زمین‌گیر شدن 107 فروند هواپیما در دهه 1390

۱۴۰۲/۰۲/۱۲ - ۰۳:۴۷:۱۰
کد خبر: ۲۰۴۷۲۰
زمین‌گیر شدن 107 فروند هواپیما در دهه 1390

گروه راه و شهرسازی|

در شرایطی که وضعیت ناوگان هوایی ایران به‌شدت وخیم است و به گفته مسوولان دولتی طی 10 سال گذشته حدود 107 فروند هواپیما مسافری زمین‌گیر شده است، دیروز با حضور ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور در شرکت مپنا، موتور کاملا ایرانی هواپیما ساخته شده در گروه صنعتی مپنا با موفقیت آزمایش شد. موتوری که قرار است روی هواپیمای ایرانی نصب و استفاده شود. این آزمایش اما ابهاماتی را ایجاد کرد.

رییس سازمان هواپیمایی درباره ابهامات ایجاد شده در مورد موتوری که به رهبری نمایش داده شد و گفته‌هایی مبنی بر اینکه این قطعه موتور هواپیما نبود، تاکید کرد: در همان بازدید اعلام شد که این نمونه‌ای از موتور هواپیما است و نه خود موتور هواپیما و امروز هم موتور هواپیما مورد تست قرار گرفت.

محمد محمدی‌بخش در یک نشست خبری با بیان اینکه شرایط تحریمی در صنعت هوانوردی نباید فراموش کنیم، اظهار کرد: اما صنعت هوانوردی در همین جنگ ترکیبی اقتصادی و تحریمی مسیر پیشرفت را طی می‌کند و امسال پربارتر از سال‌های گذشته خواهد بود. وی در پاسخ به سوال ایلنا درباره ساخت هواپیمای ایرانی و ابهامات درباره ساخت هواپیمای بومی با توجه به ساخت ناموفق هواپیمای ایران ١۴٠ گفت: این هواپیمای بومی اشکالاتی داشت و که این اشکال برطرف شده و نظارت سختگیرانه‌ای بر فرایند‌های ساخت داریم و تنها در صورت اطمینان پیدا کردن از استاندارد بودن آن مجوز پرواز صادر خواهد شد و مردم هم در آن شرایط به آن اعتماد خواهند کرد.

رییس سازمان هواپیمایی درباره ابهامات ایجاد شده در مورد موتوری که به رهبری نمایش داده شد و گفته‌هایی مبنی بر اینکه این قطعه موتور هواپیما نبود، تاکید کرد: در همان بازدید اعلام شد که این نمونه‌ای از موتور هواپیما است و نه خود موتور هواپیما و امروز هم موتور هواپیما مورد تست قرار گرفت. محمدی‌بخش با اشاره به برنامه‌های سازمان هواپیمایی و دولت برای صنعت هوانوردی اظهار کرد: صنعت هوانوردی وابسته به اقلیم و تعداد فرودگاه و جمعیت کشور به ۵۵٠ فروند هواپیما نیاز دارد که برای تحقق این هدف‌گذاری و بهبود شرایط ناوگان چهار سیاست تعیین و تبیین شده‌ که یکی از این سیاست‌ها افزایش تاب‌آوری صنعت هوانوردی در مقابل تحریم‌ها از طریق بازگشت هواپیماهای زمینگیر به مدار بوده است.

 آمار هواپیماهای زمین‌گیر؟

وی با بیان اینکه در حال حاضر ٣٣٠ فروند هواپیمای زمین‌گیر در ناوگان وجود دارد، گفت: از این تعداد هواپیمای زمین‌گیر ١۶ فروند هواپیما بیش از ١٠ سال است که زمین‌گیر بوده، ۶٨ فروند هواپیما کمتر از ١٠ سال و بیشتر از ۵ سال زمین‌گیر بوده و ٣٩ فروند هواپیما هم بین ٢ تا ۵ سال زمینگیر بوده‌ است. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز بخشی از ١٨٠ فروند هواپیما هواپیمای سر خط از این هواپیمای زمینگیر که فعال شده و به مدار برگشتند را تشکیل شده‌اند.

ورود ۵٠ فروند هواپیما و هلی‌کوپتر در سکوت

رییس سازمان هواپیمایی کشوری از ورود ۵٠ فروند هواپیما و هلی‌کوپتر در ١٨ ماه اخیر خبر داد و گفت: یکی دیگر از چهار سیاست در نظر گرفته شده ورود هواپیماهای جدید با استفاده از توان بخش خصوصی است که در این مدت بدون اعتبار دولت و با منابع بخش خصوصی ۵٠ فروند هواپیما و هلیکوپتر وارد کشور شده است. 

ایران‌ایر:  سهمی از هواپیماهای جدید نداریم

در این حال، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه هما سهمی از هواپیماهای جدید واردشده به ناوگان هوایی ندارد، گفت: امسال ۴۰ تا ۵۰ درصد ناوگان ای‌تی‌آر فعال می‌شود. به گزارش تسنیم، شمس‌الدین فرزادی‌پور مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در خصوص ورود هواپیماهای جدید به کشور و اینکه آیا ایران‌ایر سهمی از این هواپیماها داشته است، گفت: ایران‌ایر سهمی در این هواپیماها ندارد. ما هواپیماهای خاصی نیاز داریم که در آینده با یک‌سری مسیرها با همکاری سازمان هواپیمایی ناوگان ایرلاین ملی توسعه یابد. وی تأکید کرد: امسال برنامه داریم 40 تا 50 درصد از هواپیماهای ای‌تی‌آر و بخشی از هواپیماهای ایرباس را فعال کنیم.

