کار سخت بیت‌کوین در عبور از ۳۰ هزار دلار

۱۴۰۲/۰۱/۲۱ - ۰۳:۱۹:۰۸
کد خبر: ۲۰۲۹۲۸
کار سخت بیت‌کوین در عبور از ۳۰ هزار دلار

با وجود رشد حدود ۷۰درصدی قیمت بیت کوین در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳، همه تحلیلگران باورندارند که این ارز دیجیتال می‌تواند به روند صعودی خود ادامه دهد یا حتی سطح کنونی خود در محدوده ۳۰ هزار دلاری را حفظ کند؛ از این رو آنها معتقدند با توجه به ارتباط نزدیک میان عملکرد ارزهای دیجیتال و سطح نقدینگی بانک مرکزی، با خروج نقدینگی توسط بانک‌ها از اقتصاد در زمان تورم، قیمت دارایی‌های پرریسک از جمله ارزهای دیجیتال کاهش می‌یابد.بیت‌کوین، بزرگترین دارایی دیجیتال جهان در حال افزایش صعودی است زیرا سرمایه‌گذاران در بحبوحه بحران بانکی به سمت بازار ارزهای دیجیتال روی آوردند.

علاقه معامله‌گران در سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال به قیمت بیت‌کوین کمک کرد تا در ۳۰ روز گذشته ۲۹ درصد افزایش یابد و سطح حیاتی ۲۸ هزار دلار را به دست آورد و اکنون معامله‌گران منتظر جهش بعدی قیمت بیت‌کوین برای عبور از سطح ۳۰ هزار دلاری هستند. گلسنود اعلام کرد که برای اولین بار، میزان بهره باز قراردادهای آپشن بیت‌کوین از قراردادهای آتی پیشی گرفته است. قراردادهای آپشن بیت‌کوین حدود ۱۰.۳ میلیارد دلار ثبت شده در حالی که قراردادهای آتی آن ۱۰ میلیارد دلار است. آپشن نوعی قرارداد مشتقه است که به مالک اختیار می‌دهد، یک دارایی را با قیمت مشخص در یک زمان از پیش تعیین شده خریداری کند یا آن را بفروشد.

گلسنود افزود که سود باز آتی در سال ۲۰۲۳ نسبتا ثابت بوده است و افزایش اخیر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در حال گمانه‌زنی برای افزایش قیمت بیت‌کوین در آینده هستند. مایکل ون دی پوپ، تحلیلگر رمزارز، تعطیلات آخر هفته آرامی را برای بزرگترین ارز دیجیتال جهان پیشنهاد کرد و قیمت بیت‌کوین در چند روز گذشته ثابت ماند. وی می‌گوید: هر چه بیت‌کوین بیشتر در این مسیر باقی بماند، ضربه سنگین‌تر خواهد بود. بیت‌کوین با میانگین قیمت معاملاتی ۱۶هزار و ۵۴۷ هزار دلار وارد بازار سال ۲۰۲۳ شد و افزایش قیمت از معاملات حدود سطح ۱۵ هزار دلار حاصل شده است بنابراین، ممکن است ادامه قوی آن در آینده مشاهده شود. با این حال، در حال حاضر، ۲۷هزار و ۶۰۰ دلار می‌تواند سطح حمایت قیمتی باشد که باید مراقب آن بود.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱.۱۸ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۱۹ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۶.۰۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۰.۱۶ درصد افزایش داشته است. حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۲۷.۰۲میلیارد دلار است که ۷.۸۸ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۲.۶۳ میلیارد دلار است که ۹.۷۲ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است. حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۲۳.۴۲ میلیارد دلار است که ۸۶.۶۷ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است.

انتظار رشد قیمت بیت کوین، غیرمنطقی است

با وجود این، بلومبرگ اینتلیجنس در آخرین گزارش خود با بررسی فضای اقتصاد کلان به ارتباط نزدیک میان عملکرد ارزهای دیجیتال و سطح نقدینگی بانک مرکزی اشاره می‌کند. با خروج نقدینگی توسط بانک‌ها از اقتصاد در زمان تورم، قیمت دارایی‌های پرریسک از جمله ارزهای دیجیتال کاهش می‌یابد. شروع سیاست‌های پولی انقباضی فدرال رزرو ایالات متحده نیز هم‌زمان با رسیدن قیمت بیت کوین به بالاترین سطح خود در اواخر سال ۲۰۲۱ آغاز شد. با وجود بحران بانکی اخیر، بلومبرگ خاطرنشان کرد که کاهش عرضه پول M۲ سکه‌ها و اسکناس‌های در اختیار مردم که می‌توانند به پول نقد تبدیل شوند) و سپرده‌های بانکی به این معنی است که نقدینگی همچنان رو به کاهش است. مایک مک‌گلون، استراتژیست ارشد بلومبرگ اینتلیجنس در بخشی از این تحلیل می‌نویسد: «ارزش دارایی‌های پرریسک معمولاً با افزایش نقدینگی یا کاهش عرضه پول در ایالات متحده دچار نوسان می‌شود و حجم سپرده‌های بانکی نیز نشان‌دهنده عاملی بازدارنده در رشد قیمت ارزهای دیجیتال است.»

