درگیری بورس امریکا با سقوط

۱۴۰۱/۱۲/۱۰ - ۰۱:۱۹:۲۶
کد خبر: ۱۹۹۹۳۶
درگیری بورس امریکا با سقوط

در حال حاضر بازارهای ایالات‌متحده در «منطقه مرگ» قرار دارند. استراتژیست ارشد مورگان استنلی هشدار داده است که سهام ایالات‌متحده به بالاترین سطح ناپایدار رسیده و ممکن است طی چند ماه ۲۶ درصد سقوط کند.

مایک ویلسون استراتژیست ارشد سهام ایالات‌متحده گفت که سطح فعلی ارزش‌گذاری سهام را می‌توان با «منطقه مرگ» مقایسه کرد؛ اصطلاحی در کوهنوردی که ارتفاع آنقدر بالا را توصیف می‌کند که کوهنوردان اکسیژن کافی برای تنفس ندارند. ویلسون می‌گوید: «بسیاری از مرگ و میرها در کوهنوردی در ارتفاعات ناشی از منطقه مرگ بوده است، یا به‌طور مستقیم از طریق از دست دادن عملکردهای حیاتی، یا به‌طور غیرمستقیم به دلیل تصمیمات اشتباه گرفته‌شده تحت استرس یا ضعف فیزیکی که منجر به سانحه می‌شود.»

وی افزود: «این مورد، قیاس کامل برای جایی است که امروز سرمایه‌گذاران سهام قرار دارند و صادقانه بگویم، جایی که دهه گذشته بارها در آن قرار گرفتند.»

این استعاره بیانگر سطوح بیش از حدی است که قیمت سهام از ابتدای سال جاری تاکنون به آن صعود کرده است. ویلسون اظهار کرد که اس‌اند‌پی ۵۰۰ می‌تواند در عرض چند ماه به ۳۰۰۰ واحد سقوط کند که حدود ۲۶ درصد از سطح فعلی کاهش می‌یابد.

این پیش‌بینی تلخ به دنبال آن چیزی است که بسیاری از تحلیلگران آن را بدترین سال برای بازار سهام از زمان بحران مالی ۲۰۰۸ می‌دانند. هر سه شاخص در سال ۲۰۲۲ سقوط کردند و میانگین صنعتی داوجونز در پایان سال ۸/۸ درصد کاهش یافت، در حالی که اس‌اند‌پی ۵۰۰ به میزان ۴/۱۹ درصد و نزدک کامپوزیت ۱/۳۳ درصد سقوط کرد.

این استراتژیست بارها هشدار داده است که افزایش بازار دوام نخواهد آورد، زیرا انتظار دارد تورم بیش از پیش‌بینی بسیاری از اقتصاددانان دیگر شود و فدرال‌رزرو امریکا را مجبور به افزایش نرخ بهره برای تحت کنترل درآوردن افزایش قیمت‌ها کند.

همچنین سی‌ان‌بی‌سی می‌نویسد: «در حالی که معامله‌گران تلاش کردند پس از بدترین هفته سال در وال‌استریت تا حدودی جایگاه خود را بازیابی کنند، قیمت‌های آتی سهام ایالات‌متحده افزایش یافت.

سرمایه‌گذاران همچنین به هفته بزرگ دیگری در درآمد خرده‌فروشی نگاه می‌کنند. سهام روز جمعه سقوط کرد و بازدهی خزانه‌داری به دنبال افزایش بیش از حد انتظار در آخرین قرائت مربوط به مخارج مصرف شخصی، معیار تورم ترجیحی فدرال‌رزرو، جهش کرد. به نظر می‌رسد که رشد اوایل سال ۲۰۲۳ در حال محو شدن است، زیرا سرمایه‌گذاران دقایقی از آخرین جلسه فدرال‌رزرو را جذب می‌کنند که موضع سخت بانک مرکزی در قبال تورم را تکرار می‌کند و همچنین اظهارات اخیر مقامات فدرال‌رزرو مبنی بر اینکه نرخ‌های بهره ممکن است بالاتر و برای مدت طولانی‌تر از حد انتظار افزایش یابد، هشدار داده است.

در حالی که به سمت یک دوره ضعیف فصلی پیش می‌رویم، با افزایش شرط‌بندی‌ها مبنی بر اینکه فدرال‌رزرو ممکن است در ماه مارس به جای ۲۵ واحد در ثانیه، با افزایش ۵۰ واحدی در ثانیه پیش رود، اگرچه هنوز نظر اقلیت‌هاست، ریسک بازار کوتاه‌مدت علی‌رغم سه هفته متوالی رو به کاهش است. لوئیس ناولیر رییس و موسس شرکت سرمایه‌گذاری رشد ناولیر و همکاران، گفت: «خرس‌ها پس از اخراج در ژانویه، گرد و غبار خود را پاک می‌کنند.» در هفته پیش‌رو، سرمایه‌گذاران به دنبال سرنخ‌هایی در مورد چگونگی تاثیر تورم بر مصرف‌کنندگان و مشاغل در میان تعداد انگشت‌شماری از داده‌های اقتصادی و درآمد شرکت‌ها خواهند بود. سفارشات کالاهای بادوام دوشنبه صبح تحویل می‌شود. اعتماد مصرف‌کننده و نظرسنجی تولید ISM نیز در هفته آینده در دسترس است.

