ایران بزرگ‌ترین صادرکننده صنایع تکمیلی پتروشیمی

۱۴۰۲/۰۲/۱۲ - ۰۴:۲۲:۱۲
کد خبر: ۲۰۴۷۳۹
ایران بزرگ‌ترین صادرکننده صنایع تکمیلی پتروشیمی

معاون رییس‌جمهور با اشاره به اینکه ایران با تمام توان در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان برنامه‌ریزی و اقدام می‌کند، گفت: در کمتر از ۱۰ سال بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات پایین‌دستی پتروشیمی خواهیم بود.

به گزارش مهر، دهقانی فیروزآبادی، معاون رییس‌جمهور در چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی گفت: هر کشور ظرفیت‌های دارد به همین دلیل حاکمان باید از ظرفیت و صنعت و اقتصاد خاص خود بهره ببرد که بزرگ‌ترین صنعت اقتصادی و اقتدار ایران صنعت نفت است. ایران یکی از کشورهای برتر جهان در ذخایر نفتی است.

وی ادامه داد: یکی از شاهراه‌های رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان صنعت نفت و پتروشیمی است.

به گفته وی همه‌چیز در تکمیل زنجیره ارزش نهفته است و در نقاط پایین دستی زنجیره ارزش سخت افزار کمرنگ شده و در جاهایی سود هزار درصد است که دانش هم وجود دارد. معاون رییس‌جمهور اضافه کرد: در زنجیره‌های میانی سود ۲۰۰ درصدی ایجاد می‌شود اما در پایان زنجیره ارزش آفرینی واقعی با سود هزار درصدی ایجاد می‌شود. وی تاکید کرد: بیش از ۸ هزار شرکت توسعه تکنولوژی در کشور وجود دارد که توان تولید هر دانش فناوری را دارند و ۲۵۰ فناوری برجسته در صنعت پتروشیمی که وجود دارد در کشور قابل تولید است.

دهقانی اضافه کرد: وصل کردن سرشاخه‌های دانش‌بنیان به جریان ایجاد ارزش در صنعت پتروشیمی در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه ایران با تمام توان در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان برنامه‌ریزی و اقدام می‌کند، افزود: در کمتر از ۱۰ سال بزرگ‌ترین و ارزش آفرین‌ترین صادرکننده محصولات پایین‌دستی پتروشیمی خواهیم بود. وی با اشاره به راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر هلدینگ خلیج فارس در بورس با ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه، گفت: تا پایان سال آثار آن را خواهیم دید که به تولید دانش فنی و لایسنس کمک می‌کند. دهقانی ادامه داد: بخشی از کارگروه بار اول معاونت علمی به صنعت پتروشیمی اختصاص پیدا کرده که بر اساس آن محصولی که برای بار اول تولید می‌شود مستقیماً و در کمترین زمان تبدیل به قرارداد شود.

وی ادامه داد: تاکنون صنعت نفت از فرصت ساخت بار اول ۲۰۰ میلیون دلار استفاده کرده است. در ایران به ازای هر یک دلار در توسعه تکنولوژی ۸ دلار صرفه‌جویی و آورده ارزی داشتیم. دهقانی در خاتمه اضافه کرد: در اواخر سال ۱۴۰۱ تعریف ۱۰ ابر پروژه پیشران در صنعت پتروشیمی انجام شد. صادرات ۲ برابری صادرات محصولات پتروشیمی در برنامه هفتم و هشتم توسعه هدف‌گذاری شده است.

 

ارسال نظر