واگذاری بدون تشریفات اموال منقول و مستهلک شهرداری

۱۴۰۲/۰۱/۲۱ - ۰۳:۰۳:۵۰
کد خبر: ۲۰۲۹۲۰
واگذاری بدون تشریفات اموال منقول و مستهلک شهرداری

گروه راه و شهرسازی|

در جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران، نرخ کرایه حمل و نقل عمومی به درخواست فرمانداری تعدیل شد. در جلسه دیروز همچنین لایحه شهرداری تهران در خصوص «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت از رده خارج کردن امول منقول مستعمل تحویلی به ارگان‌ها، دستگاه‌های دولتی، موسسات عمومی و عام‌المنفعه، شهرهای دچار حوادث ناگهانی و سایر موارد مشابه» بررسی و تأیید آن به جلسه بعدی شورا موکول شد.

بر اساس این لایحه، قرار است اموال منقول (غیر از انواع خودرو) و مستهلک شهرداری که قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان دارند، بدون تایید شورای شهر و تحت نظارت یک کمیته به سایر ارگان‌ها واگذار شود. اگر چه تصمیم نهایی درباره این لایحه در جلسه آینده اتخاذ خواهد شد اما اعضای شورای شهر، واگذاری چنین اموالی را به سایر شهرهای کشور غیرممکن دانستند.

بر اساس این گزارش، دیروز در یکصد و سی و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، نامه فرماندار در خصوص اعتراض هیات تطبیق به مصوبه «تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۲» مورد بررسی قرار گرفت. 

در این رابطه، سید جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با بیان اینکه با وجود اختیار برای افزایش ۴۶ درصدی نرخ کرایه، میزان افزایش کمتر از نرخ تورم بود، گفت: پس از جلسه‌ای که در کمیسیون برای اصلاحیه‌های موردنظر فرمانداری داشتیم، جلساتی با فرمانداری برگزار شد تا نتایجی حاصل شود. 

وی ادامه داد: بند الف بخش دوم ماده یکم به گونه‌ای بود که برای کارت بلیت مبلغ دار، مبلغ ۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده بودیم که به ۲ هزار و ۸۵۰ تومان تقلیل پیدا کرد و به ازای هر کیلومتر پیمایش ۱۶۰ ریال پیش بینی کرده بودیم که به ۱۴۷ ریال کاهش یافت. 

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ایرادات بند «ب» نیز بررسی شد و بدون تغییر باقی ماند، گفت: برای کرایه‌های نقدی نیز مشکلاتی داریم و باید راهکارهایی اجرایی شود که بر این اساس مقرر شد که ۶ درصد افزایش برای کسانی که مبالغ را به صورت نقد پرداخت می‌کنند، حذف شود؛ هرچند امکان پرداخت نقدی وجود ندارد و تقاضا داریم که شرکت بهره‌برداری مترو برای پرداخت الکترونیک قراردادهایی را با شرکت‌های صاحب صلاحیت منعقد کند. 

وی ادامه داد: قرار شد مبلغ هزار و ۸۰۰ تومان پایه برای نرخ کرایه اتوبوس حفظ شود و به ازای هر 5 کیلومتر ۴۰۰ تومان مبنا باشد، در بخش اتوبوس‌های عادی نیز هر خطی که بیش از ۲۰ کیلومتر طول داشت با همان نرخ ۲۰ کیلومتر، کرایه دریافت می‌شود. 

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا گفت: ۷۵ درصد تغییر به شرط حفظ میانگین ۴۵ درصد برای نرخ کرایه تاکسی لحاظ شده است. در جلسه فرمانداری ۶۰ درصد افزایش تأیید شد و در معابر دارای شیب نیز در جلسه با فرمانداری، رقم به ۱۰ درصد کاهش یافت و به عبارتی نرخ در این معابر با ۱۰ درصد افزایش همراه خواهد بود. 

وی با تأکید بر اینکه رشد نرخ کرایه در شرایط بد آب و هوایی که ۴۰ درصد پیش بینی شده بود به ۱۵ درصد رسید، بیان کرد: در بخش اتوبوس تندرو حداکثر افزایش به ۴۱ درصد رسید و در مترو نیز نرخ پیشنهادی ۹درصد کاهش یافت. در انتها این نرخ کرایه با ۱۹ رای مثبت اعضای شورا تصویب شد.

