روز نوسانی شاخص کل بورس

۱۴۰۱/۱۲/۰۹ - ۰۳:۲۸:۳۵
کد خبر: ۱۹۹۸۳۱
روز نوسانی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز دوشنبه، هشتم اسفندماه با چهار هزار و ۸۴۰ واحد افزایش در ارتفاع یک میلیون و ۸۰۹ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با یک هزار و ۹۰۸ واحد کاهش به ۵۳۴ هزار و ۴۶۴ واحد و شاخص قیمت با یک هزار و ۱۳۱ واحد افت به ۳۱۶ هزار و ۸۸۴ واحد رسید. روز گذشته در معاملات بورس تهران، بیش از ۲۰ میلیارد و ۸۲۱ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۱۵ هزار و ۳۵۴ میلیارد ریال معامله شد.

همچنین صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با سه هزار و ۳۲۱ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۲ هزار و ۳۸ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با یک هزار و ۲۴۰ واحد، ایران خودرو (خودرو) با یک هزار و ۱۹۵ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یک هزار و ۱۴۹ واحد، پتروشیمی جم (جم) با ۹۸۲ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۸۸۸ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با یک هزار و ۲۹۲ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و ۲۰۹ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۷۶۲ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با ۷۲۷ واحد و توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۵۷۴ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شد.

بر پایه این گزارش، روز دوشنبه نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، ایران خودرو (خودرو)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، سایپا (خساپا)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و ملی صنایع مس ایران (فملی) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه پنج میلیارد و ۶۱۵ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۸ هزار و ۵۴۵ میلیارد ریال دادوستد شد. شاخص فرابورس نیز روز اخیر بیش از ۴۲ واحد کاهش داشت و به ۲۲ هزار و ۷۱۴ واحد رسید. در این بازار بیش از هشت میلیارد و ۲۱۹ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات روز گذشته فرابورس بیش از ۳۹۹ هزار و ۲۶۲ نوبت بود.

سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع) و صنایع فروآلیاژ ایران (فروژ) تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین پلیمر آریاساسول (آریا)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، گروه انتخاب الکترونیک آرمان (انتخاب)، صنعتی مینو (غصینو)، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر)، مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور) و پتروشیمی تندگویان (شگویا) با تاثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.

بورس تهران سوار بر موج تورمی

فردای اقتصاد نوشت تورم‌های سنگین طی سالیان گذشته همواره جزئی جداناپذیر از اقتصاد کشور بوده‌ و به یک محرک تاثیرگذار بر روند بازارها تبدیل شده است. شوک ارزی وارد شده به اقتصاد ایران از سال ۹۶ و خروج امریکا از برجام در سال ۹۷ و تشدید دوباره تحریم‌ها، باعث شد که طی سالیان گذشته، کشور با افزایش قیمت‌های شدیدی در کالاها و کلاس‌های دارایی مختلف مواجه شود. اگر دوباره نگاهی به نمودار بازدهی‌ها بیاندازیم، به‌طور واضحی پیداست که میزان افزایش شاخص‌های اصلی بورس تهران در این سال‌ها با شدت بیشتری نسبت به گذشته ادامه یافته است. در این میان اما وضعیت نرخ تورم در فصل زمستان به دلایل مختلفی، اغلب شتاب بیشتری می‌گیرد و موجب می‌شود که شدت رشد نماگر بازارهای مختلف نیز افزایش یابد. 

نزدیکی به پایان سال و عید سال جدید باعث شده که تقاضا برای ارز و کالاها افزایش یابد و خود به محرکی برای رشد بیشتر قیمت‌ها منجر می‌شود. در کنار این موضوع با نزدیک شدن به پایان سال، شرایط اقتصادی سال آینده نیز به شکل بهتری قابل پیش‌بینی است و زمانی که همچون سال جاری، انتظارات از تشدید شرایط تورمی خبر می‌دهد، سرمایه‌های راکد را بیش از پیش برای خرید دارایی‌های سرمایه‌گذاری راغب می‌کند.

حتی اسفند سال ۹۹ نیز که بورس تهران در شرایط بسیار سختی به سر می‌برد، کار خود را با یک بازدهی مثبت به پایان رسانده بود. به همین دلیل است که تقاضای شکل گرفته در بازار سهام از این سمت، عرضه‌های ایجاد شده از سمت فروش حقوقی‌ها را خنثی کرده و به افزایش نماگرهای بورس تهران منجر می‌شود.

    تکرار بورس سبز برای اسفند ۱۴۰۱؟

شرایطی که درباره ماه‌های پایانی سال در بالا اشاره شد، در اسفند ۱۴۰۱ با شدت بیشتری در حال پیش روی است. نرخ دلار اکنون به بیش از ۵۰ هزار تومان رسیده، تورم نقطه‌ای برای بهمن ماه اعداد بیش از ۵۳ درصد را لمس کرده، نقدینگی در سطح جامعه از ۶هزار هزار میلیارد تومان فراتر رفته، چشم‌انداز احتمال احیای برجام از هر زمانی کم‌رنگ‌تر است و انتظارات تورمی برای سال آینده نیز در اوج خود قرار دارد که همگی از یک سال تورمی دیگر برای ۱۴۰۲ خبر می‌دهند.

از سمتی دیگر بورس تهران در رالی صعودی اخیری که از اواسط پاییز شکل گرفت، از بازارهای موازی خود جاماندگی قابل توجهی دارد و به دلایل مختلفی که عمده آن به سیاست‌گذاری نادرست اقتصادی کشور بازمی‌گردد، نتوانست با صعود بازارها همراه شود و خود را به عنوان یک بازار کارا و مولد نمایش دهد. بسیاری از سهام اکنون در قیمت‌های جذابی به سر می‌برند و ادله برای اثبات ارزندگی بورس کم نیست. برخی از ابهامات مهم بودجه‌ای و ارزی نیز این روزها از سر راه بازار سهام برداشته شده‌اند و مسیر برای صعود هموارتر از هر زمانی به نظر می‌رسد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که اسفند ۱۴۰۱ بتواند همچون سال‌های گذشته، بازدهی مثبتی را برای سهامداران به ارمغان بیاورد.

 

ارسال نظر