگذارید تا من مصادیق را اعلام کنم که اگر جوسازی و سیاه نمایی بود که هیچ اما اگر مصادیق اثبات شد باید ببینیم که چه کسی چه کاری انجام می‌دهد و من آمادگی لازم را دارم.

انحرافات نگران‌کننده  در گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۰ 

دیروز در جریان برگزاری یکصد و چهل و چهارمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران، لایحه شهردار در خصوص «تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران» بررسی و تصویب شد. مهدی اقراریان، رییس کمیته نظارت شورای شهر تهران در جریان بررسی گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران گفت: امروز یوم‌الحساب گزارش عملکرد شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰ است. پشت تریبون رفتن و صحبت کردن از کارها بسیار خوب است و باید به مردم امید داد، اما آنچه اهمیت دارد قوانین و مقرراتی است که در شورا به تصویب رسیده و شهرداری موظف به رعایت آن است.
وی افزود: گزارش سال ۱۴۰۰ با توجه به انحرافات موجود نگران‌کننده است و قطعا شهرداری تهران توضیحاتی برای بندهای این گزارش دارد. گزارش تفریغ سال ۱۴۰۱ که تا پایان شهریورماه قرائت خواهد شد، نشان‌دهنده گزارش عملکرد شهرداری تهران در سال گذشته خواهد بود و برای مثال مشخص می‌شود که چه میزان بودجه برای بخش حمل‌ونقل اختصاص پیدا کرده است.  اقراریان با تاکید بر اینکه ما بر اساس بودجه مصوب این حساب و کتاب را انجام می‌دهیم، یادآور شد: اگر شهرداری پاسخی دارد، ارایه دهد و اگر پاسخی نیست، مراجع قضایی ممکن است بتوانند ورود کنند. این حسابرسی ملاک و میزان است و اعضای شورا توجه داشته باشند که از امروز وارد بررسی گزارش عملکرد شهرداری تهران در دوره مدیریت شهری ششم شده‌ایم.

 

 

 

ارسال نظر