یک کارشناس می‌گوید که آخرین ترس‌های  فدرال‌رزرو ممکن است بیش از حد باشد

سهام‌ها در هفته گذشته به‌شدت سقوط کردند، زیرا داده‌های جدید و تفسیر فدرال‌رزرو ترس از نرخ‌های بالاتر را برای مدت طولانی‌تر برانگیخت و بازدهی خزانه‌داری را بالاتر برد. با این حال، آدام کریسافولی از دانش حیاتی، فکر می‌کند که این نگرانی‌ها ممکن است بیش از حد باشد.

PCE  واقعا داغ بود، اما نه بیشتر از گزارش مشاغل، CPI، PPI، خرده‌فروشی و غیره که قبلا برای ژانویه بود. مقابله با تورم در اولویت تصمیم‌گیری‌های فدرال‌رزرو باقی می‌ماند. اعضای فدرال‌رزرو در خصوص رشد ۲۵ واحدی دیگر در نرخ بهره به‌منظور مهار تورم اطمینان دارند؛ این خبر در حالی که به رشد شاخص دلار امریکا در سومین هفته از فوریه منجر شد، زمینه افت بهای کامودیتی‌ها را نیز مهیا کرد. فلزات صنعتی در هفته منتهی به روز جمعه ۲۴ فوریه از سکه افتادند، به نحوی که از ارزش اغلب آنها در معاملات آتی بورس امریکا و بورس فلزات لندن کاسته شد.

۲۴ فوریه سالروز حمله روسیه به اوکراین و آغاز جنگ در اروپای شرقی بود؛ جنگی که انتظار می‌رفت تاثیری قابل ملاحظه و عمیق بر روند نوسان بهای کامودیتی‌ها بگذارد. اگرچه ظرف هفته‌های ابتدایی پس از حمله روسیه به اوکراین، واهمه از کسری عرضه کامودیتی‌ها با محوریت محصولات حوزه انرژی، مواد غذایی و محصولات صنعتی زمینه اوج‌گیری بهای این محصولات و حتی رکوردشکنی‌های تاریخی قیمتی را مهیا کرد، اما بازارها در زمان نسبتا محدودی به روال طبیعی بازگشتند و چشم‌انداز منفی تقاضا برای آنها با واهمه از بروز رکود اقتصادی در دنیا باعث شد تا در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ بسیاری از کامودیتی‌ها تجربه کف‌نشینی چند سال قیمتی را نیز داشته باشند.

در هفته منتهی به روز جمعه ۲۴ فوریه صورت‌جلسه فدرال‌رزرو منتشر شد و نشان داد که تمامی اعضای بانک مرکزی ایالات‌متحده امریکا خواهان استمرار سیاست انقباضی با افزایش نرخ بهره به‌منظور کنترل تورم هستند. به این ترتیب سرمایه‌گذاران بازارهای مالی و کالایی دنیا افزایش ۲۵ واحدی دیگر در نرخ بهره را تقریبا قطعی برآورد کردند. در عین حال این صورت‌جلسه نشان داد که فدرال‌رزرو می‌تواند بیش از آنچه در گذشته برآورد می‌شد، سیاست انقباضی را اجرایی کند. افزایش نرخ اشتغالزایی در امریکا برای ماه ژانویه نشان داد که فعلا سیاست انقباضی به بازار کار آسیب نزده است، در کنار این موضوع داده‌های تورمی امریکا برای ماه ژانویه نیز حاکی از مقاومت تورم در برابر کاهش بود. به این ترتیب ادامه سیاست انقباضی در امریکا به منظور مهار تورم در دستور کار اعضای فدرال‌رزرو قرار گرفت.

عزم فدرال‌رزرو برای مهار تورم با افزایش بیشتر در نرخ بهره در حالی که به افزایش شاخص دلار امریکا انجامید، زمینه افت بهای کامودیتی‌ها و قرمزپوشی بازارهای مالی را فراهم کرد. به این ترتیب ظرف یک هفته منتهی به روز جمعه ۲۴ فوریه در معاملات آتی کامکس امریکا، مس ۸/۳ درصد از ارزش خود را از دست داد، فلز روی ۳ درصد ارزان شد، آلومینیوم ۲/۲ درصد از ارزش خود را از دست داد و قلع با افت ۸/۰ درصدی مواجه شد. این کاهش قیمت‌ها در حالی رقم خورد که ۲/۱ درصد بر ارزش نیکل افزوده و سرب ۸/۲ درصد گران شد.

 

ارسال نظر