انتقال اموال مستهلک شهرداری 

دیروز همچنین لایحه در خصوص «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت از رده خارج کردن امول منقول مستعمل تحویلی به ارگان‌ها، دستگاه‌های دولتی، موسسات عمومی و عام‌المنفعه، شهرهای دچار حوادث ناگهانی و سایر موارد مشابه» بررسی و تأیید آن به جلسه بعدی شورا موکول شد. 

در ابتدا میثم مظفر رییس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این لایحه شهردار تهران گفت: برخی اموال شهرداری مستهلک شده که خودروی سنگین و سبک، موتور سیکلت و در مجموع وسایل نقلیه را شامل نمی‌شود و شامل تجهیزات اداری، کانکس و رایانه است. 

وی ادامه داد: مقرر شده که تا سقف یک میلیارد تومان، انتقال اموالی که مستهلک شده و باید از لیست اموال خارج شود، بوروکراسی نداشته باشد و شهرداری بر اساس تصویب در کمیته‌ای این اختیار را داشته باشد که اموال را انتقال دهد. 

در ادامه ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: پیشنهاد بنده این است که با کلیات موافقت شود و تبصره‌ای در نظر بگیریم که بر اساس آن وقتی لیست قطعی شد در شورا مورد رأی‌گیری قرار بگیرد تا مشخص شود که چه اقلامی به چه نهادهایی تحویل داده خواهد شد. 

در ادامه بررسی این لایحه سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل عمومی شورا نیز با بیان اینکه قیمت اقلام بر اساس نظر کارشناسی مشخص شود، گفت: ممکن است ارزش دفتری این اقلام مبلغ پایینی باشد و باید بر اساس نرخ کارشناسی، تحویل اقلام صورت بگیرد.  سپس مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه وقتی اقلام مستهلک می‌شود سالیانه به مزایده گذاشته می‌شود، گفت: بنابراین چون این اقلام قیمت داشته و واگذاری آن به سایر شهرها مشکل دارد، در فرمانداری با ایراد مواجه خواهد شد. 

وی تأکید کرد: در سطح شهر تهران ارایه وسایل به دستگاه‌های دولتی و موسسات خیریه منعی ندارد، اما تحویل به شهرهای دیگر با اشکال روبه رو خواهد شد، در مواردی برخی شهرها درخواست اتوبوس مستعمل دارند و پاسخ ما این است که جز شرکت اتوبوسرانی، فضایی دیگر نمی‌تواند از آنها استفاده کند و وقتی مستعمل شود دیگر کاربرد نخواهد داشت. 

چمران گفت: پیشنهاد ما این است که وضعیت موارد قبلی و همچنین اقلام آینده نیز مشخص شود تا دست شهرداری برای تحویل مستعملات باز باشد.

تغییر نام کوچه «اختر» به «بصیرت»

در تحولی دیگر، دیروز یک فوریت «الزام شهرداری تهران به ارایه برنامه‌های اجرایی و علمیاتی مدیریت شهری در کاهش تورم و افزایش تولید» نیز در جلسه علنی شورا با حداکثر آراء موافق به تصویب رسید. همچنین نام سه ایستگاه مترو و ۱۱ معبر با ۲۰ رأی موافق تغییر کرد.

در این جلسه تغییر نام ایستگاه مترو خط چهار و منطقه پنج واقع در تقاطع خیابان آیت‌الله کاشانی و بزرگراه علامه جعفری به نام علامه محمدتقی جعفری، ایستگاه مترو تقاطع خیابان آیت‌الله کاشانی و بلوار جنت آباد جنوبی به نام آیت‌الله کاشانی و ایستگاه میدان چهار باغ به نام ایستگاه چهارباغ تصویب شد. 

همچنین نام کوچه ارکیده ۲ در منطقه یک به نام شهید سید احمد موسوی، کوچه فاقد نام در خیابان شهید لواسانی منطقه یک به نام شهید مهرداد معیر، کوچه شب بو در منطقه یک به نام شهید موسی فتح آبادی، کوچه مریم در منطقه یک به نام شهید محمدرضا سوری، خیابان گلستان سوم در منطقه یک به نام استاد دکتر احمد روستا، کوچه مهر سوم در منطقه یک به نام شهیدان فائزه و شهاب منصوری، کوچه اختر در منطقه ۱۱ به نام بصیرت، خیابان رودکی شمالی در منطقه ۲ به نام شهیدان منا، خیابان رودکی جنوبی در منطقه ۱۰ به نام رودکی، خیابان نسترن در منطقه ۳ به نام شهید سید فریدالدین معصومی و کوچه نسترن در منطقه ۱۹ به نام شهید اسماعیل رستمی نامگذاری شد. 

 

ارسال نظر