او خاطرنشان کرد: «با کاهش ۲درصدی حجم پول و ارزش سپرده‌های بانک‌های تجاری نسبت به سال گذشته (بیشترین کاهش از سال ۱۹۵۹)، غیرمنطقی است که انتظار داشتیم باشیم بازار سهام، نفت خام، مس و شاخص بلومبرگ گلکسی کرپیتو (BGCI) بتوانند رشد اخیر خود را حفظ کنند.» این نگرانی‌های در زمانی مطرح می‌شود که بیت کوین برای تبدیل مقاومت تاریخی خود به سطح حمایت در تلاش است و به نظر می‌رسد که خریداران قادر به ایجاد تغییر بزرگی در بازار نیستند.

در بحث نقدینگی، دیگر تحلیلگران پیش از این خاطرنشان کردند که ارزهای دیجیتال اکنون به اقدامات بانک‌های مرکزی دیگر، غیر از فدرال رزرو نیز واکنش نشان می‌دهند. شایان ذکر است که چین و ژاپن در سال جاری، نقدینگی به بازار تزریق کردند.

در همین حال، بلومبرگ می‌گوید که سوال اصلی در آغاز ماه آوریل (فروردین) این است که چه چیزی روند کاهش نقدینگی را متوقف می‌کند؟ بیشتر بانک‌های مرکزی که همچنان سیاست‌های پولی انقباضی دارند که می‌تواند به معنی کاهش شاخص بلومبرگ گلکسی کرپیتو باشد. برداشت ما این است که بیت کوین درگیر عوامل بازدارنده رشد خواهد بود، اما در نهایت معاملات آن شبیه به طلا و اوراق قرضه خزانه‌داری خواهد شد. بر اساس داده‌های بازار، بیت کوین هم‌اکنون در محدوده 27.900 دلاری در حال معامله است.

در اتفاقی (کوتاه‌مدت) مثبت برای دارایی‌های پررسیک، شاخص دلار آمریکا (DXY) بار دیگر به زیر سطح ۱۰۲ سقوط کرد. حساب‌کاربری محبوب کلد بِلاد شیلر در توییتر با بررسی این وضعیت، موقتاً نسبت به افزایش قیمت بیت کوین اظهار خوش‌بینی کرد. با این حال، جاستین بنت با اشاره به یک سطح حمایتی، پیش‌بینی کرد که شاخص دلار در آینده به سطح پیشین خود باز خواهد گشت. او هشدار داد: «تا زمانی که دلار هنوز ذخیره ارزی جهانی است، تمام شعارهایی که می‌گویند «دلار مرده است» بی‌معنا خواهند بود.»

میلیاردر‌های ارز‌های دیجیتال  سه‌چهارم ثروت خود را از دست دادند

مجله فوربس ثروت میلیاردر‌های ارز‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۲ را ۱۴۰ میلیارد دلار برآورد کرد که اکنون کمتر از ۳۰ میلیارد دلار است. آنطور که رسانه‌های غربی گزارش دادند، ثروتمندترین میلیاردر‌های ارز‌های دیجیتال بیش از ۷۵ درصد از ثروت خود را که معادل بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار است، در سال گذشته از دست داده‌اند. مجله اقتصادی «فوربس» ۱۹ نفر از ثروتمندترین افراد در صنعت ارز‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۲ را رتبه بندی کرد و مجموع ثروت آنها حدود ۱۴۰ میلیارد دلار برآورد کرد. در حال حاضر این رقم تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ کمتر از ۳۰ میلیارد دلار است. به گزارش این مجله، موسس بورس FTX، سام بنکمن، کسی است که در سال ۲۰۲۲ بیشترین آسیب را دید.