برقراری پروازهای تجاری با عربستان در حد حرف

در این حال، اگر چه تقاضا برای سفرهای هوایی در کشور بسیار زیاد است و به علت کمبود ناوگان ایرانیان در شرایط سختی به سر می‌برند و قیمت‌های بلیت سر به فلک کشیده است، اما عادی‌سازی روابط با عربستان، احتمال برقراری برخی پروازهای تجاری میان دو کشور را بر سرزبان‌ها انداخته است که به معنی افزایش تقاضا در شرایط عسرت ناوگان است. در همین رابطه، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه از سرگیری پروازهای غیر حج بین ایران و عربستان فعلا در حد رایزنی و مذاکرات و جزییات قطعی نشده‌ است، گفت: احتمالا پروازهای غیر حج بین ایران و عربستان در مسیر مشهد و دمام خواهد بود و در سال‌های گذشته و پیش از قطع روابط بین دو کشور پروازها در این مسیر برقرار بود. مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با ایلنا درباره راه‌اندازی پروازهای غیر حج بین ایران و عربستان اظهار کرد: تعداد پروازها‌ بین دو کشور و مسیر پروازی طبق توافقنامه‌ تعیین می‌شود و کشورها درباره تعداد پروازهای مساوی و شرکت‌های هواپیمایی مجاز برقرارکننده این پروازها در مسیرهای مشخص تفاهم می‌کنند.

این موضوعات هم فعلا در حد رایزنی و مذاکرات و جزییات قطعی نشده است. وی با بیان اینکه بازار کشش دارد و در سال‌های قبل از روابط ایران و عربستان، این پروازها دایر و برقرار بود، ادامه داد: اولویت برای عربستان پرواز مشهد است و از آنجایی که شیعیان عربستان در شهر دمام تمرکز هستند، احتمالا پروازهای غیر حج از دمام به مشهد شروع می‌شود. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: احتمالا پروازهای غیر حج بین ایران و عربستان در مسیر مشهد و دمام خواهد بود و در سال‌های گذشته و پیش از قطع روابط بین دو کشور پروازها در این مسیر برقرار بود و شیعیان عربستان برای زیارت امام رضا (ع) عازم ایران و مشهد می‌شدند و با سرگیری روابط به‌طور قطع پروازهای غیر حج ایران و عربستان هم از سرگرفته می‌شود و افزایش پیدا می‌کند.

اسعدی سامانی افزود: عمدتا شیعیان عربستان برای زیارت امام رضا (ع) و سفر به مشهد، عازم ایران می‌شدند و از مبدا مشهد به سایر شهرهای ایران به ویژه شهرهای شمالی کشور سفر و بلیت هواپیما خریداری می‌کردند. وی درباره شرکت‌های هواپیمایی مجاز برای انجام این پروازها اظهار کرد: از بین شرکت‌های هواپیمایی داخلی درخواست‌هایی برای برقراری پرواز ایران و عربستان مطرح شده و سازمان هواپیمایی باید به این متقاضیان مجوز پرواز در این مسیر را بدهد که به‌طور قطع بستگی به شرایط و ملاحظات عربستان هم دارد. ممکن است که عربستان محدودیت‌هایی برای علمیات پروازی و ایرلاین‌ها مطرح کند. 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این سوال که آیا سختگیری‌های عربستان در انجام پروازهای حج توسط تنها یک ایرلاین ایران ایر در پروازهای غیر حج هم ادامه پیدا می‌کند، گفت: عربستان این محدودیت برای پروازهای حج که تنها ایران‌ایر (هما) ایرلاین برقرار‌کننده پروازها باشد را از سال 99 ایجاد کرده و تا پروازهای حج امسال هم ادامه پیدا کرده است. باید دید برای پروازهای غیر حج و تجاری و گردشگردی هم این سختگیری‌ها را ادامه می‌دهد یا ایرلاین دیگری می‌تواند وارد پروازهای ایران و عربستان شود. اسعدی سامانی ادامه داد: عربستان علت اعمال این محدودیت‌ها را شرایط تحریمی اعلام کرده بود البته پیش از قطع روابط بین دو کشور، از ایران ایرلاین‌های دیگری هم به غیر از ایران‌ایر در انجام عملایت پروازی حضور داشتند.

پروازهای حج تحریم سوختی نشد

در همین حال، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر اظهار کرد: عربستان برای پروازهای حج ایران تحریم سوختی اعمال نکرده و سال‌های گذشته هم این مشکل را نداشتیم. فرزادی‌پور در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به کمبود هواپیما برای پروازهای بین‌المللی همزمان با پروازهای حج از ناوگان ایرلاین دیگری استفاده خواهد شد، اظهار داشت: ایرلاین‌ها در پروازهای نوروزی هم از توان و پشتیبانی یکدیگر استفاده کردند و این آمادگی وجود دارد که اگر برای پروازهای اروپایی مشکلی ایجاد شد از توان سایر ایرلاین‌ها استفاده شود.  وی درباره سوخت‌گیری هواپیماهای مورد استفاده در پروازهای حج در عربستان گفت: تلاش داریم از هواپیماهایی استفاده کنیم که نیاز به سوختگیری در عربستان نداشته باشد و با یک سوخت‌گیری در ایران پرواز رفت و برگشت را انجام دهد . 

فرزادی‌پور در پاسخ سوال ایلنا مبنی بر اینکه هواپیماهای ایران ایر در عربستان مشکل تحریم سوختی دارند، تاکید کرد: عربستان برای پروازهای حج ایران تحریم سوختی اعمال نکرده و سال‌های گذشته هم این مشکل را نداشتیم. 

 

ارسال نظر