در اقتصاد ایران مردم دنبال پناهگاه پول می‌گردند/ دولت تاکنون برای کنترل تورم جدی نبوده؟

۱۴۰۲/۰۱/۱۰ - ۱۴:۴۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۲۱۲۱
در اقتصاد ایران مردم دنبال پناهگاه پول می‌گردند/ دولت تاکنون برای کنترل تورم جدی نبوده؟

هادی حق شناس، اقتصاددان، درباره صحبت های اخیر میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد جدیت در کنترل تورم گفت: این جمله آدم را یاد جملات دیگر دولتی‌ها می‌اندازد و یا تعبیر معکوس دارد، یعنی تاکنون برای کنترل تورم جدی نبوده اند؟

به گزارش انتخاب، حق‌شناس گفت: به هر حال یکی از برنامه های تمام دولت‌ها در جهان این است که تورم کنترل شود. امروز در آمریکا و اروپا و شرق آسیا به دنبال این هستند که تورم کنترل شود، از طریق ابزار افزایش نرخ بهره و حتی به قیمت رکود اقتصادی.

این اقتصاددان ادامه داد: به یک معنا تورم مانند تب برای آدم‌هاست، چطور آدمی مریض می شود و همه نگران می شوند؟ اقتصاد ایران و همه دنیا هم به شدت از اینکه تب‌دار شوند پرهیز می کنند. بنابراین در اینکه تورم باید کنترل شود تردیدی نباید کرد.

حق شناس اضافه کرد: البته در اقتصاد ایران علاوه بر این نکته باید به نکته مهم دیگری نیز اشاره کرد و آن انتظارات تورمی است، یعنی مردم فکر می کنند دلار و ارز های خارجی گران می شود یا مردم فکر می کنند خودرو افزایش قیمت پیدا می کند. لذا به دنبال پناهگاه پول می گردند و تقاضای کالا افزایش پیدا می کند و همین منشا تورم می شود. نمی‌توان قیمت ارز افزایش پیدا کند و قیمت کالا افزایش پیدا نکند.

این کارشناس اقتصادی درباره امکان کاهش تورم توسط دولت گفت: نکته پنهان درمورد تورم، بهره وری پایین در اقتصاد ایران است، مثلا شما یک نانوایی دایر می کنید و حساب می کنید اگر هزار نان بپزید هزینه هایتان پوشش داده می شود. طبیعی است که هزینه‌ها پوشش داده نخواهد شد و منابع و مصارف فاصله دارند و همین می شود منشا تورم؛ یعنی نان را باید گران کنید، همین مثال ساده را در خودروسازی و در تولید کالا و خدمات سایر بنگاه ها می توان زد. لذا دولت فارغ از جدیت برای کنترل تورم باید به بودجه‌اش توجه کند.

وی تاکید کرد: دولت اگر قرار است جدی باشد باید در سیاست گذاری‌های خودش جدی باشد و در افزایش بهره‌وری بنگاه های در اختیارش جدی باشد تا انتظار کاهش تورم داشته باشد.

 

ارسال نظر