راهکار جلوگیری از تشدید فرونشست زمین در تهران

۱۴۰۱/۱۲/۰۴ - ۰۲:۳۴:۴۶
کد خبر: ۱۹۹۳۶۸

شهردار تهران با تاکید بر اینکه استفاده از روش  بازچرخانی آب، یکی از راهکارهای مناسب جلوگیری از تشدید روند فرونشست زمین در پایتخت است، گفت: در حال حاضر سالانه 21 میلیون متر مکعب از منابع مورد نیاز برای آبیاری فضاهای سبز تهران از طریق بازچرخانی آب تامین می‌شود و قصد داریم تا پایان سال 1402، سهم استفاده از پساب تصفیه‌شده برای آبیاری بوستان‌ها و فضاهای سبز پایتخت را به 45 میلیون متر مکعب در سال برسانیم.

به گزارش ایلنا، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در پاسخ به اینکه مهم‌ترین برنامه مدیریت شهری پایتخت برای جلوگیری از تشدید روند فرونشست زمین در تهران چیست؟ گفت: با توجه به اینکه برداشت بیش از حد از سفره‌های زیرزمینی منجر به افزایش نرخ فرونشست زمین در تهران در سال‌های اخیر شده است و با توجه به اینکه بخشی از منابع مورد نیاز برای آبیاری فضاهای سبز داخل و پیرامون شهر تهران از طریق چاه‌ها تامین می‌شود، شهرداری در نظر دارد که سال به سال از سهم منابع زیرزمینی برای آبیاری فضای سبز بکاهد و بر سهم بازچرخانی آب یعنی استفاده از پساب تصفیه‌شده برای آبیاری بوستان‌ها و فضاهای سبز تهران اضافه کند. 

وی افزود: در حال حاضر سالانه 21 میلیون متر مکعب از منابع مورد نیاز برای آبیاری فضاهای سبز تهران از طریق بازچرخانی آب تامین می‌شود و قصد داریم تا پایان سال 1402، سهم استفاده از پساب تصفیه‌شده برای آبیاری بوستان‌ها و فضاهای سبز پایتخت را به 45 میلیون متر مکعب در سال برسانیم. 

شهردار تهران ادامه داد: براساس تفاهم‌نامه‌هایی که اخیرا با وزارت نیرو امضا کرده‌ایم و در آینده در دستور کار قرار خواهیم داد، امیدواریم که تا پایان سال 1410 سهم استفاده از پساب تصفیه‌شده برای آبیاری فضاهای سبز تهران به سالانه 145 میلیون متر مکعب افزایش یابد. البته کل آب مورد نیاز برای آبیاری فضاهای سبز تهران سالانه حدود 175 میلیون متر مکعب است که ما با حرکت به سمت بازچرخانی آب به دنبال کاهش برداشت از منابع زیرزمینی برای آبیاری بوستان‌ها و فضاهای سبز هستیم. 

وی تصریح کرد: استفاده از روش بازچرخانی آب در حوزه آبیاری فضاهای سبز تهران که می‌تواند به عنوان الگویی برای برخی دیگر از مصارف آبی در سراسر کشور مورد توجه قرار گیرد، یکی از اقدامات مناسبی است که به کاهش برداشت از منابع زیرزمینی تهران و در نتیجه، جلوگیری از تشدید روند فرونشست زمین در پایتخت کمک می‌کند.

 

ارسال نظر