ثبات نسبی بیت‌کوین پس از سقوط FTX

۱۴۰۲/۰۱/۱۷ - ۰۳:۲۸:۴۴
کد خبر: ۲۰۲۵۹۰
ثبات نسبی بیت‌کوین پس از سقوط FTX

بیت‌کوین توانسته در سه هفته گذشته قیمت خود را بالای محدوده ۲۷ هزار دلاری حفظ کند و بررسی الگوهای رفتاری سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد که احتمالاً در آستانه تغییر چرخه و شروع روند صعودی قرار داریم و به نظر می‌رسد رشد اعتماد به احساسات بازار باوجود فشار نهادهای نظارتی تداوم یافته است. پلتفرم تحلیل آن‌چین گلس‌نود می‌گوید پس از سقوط صرافی FTX تغییر ناگهانی در روند سرمایه‌گذاری آغاز و بیت‌کوین از سرمایه‌گذاران بلندمدت به گروه جدیدی از خریداران منتقل شده است.

این تغییر در الگوهای سرمایه‌گذاری در چرخه‌های پیشین نیز وجود داشته است که می‌تواند نقطه عطفی در تغییر روند بازار باشد. قیمت بیت‌کوین اخیراً توانست با ضررهای احتمالی ناشی از شکایت کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده از بایننس و انتشار اخبار جعلی مربوط به صدور اعلان قرمز اینترپل علیه چانگ پنگ ژائو مقابله کند. با این حال، به نظر می‌رسد که بازارها در شرایط کنونی در حال تثبیت هستند.

گلس‌نود به‌تازگی شاخص نسبت را معرفی کرد که دارایی سرمایه‌گذاران بلند‌مدت در یک چرخه (۶ماهه تا ۲ساله) را با جوان‌ترین سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت (یک روزه تا ۳ماهه) مقایسه می‌کند. هدف این شاخص، اندازگیری نسبت چرخش بیت‌کوین بین سرمایه‌گذاران بلند‌مدت و نقاط فروش (توزیع) است. روند نزولی کنونی این شاخص نشان می‌دهد که بیت‌کوین در حال انتقال از سرمایه‌گذاران بلندمدت به سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت است؛ الگویی که روند نزولی آن پس از سقوط صرافی FTX تسریع شد. گلس‌نود همچنین به بررسی شاخص MVRV یا نسبت قیمت بازار به قیمت تحقق‌یافته می‌پردازد. از این شاخص برای اندازه‌گیری مجموع سود تحقق‌نیافته سکه‌های در گردش استفاده می‌شود.

طبق گفته این شرکت، این شاخص در حال حاضر در عدد ۱.۴ قرار دارد که به معنی نزدیک‌شدن به مرحله بهبود بازار است. شاخص امتیاز روند انباشت نیز نشان می‌دهد که بازار در حال انتقال به مرحله بهبود است. از شاخص «خالص تغییر روند عرضه غیرنقدی» نیز برای اندازه‌گیری سرمایه ورودی و خروجی به کیف پول‌هایی بدون سابقه یا با مقدار کمی از خرج‌کردن استفاده می‌شود. مقدار این شاخص نیز 600/36 بیت‌کوین در ماه افزایش یافته که بیانگر افزایش اطمینان به این دارایی است. گلس‌نود خاطرنشان کرد: «این بررسی با تحلیل‌های قبلی ما از رفتار سرمایه‌گذاران مطابقت دارد و تداوم رشد اعتماد به احساسات بازار را باوجود فشار نهادهای نظارتی نشان می‌دهد.»

ماراتن دیجیتال رکورد زد

در این میان ماراتن دیجیتال، یکی از شرکت‌های پیشرو در استخراج کریپتو، در سه ماهه اول سال رکورد استخراج ۲۱۹۵ بیت‌کوین را اعلام کرد و دارایی خود را به ۱۱هزار و۴۶۶ بیت‌کوین (معادل بیش از ۳۲۱ میلیون دلار با قیمت فعلی) افزایش داد. نتیجه مثبت در ابتدای سال ۲۰۲۳ با عملکرد سال ۲۰۲۲ ماراتن دیجیتال در تضاد بود؛ ظرفیت استخراج این شرکت به دلیل توفان عظیم تابستان گذشته فلج شد همچنین قرار گرفتن چند میلیون آن در مرکز داده مشکل‌ساز کامپیوت نورث باعث ایجاد مشکلات اضافی شد.

