اختلاف «حقوقی» شورا و شهردار

۱۴۰۲/۰۱/۲۸ - ۰۳:۳۰:۱۵
کد خبر: ۲۰۳۴۶۹

   زاکانی: اعضای شورای شهر توبه و عذرخواهی کنند

گروه راه و شهرسازی|

دیروز نشست علنی پارلمان شهری پایتخت به علت طولانی شدن جلسه هم اندیشی اعضای شورای شهر با علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره انحلال یا ادغام شرکت کنترل ترافیک تهران با تاخیری نزدیک به یک ساعت آغاز شد.

در شرایطی که در جلسه سه‌شنبه هفته گذشته شورای شهر تهران، برخی اعضای شورا انتقاداتی را نسبت به رویه طی‌شده در واگذاری اختیارات شرکت کنترل ترافیک تهران به شرکت «رایانه شهر» با موافقت شهردار پایتخت، مطرح کرده بودند و تاکید داشتند که این رویه غیرقانونی بوده است، صبح دیروز اعضای پارلمان شهری پایتخت پیش از آغاز جلسه علنی شورا، پشت درهای بسته با شهردار تهران جلسه هم‌اندیشی برگزار کردند.

جلسه‌ای که سخنگوی شورا آن را «صریح و دوستانه» توصیف کرد اما با توضیحات بیشتر برخی اعضا مشخص شد که اختلافات میان شورای شهر و شهردار «عمیق» بوده است. چه آنکه از سویی شورای شهر اقدام شهرداری تهران در خصوص انحلال شرکت کنترل ترافیک تهران را «غیرقانونی» اعلام کرده‌اند اما از سوی دیگر، شهردار چنین نظری نداشته و خواستار توبه و عذرخواهی اعضا نیز شده است.

یک کمیته یا دو کمیته؟

آنگونه که مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران گفته، در جلسه هم اندیشی مقرر شد یک کمیته تخصصی تشکیل شود تا همه جوانب اقدامات انجام‌شده در خصوص شرکت کنترل ترافیک تهران را بررسی کند و ظرف مدت دو هفته گزارش خود را به شورای شهر بدهد تا ما آن را بررسی کنیم. تا زمان ارایه گزارش نهایی این کمیته تخصصی نیز فعلا همه کارهای انجام‌شده در شرکت کنترل ترافیک در همین حد فعلی متوقف می‌شود تا بتوانیم مساله را بررسی و تصمیم‌گیری کنیم. 

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران اما پس از پایان جلسه هم‌اندیشی با شهردار، در جمع خبرنگاران درباره این جلسه گفت: جلسه صریح اما دوستانه‌ای برگزار شد و جمع‌بندی این جلسه پس از بحث‌های مختلف این شد که کارگروهی از سوی شهرداری و کارگروهی از سوی شورا تشکیل شود تا بررسی‌های دقیق را انجام دهند و نهایتا جمع‌بندی را تا دو هفته دیگر به جلسه هم‌اندیشی شورا ارایه کنند و پس از آن نتیجه نهایی در صحن علنی مطرح خواهد شد.

نادعلی با تاکید بر اینکه شهرداری معتقد است در خصوص شرکت کنترل ترافیک تهران براساس اساسنامه‌ها اقدام کرده است و اتفاقی که رخ داده، قانونی بوده است، عنوان کرد: کارگروه‌هایی که در این زمینه تشکیل می‌شود، فنی است و بحث بازرسی و تحقیق و تفحص مطرح نیست. ۵ نفر از سمت شورای شهر و ۵ نفر از شهرداری تهران در این کارگروه‌ها حضور دارند و تا قبل از اعلام نتایج وضعیت شرکت کنترل ترافیک به شکل سابق خواهد بود.

توضیحات زاکانی کافی و قانع‌کننده نبود

سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در جلسه هم‌اندیشی برای اینکه موضوع شرکت ترافیک تهران حل شود، برگزار شد، گفت: آقای زاکانی شهردار تهران در این جلسه توضیحات مفصلی را ارایه داد اما کفایت نکرد و قانع‌کننده نبود. بر این اساس مقرر شد در دو کارگروه 10 نفره (دو کارگروه از شهرداری تهران و شورای شهر تهران) موضوع اشاره شده را بررسی کنند تا ابهامات پاسخ داده بود و لذا تقاضای من این است تا مادامی که کارها نهایی نشده هیچ اقدامی در خصوص شرکت کنترل ترافیک صورت نگیرد و شهرداری تهران در مدت دو هفته‌ای نتیجه بررسی‌های خود را اعلام کند.

او ادامه داد: در این جلسه آقای زاکانی تاکید کرد که دستورات مطرح شده در این خصوص ادامه پیدا کند و کارگروه هم کار خودش را انجام بدهد، اما اگر قرار باشد اموال شرکت کنترل ترافیک واگذار شود دیگر فعالیت کارگروه اشاره شده معنایی ندارد و انتظار ما این است که شهردار تهران از واگذاری داوطلبانه این اموال جلوگیری کند.

ناصر امانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در پایان جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران با شهردار تهران در جمع خبرنگاران گفت: آقای زاکانی حدود یک ساعت در پاسخ به گزارش آقای تشکری هاشمی رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران صحبت کرد و تقریبا به‌طور قطع در این جلسه شهردار تهران گفت که تمام گزارشات آقای هاشمی خلاف قانون است و تمام اقداماتی که انجام شده مطابق قانون بوده و حتی اعضا باید توبه و عذرخواهی کنند.

امانی تصریح کرد: طبق قوانین و مقررات و مطابق قانون حرف آخر را شورا می‌زند و وقتی شورا گزارشی را می‌دهد، یعنی آن گزارش مورد تایید است و این معنا ندارد که کمیته‌ای تشکیل شود؛ البته ما برای یک گزارش به آقای زاکانی حق می‌دهیم که از خود دفاع کند. اما در نهایت مرجعی که باید بگوید انتقال اختیارات و تجهیزات شرکت کنترل ترافیک به موسسه رایانه شهر صحیح است یا خیر، کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران است.

عضو شورای شهر تهران گفت: جابه‌جایی و انتقال شرکت کنترل ترافیک تهران خلاف قانون است و تردیدی در آن نیست اما شهردار تهران می‌گوید دستوراتی که داده باید اجرا شود، اما ما گفتیم با این مسائل موافق نیستیم و اگر جابه‌جایی انجام شود دیگر فضایی برای دستور جدید نیست. وی خاطرنشان کرد: آقای زاکانی در این جلسه و جلسات قبلی گفت که با افتخار از دامادم مشورت می‌گیرم و از نظرات او استفاده می‌کنم.


 

ارسال نظر