او که در رده‌بندی ثروتمندترین میلیاردر‌های رمزنگاری با دارایی خالص ۲۴ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار داشت از زمان اعلام ورشکستگی FTX به دلیل کلاهبرداری و سایر جرایم مالی با حبس ابد روبه‌رو است و طبق این پست، سرمایه او اکنون به ۱۰ میلیون دلار کاهش یافته است. در اواخر ماه مارس، بنکمن متهم به توطئه برای رشوه دادن به یک یا چند مقام چینی شد تا حساب‌های صندوق تامینی خود را آزاد کند. در ۲۴ فوریه، دفتر دادستانی ایالات متحده اتهامات رسمی علیه بنکمن، که به اعمالی تحت ۱۲ ماده جنایی، از جمله کلاهبرداری و ایجاد یک مجتمع جنایی متهم است، ارایه کرد. از جمله، پینکمن-فرید متهم به کمک‌های غیرقانونی به اعضای با نفوذ کنگره ایالات متحده است. به گفته نیرمالا سیتارامان، وزیر دارایی هند، این کشور در حال بررسی تنظیم « مقررات مشترک »

 برای ارز‌های دیجیتال است. پس از زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه، بسیاری از شرکت‌های ارز‌های دیجیتال از جمله بایننس، تتر، بیتفینکس، OKX و کوکوین بیش از ۹ میلیون دلار، به قربانیان زمین لرزه‌های عظیمی که ترکیه و سوریه را لرزاند، کمک مالی کردند. با این حال، کارشناسان نگران تقلب در هنگام اهدای ارز دیجیتال به زلزله‌زدگان هستند.

آیا بیت کوین می‌تواند  سلطه دلار بر اقتصاد جهان را به چالش بکشد؟

در حالی که کشورهای بریکس - برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی - در حال بررسی یک ارز جایگزین برای دلار آمریکا به عنوان ذخیره جهانی هستند، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده نیز در جریان سخنرانی اخیر خود گفته بود که «دلار در حال سقوط است». در این شرایط، محبوبیت بیت‌کوین، ارز دیجیتالی که بیش از یک دهه پیش ظهور کرد، به عنوان پروتکل جدیدی که نظم کنونی در دنیای مالی را تغییر می‌دهد، با شتاب در حال افزایش است. به گزارش بیت کوینیست، برخی از کارشناسان معتقدند که بیت کوین با قدرت خرید برتر خود می‌تواند روند اقتصاد جهانی را تغییر دهد و حتی حاکمیت دلار آمریکا را به عنوان ارز استاندارد جهانی به چالش بکشد.

اما آیا بزرگترین ارز دیجیتال جهان می‌تواند سلطه دلار بر اقتصاد جهان را به چالش بکشد؟ بر اساس نموداری که توسط یک تحلیلگر مالی با نام مستعار ست در توییتر به اشتراک گذاشته شده، رشد قدرت خرید بیت کوین از سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) تاکنون سرسام‌آور بوده است. این جهش با قدرت خرید دلار آمریکا تفاوت فاحشی دارد که طی سال‌های گذشته به‌طور پیوسته در حال کاهش بوده است. پیامدهای این روند می‌تواند بسیار مهم باشد.

به‌ویژه که پتانسیل تغییر درک ما از پول و کل سیستم مالی آن‌گونه که ما می‌شناسیم را دارد. در حقیقت، چهره‌های برجسته‌ای مانند رابرت کیوساکی، نویسنده کتاب پرفروش مالی «پدر پول‌دار، پدر بی‌پول» پیش از این، متوجه این تغییر روند شده‌اند. کیوساکی که به‌خاطر ذکاوت مالی خود شناخته شده است، بارها نسبت به آینده دلار آمریکا ابراز تردید کرده و به طرفداران خود گفته است که به‌جای دلار در بیت کوین، طلا و نقره سرمایه‌گذاری کنند. او حتی تا آنجا پیش رفت که دلار ایالات متحده را با عنوان «پول جعلی» توصیف و بر ضرورت اقدام و محافظت از دارایی‌های خود تأکید کرد. بیش از نیم قرن است که قدرت خرید دلار در حال کاهش بوده است و از امتیاز ۳۰۰ در حدود ۶۰ سال پیش، با سقوطی شدید به امتیاز ۳۳.۲ کنونی رسیده است.

این روند با افزایش چشمگیر قدرت خرید بیت کوین از ۳۳ در سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) به امتیاز ۲۵۵ کنونی در تضاد کامل است. این یک رشد خیره‌کننده ۶۷۲.۷۳درصدی تنها در ۱۳ سال است. درست زمانی که جهان شاهد این تغییرات تاریخی در قدرت خرید دلار است، واضح است که بیت کوین به عنوان یک رقیب قدرتمند در دنیای مالی در حال ظهور است. در حالی که هنوز به‌طور کامل نسبت به پیامدهای این تغییر روند آگاه نیستیم، روزبه‌روز مشخص می‌شود که سیستم مالی سنتی ممکن است دیگر نتواند خود را با سرعت گسترش نوآوری‌ها هماهنگ کند. در حالی که در حال زندگی در این عصر جدید مالی هستیم، اینکه تصمیم بگیریم چگونه با تغییرات سازگار شویم و رشد کنیم به انتخاب ما بستگی دارد.

 

ارسال نظر