فرد تیل، رییس و مدیرعامل این سازمان گفت: «سه ماهه اول با تولید رکورد ۲۱۹۵ بیت‌کوین موفق‌ترین مورد در مقایسه با استخراج ۱۲۵۹ بیت‌کوین در سه ماهه اول سال گذشته و ۱۵۶۲ بیت‌کوین در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲ بود.» مارس ماه خوبی برای ماراتن بود که طی آن تقریبا ۴۰ درصد از کل بار سه ماهه خود (۸۲۵ بیت‌کوین) را استخراج کرد.

علاوه بر پیشرفت عملیاتی، واحد تجاری نیز وضعیت مالی خود را بهبود بخشید. پس از پایان دادن به تسهیلات اعتباری خود با بانک سیلورگیت، بدهی خود را ۵۰ میلیون دلار کاهش و دارایی بیت‌کوین نامحدود خود را ۳۱۳۲ بیت‌کوین افزایش داد. ماراتن سه ماهه اول را تقریبا ۱۲۴.۹ میلیون دلار وجه نقد و معادل‌های نقدی نامحدود و ۱۱هزار و ۴۶۶ بیت‌کوین به پایان رساند و ارزش فعلی آن نزدیک به ۳۲۱ میلیون دلار است.

توفان شدیدی که تابستان گذشته از ایالت مونتانا عبور کرد، ۷۵ درصد از کل ناوگان معدنی ماراتون را فلج کرد و باعث کاهش سطح تولید شد. مدیرعامل ماراتن دیجیتال اظهار کرد که برگرداندن کامل ماینرها به صورت آنلاین زمان می‌برد و ما متعهد هستیم هر کاری که بتوانیم برای بازسازی هش ریت و بهبود تولید بیت‌کوین خود انجام دهیم... جدا از این رویداد، ساخت و ساز و نصب در تگزاس طبق برنامه زمان‌بندی شده و با توجه به شرایط فعلی ادامه یافته است.

ماراتن روند عادی عملیات را در ماه‌های بعد بازیابی کرد سپس با مشکل دیگری مواجه شد؛ قرار گرفتن در معرض ۸۰ میلیون دلار برای کامپیوت نورث. در حالی که بیش از ۶۸هزار دستگاه ماینینگ ماراتن بیت‌کوین را در تگزاس نصب و میزبانی کرد، به دلیل مسائل نظارتی نتوانست ۴۰هزار دستگاه را روشن کند. برای مقابله با افزایش هزینه‌ها در سال ۲۰۲۲، ماینر استراتژی هودل خود را کنار گذاشت و در ژانویه ۱۵۰۰ بیت‌کوین فروخت. آخرین باری که برخی دارایی‌های خود را واگذار کرد در اکتبر ۲۰۲۰ بود. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱.۲۰ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۹۹ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۵.۸۳ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۰.۲۴ درصد کاهش داشته است.

بررسی عملکرد قیمتی بیت‌کوین  در آوریل سال‌های گذشته

در عین حال در حال حاضر بیت‌کوین و بازار سهام ایالات متحده وارد یکی از قوی‌ترین دوره‌های تاریخی خود از نظر بازدهی شده‌اند؛ طبق داده‌های موجود در پلتفرم ماتریکس‌پورت قیمت بیت‌کوین در ماه‌های آوریل ۶ سال از ۱۰ سال گذشته مجموعاً روندی صعودی داشته و متوسط بازدهی این ارز دیجیتال در طول این ماه، بیش از ۱۷درصد بوده است. در طول ۱۰ سال گذشته، بازدهی ماه آوریل بیت‌کوین در مقایسه با سایر ماه‌های نیمه اول سال میلادی، بیشترین و در کل سال سومین ماه پربازده بوده است. شاخص بورسی «S&P500» نیز به‌طور متوسط در ماه‌های آوریل ۱۰ سال اخیر، ۲.۶درصد رشد کرده و در ۸ ماه از ۱۰ ماه موردبحث، صعودی بوده است.

مارکوس تیلن (Markus Thielen)، مدیر ارشد بخش تحقیقات و استراتژی مجموعه ماتریکس‌پورت می‌گوید: «جهش اخیر در بازار سهام ایالات متحده امریکا می‌تواند اثری به‌ظاهر نامرتبط بر ارزهای دیجیتال داشته باشد. به‌ویژه حالا که وارد ماه آوریل شده‌ایم؛ ماهی که برای بازار سهام امریکا (با رشد متوسط ۲.۶درصدی S&P500 و ۲.۹درصد نزدک)، بیت‌کوین (با رشد متوسط ۱۷درصدی) و اتریوم (با رشد متوسط ۴۶درصد) دوره‌ای صعودی محسوب می‌شود. فرضیه بزرگ ما برای سال ۲۰۲۳، یعنی کاهش تورم، اکنون در جریان است. با ادامه این روند، تمام دارایی‌های ریسکی رشد خواهند کرد.» بیت‌کوین در ماه مارس (اسفند) رشدی ۲۳درصدی را تجربه کرد و بازدهی خود را از ابتدای سال جاری به ۶۷درصد رساند.

