تالاب میانکاله مانند دریاچه ارومیه می‌شود؟

۱۴۰۱/۱۲/۰۶ - ۰۱:۲۵:۳۸
کد خبر: ۱۹۹۵۱۵
تالاب میانکاله مانند دریاچه ارومیه می‌شود؟

تالاب میانکاله در مسیر سرنوشت دریاچه ارومیه قرار گرفته است؟ این تالاب که ۶۸ هزار هکتار وسعت دارد ۴۵ هزار هکتار آن آبی است، حالا تصاویر و عکس‌های گرفته شده از تالاب نشان می‌دهد بخش‌هایی از آن خشک شده و وضعیت بیابانی پیدا کرده است. عطاء‌الله کاویانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفته «۳۰ درصد تالاب خشک شده است.» موضوعی که بسیاری را یاد دریاچه ارومیه و روند خشک شدن آن می‌اندازد. حتما برای خشک شدن بخش‌هایی از تالاب میانکاله دلایل متعددی وجود، دلایلی که اگر از همین امروز جلوی آن گرفته نشود خشک شدن تمامی ۴۵ هزار هکتار وسعت آبی آن چندان دور از انتظار نیست.

عباس محمدی، کارشناس محیط زیست معتقد است درکنار یک عامل طبیعی کم‌اثر دو عامل انسانی با تاثیر زیاد سبب شده بخش‌هایی از این تالاب خشک شود. سر در آوردن کوه‌های اصطلاحاً مریخی در نواحی جنگلی و سرسبز حوضه آبخیز تالاب میانکاله نتیجه عوامل انسانی است که گل و لای فراوانی را راهی تالاب می‌کند و روند خشک شدن آن را تسریع می‌کند. ضمن اینکه برداشت بی‌رویه آب با حفر چاه‌های عمیق از دیگر مشکلات منطقه است که می‌تواند سرنوشت دریاچه ارومیه را برای میانکاله رقم بزند.

چرا بخش‌هایی از میانکاله خشک شد

عباس محمدی کارشناس محیط زیست در این باره به خبرآنلاین می‌گوید: این اتفاق نتیجه سه عامل است، یکی از این عوامل نوسانات دریای خزر است، این دریا هر چند دهه یک‌بار بالا و پایین می‌شود، مثلاً در دهه ۶۰ آب دریا بالا آمد، طوری‌که حتی زمین‌های نزدیک به ساحل زیر آب رفتند، اما الان برعکس شده و چند سالی است که آب دریا پایین رفته است. بنابراین از آن‌جایی‌که خلیج گرگان و تالاب میانکاله به دریا وصل هستند، عقب رفتن آب دریا سبب می‌شود آب در تالاب میانکاله عقب‌نشینی کند.

عوامل دوم و سوم به دخالت انسان برمی‌گردد، اطراف تالاب میانکاله و خلیج گرگان مصرف آب به‌شدت افزایش پیدا کرده است. او می‌افزاید: افزایش مصرف برای آب کشاورزی و آب شرب است که عمدتاً از رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود، یعنی چاه‌های بسیار متعددی آن‌جا حفر شده و همین‌طور از آب رودخانه‌هایی که به تالاب میانکاله ریخته می‌شود استفاده می‌کنند؛ در نتیجه ورودی آب به تالاب کاهش پیدا کرده است، ازآن‌جایی که سطح تالاب کمی از دریا بالاتر است در وضعیتی که آب ورودی به آن کم شود، آب تالاب به سمت دریا کشیده می‌شود. عامل سوم هم مربوط به گل و لای آب است، همان اندک آبی که به سمت تالاب می‌آمد، حالا پر از گل و لای شده است.

قطع درختان و معدن‌کاوی

محمدی در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: از بین رفتن پوشش گیاهی که به دلیل قطع درختان و معدن کاوی در این منطقه رخ داده نیز عامل دیگری برای از بین رفتن تالاب میانکاله است. نظام بارندگی آن منطقه به گونه‌ای است که گاهی بارندگی‌های سیل‌آسای ناگهانی دارد، اما وقتی پوشش گیاهی وجود نداشته باشد این‌باران به جای اینکه جذب زمین شود تبدیل به سیلاب مخرب می‌شود،به  طوری که شاهدیم در ۳۰ الی ۴۰ سال اخیر در تابستان آن منطقه سیل جاری می‌شود. باران گل و لای را به سمت مناطق پایین دست می‌آورد، بخش مهمی از این گل و لای وارد تالاب میانکاله و خلیج گرگان می‌شود، لذا کف تالاب را بالا می‌آورد. تالاب با کمبود آب ورودی هم که مواجه است، به‌همین ترتیب وقتی آب عقب‌نشینی می‌کند سیمای تالاب شبیه منطقه خشک شده می‌شود.

این کارشناس محیط زیست درباره اهمیت دو عاملی که باعث خشک شدن تالاب میانکاله است می‌افزاید: واقعیت اینکه درصد تاثیرگذاری هریک از سه عوامل خشک شدن این تالاب باید مطالعه و مشخص شود، اما دو عامل آخر که به مدیریت برمی‌گردد، یعنی استفاده بیش از حد از آب‌های جاری و زیرزمینی درکنار استفاده غلط از زمین که سبب فرسایش خاک شده است، در خشک شدن بخش‌هایی از میانکاله به میزان زیادی موثر هستند. توجه کنید ما گاهی شاهدیم آب در سواحل حدود ۱۰ الی ۲۰ متر عقب‌نشینی کرده است، اما در خصوص میانکاله گاهی این عقب‌نشینی به چند صد متر می‌رسد، لذا این میزان از عقب‌نشینی نمی‌تواند متاثر از بالا و پایین شدن آب دریای خزر باشد و حتما عوامل موثرتری وجود دارد، لذا دو عامل دیگری که گفتم به‌شدت عوامل موثری هستند، اگر مدیریت منابع آب و خاک درست بود این میزان از عقب‌نشینی آب در میانکاله قطعاً ایجاد نمی‌شد.

سوءمدیریت نهادینه

او در پایان می‌گوید: ما در ایران با یک سوءمدیریت نهادینه شده مواجه هستیم که قصد دارند همه کارها را با صرف بودجه و عملیات ساخت و ساز پیش ببرند. وقتی کسی بگوید آب کم داریم این گروه بلافاصله دنبال سدسازی می‌روند، وقتی شنیده شود آب تالاب پایین رفته است مجدد سراغ ساخت‌وساز می‌روند. همین الان برای احیای تالاب میانکاله و خلیج گرگان حداقل در شبانه روز ۵۰ دستگاه 

ماشین آلات سنگین اطراف این تالاب مشغول به کار هستند. اسم آن را گذاشته‌اند لایروبی رودخانه‌های منتهی به تالاب. یعنی با بیل مکانیکی و لودر دارند خاک کف رودخانه و تالاب را برداشت می‌کنند و کمی دورتر خالی می‌کنند.

 

ارسال نظر