گرانی زیرپوستی برخی کالاهای اساسی

۱۴۰۲/۰۲/۱۱ - ۰۳:۴۲:۳۱
کد خبر: ۲۰۴۶۴۲

رصد بازار کالا‌های اساسی نشان می‌دهد؛ هر کیلو شکر به ۳۰ هزار تومان و هر کیلو مرغ به ۸۸.۴۰۰ تومان رسیده است. به گفته فروشندگان محصولات، قیمت‌های جدید در راه است و برخی اقلام افزایش ۵ تا ۱۰ هزار تومانی داشته‌اند. به عنوان مثال چراغ خاموش هر کیلو شکر از ۲۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان تغییر کرده است.

تنوع محصولات لبنی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نسبت به پیش از سال کمتر شده است. قفسه‌ها خلوت‌تر هستند. به نظر می‌رسد محصولات جدید تولیدی امسال هنوز به بازار عرضه نشده‌اند. سخنان زیادی در حوزه تغییر قیمتی مطرح است که تا دو هفته آینده نهایی می‌شود. قیمت گندم، تخم‌مرغ، مرغ و... بلاتکلیف بوده و گاهی اخباری مبنی بر افزایش قیمت منتشر می‌شود، اما در ادامه نهاد متولی آن را تکذیب می‌کند. وضعیت حاکی از سردرگمی بازار دارد. 

وزارت جهاد کشاورزی از یک سو با احتمال ریزش تیراژ تولید مواجه است اگر قیمت‌ها را تغییر ندهد و از سوی دیگر سطح درآمد مردم و کوچک شدن سفره‌ها هر تغییری را با شوک مواجه می‌کند. در حالی صحبت از تغییر قیمت گندم پیش از شروع سال زراعی مطرح است که کشاورزان به افزایش قیمت دلار و نهاده‌های کشاورزی اشاره می‌کنند. آنها گلایه‌مند از وضعیت نرخ گندم بوده و نسبت به افزایش واردات با توقف کشت هشدار داده‌اند.

در حالی که سرپرست وزارت جهاد کشاورزی از عدم تغییر قیمت مرغ می‌گوید و تاکید می‌شود قیمت مصوب هر کیلو مرغ ۶۳ هزار تومان است که در بازار بیش از ۸۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

ارسال نظر