شاخص بورسی S&P500 نیز از ابتدای امسال رشدی ۷درصدی را تجربه کرده است، همچنین روز جمعه آمارهای مربوط به شاخص تورمی «PCE» امریکا منتشر شد که نشان از کاهش سرعت رشد این معیار در ماه فوریه داشت؛ اتفاقی که امید سرمایه‌گذاران برای عقب‌نشینی بانک مرکزی امریکا از سیاست‌های پولی انقباضی خود را بیشتر کرده است.

قیمت اتریوم به بالاترین سطح خود  در ۸ ماه اخیر رسید

از طرف دیگر قیمت اتریوم در روز چهارشنبه پس از افزایش حدود ۵درصدی در ۲۴ ساعت گذشته به ۱۹۲۱ دلار، بالاترین سطح خود در ۸ ماه اخیر رسید. طی این مدت، ارزش قراردادهای باز معاملات آتی اتریوم نیز ۵.۶میلیارد دلار افزایش یافته است. از طرفی پس از رشد ۵۵درصدی اتریوم در سه‌‌ماهه اول سال ۲۰۲۳، بررسی داده‌های آنچین و تکنیکال نشان می‌دهد که در فصل جاری احتمال افزایش قیمت تا محدوده 000/3 دلاری وجود دارد. قیمت اتریوم پس از رسیدن به کف ۸۸۰ دلاری در ژوئن (خرداد) گذشته و عبور از رویدادهای نزولی از جمله سقوط صرافی FTX، افزایش نرخ بهره بانکی و تشدید برخوردهای قانونی با کسب‌وکارهای این حوزه در ایالات متحده، بیش از ۲ برابر شده است.

در همین زمان، یک خط روند صعودی و یک مقاومت افقی، الگوی مثلث صعودی روی نمودار ۳روزه اتریوم تشکیل داده‌اند. این الگو نشان می‌دهد در حالی که اوج قیمت تقریباً در سطح مشخصی باقی مانده، کف قیمت با فشار خریداران پیوسته در حال افزایش بوده و بیانگر افزایش فشار فروش در نزدیکی مقاومت روی نمودار است. قیمت اتریوم از روز ۲ آوریل (۱۳ فروردین) در تلاش برای عبور احتمالی از مقاومت افقی خود در محدوده ۱۷۰۰ تا ۱۸۲۰ دلار بود و در نهایت هم این مقاومت را شکست و به 1900 دلار رسید و به دنبال آن، قیمت اتریوم می‌تواند تا محدوده 550/3 تا 900/3 دلار افزایش یابد. این اتفاق می‌تواند به معنای احتمال افزایش ۸۰درصدی قیمت تا ماه ژوئن (خرداد) باشد.

البته در مقابل، پول‌بک از محدوده ۱۷۰۰ تا ۱۸۲۰ دلاری، خطر به‌تأخیرافتادن شروع روند صعودی و اصلاح گسترده‌تر قیمت را به همراه دارد؛ با وجود این از منظر تحلیل آن‌چین، روند کوتاه‌مدت و بلندمدت قیمت اتریوم صعودی به نظر می‌آید. در حال حاضر میزان خالص اتریوم‌های سهام‌گذاری‌شده در آدرس رسمی اتریوم ۲.۰ پس از افزایش حدود ۳.۵درصدی در ماه مارس (فروردین)، از مرز ۱۸میلیون اتریوم گذشته است. دوج‌کوین نیز این روزها روند رو به رشدی را طی کرد؛ تا جایی که با جایگزینی لوگوی توییتر، دوج کوین بیش از ۲۶ درصد افزایش یافت. قیمت دوج‌کوین پس از این خبر که پلتفرم رسانه اجتماعی ایلان ماسک، توییتر، لوگوی رسمی پرنده خود را با لوگوی این ارز دیجیتال میم جایگزین کرده است، بیش از ۲۶ درصد افزایش یافت. ماسک از مدت‌ها پیش حامی این سکه با ارزش بازار ۱۰ میلیارد دلاری بوده است.

 

ارسال نظر