انتقال سهام بیشتر از آرامکو به «صندوق ثروت ملی»

۱۴۰۲/۰۱/۲۹ - ۰۴:۳۳:۲۰
کد خبر: ۲۰۳۵۶۳

فرانس24| رسانه‌های دولتی عربستان سعودی روز یکشنبه اعلام کردند که ریاض بخش دوم بلوک چهار درصدی سهام غول انرژی آرامکو به ارزش ده‌ها میلیارد دلار را تحت کنترل صندوق ثروت دولتی این کشور قرار داده است. انتقال سهام بیشتری از آرامکو به صندوق ثروت ملی عربستان بر قصد ولیعهد ‌-محمد بن‌سلمان- برای استفاده از منابع انرژی عظیم این پادشاهی برای گشایش اقتصادی تحت برنامه اصلاحات داخلی موسوم به چشم‌انداز ۲۰۳۰ تاکید می‌کند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گفت این سهام به شرکت سرمایه‌گذاری سنابیل، یک شرکت تحت کنترل صندوق سرمایه‌گذاری عمومی پادشاهی‌ -یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های دارایی مستقل جهان با بیش از ۶۲۰ میلیارد دلار دارایی- منتقل شده است. در سال گذشته، چهار درصد از سهام آرامکو که ارزش آن ۸۰ میلیارد دلار برآورد می‌شد، مستقیما به این صندوق منتقل شد. ارزش آخرین سهام براساس ارزش بازار فعلی آرامکو، یکی از باارزش‌ترین شرکت‌های جهان، نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار است.

آرامکو و دارایی‌های آن زمانی تحت کنترل معاونان دولت قرار داشتند و سرمایه‌گذاری‌های خارجی ممنوع بود. اما در زمان شاهزاده محمد، پادشاهی آمادگی خود را برای واگذاری بخشی از این کنترل نشان داده است. این غول نفتی ۷/۱ درصد از سهام خود را در بورس عربستان در دسامبر ۲۰۱۹ فروخت و ۴/۲۹ میلیارد دلار در بزرگ‌ترین عرضه اولیه عمومی جهان به دست آورد.

 

ارسال نظر