آبستراکسیون در پارلمان شهری پایتخت

۱۴۰۱/۱۲/۰۳ - ۰۸:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۹۲۴۹
آبستراکسیون در پارلمان شهری پایتخت

گروه راه و شهرسازی| گروهی از اعضای شورای شهر تهران در اقدامی بی‌سابقه، با غیبت در نشست علنی دیروز این شورا، این نشست را از رسمیت انداختند به گونه‌ای که نشست علنی دیروز پارلمان شهری پایتخت برگزار نشد. دیروز عصر اما اعضای معترض در جلسه هم‌اندیشی شورای شهر شرکت کردند. ماحصل جلسه هم اندیشی نیز توافق بر سر بررسی جزییات لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران در جلسه علنی روز یکشنبه هفته آینده بود. نبود فرصت کافی برای مطالعه مفاد و تبصره‌های لایحه بودجه سال 1402 علت غیبت دیروز برخی از اعضای شورای شهر عنوان شده است.

به گزارش «تعادل»، کلیات لایحه بودجه شهرداری تهران 11 بهمن سال جاری بررسی و با اعمال برخی تغییرات به تصویب شورای شهر رسید. حذف و اضافه مفاد بودجه سال آتی تهران در جریان بررسی لایحه بودجه شهرداری سال 1402 در پارلمان شهری پایتخت اگر چه منجر به حذف حدود 3 هزار میلیارد تومان از سقف آن شد، اما از سوی دیگر، اعضای شورای شهر با افزودن 10 هزار میلیارد تومان به بودجه، اعتبارات بخش حمل و نقل عمومی پایتخت را بیشتر شارژ کردند تا شهرداری بتواند در سال آینده، 2 هزار دستگاه اتوبوس شهری ساخت داخل خریداری کند. به این ترتیب، سقف بودجه پس از چکش کاری اعضای شورای شهر به 75 هزار و 800 میلیارد تومان رسید که نسبت به بودجه سال جاری تهران، 56 درصد جهش کرده است.

جزییات علت «غیبتِ گروهی اعضا» 

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران درباره علت غیبت خود و برخی دیگر از اعضای شورا در جلسه علنی پارلمان شهری پایتخت گفت: دوشنبه شب ردیف‌های بودجه 1402 شهرداری تهران بعد از تغییرات دقیقه‌نودی در کمیسیون تلفیق، آخر وقت به اعضا تحویل داده شد و اعتراض ما این بود که برای بررسی ردیف‌های بودجه به وقت بیشتری نیاز داریم.

در شرایطی که براساس اعلام قبلی شورای اسلامی شهر تهران قرار بود دوم اسفندماه، یکصد و سی‌و‌یکمین جلسه این شورا به صورت علنی و البته دوشیفته با دستور کار ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران برگزار شود، اما به دلیل غیبت 8 نفر از اعضای شورا، تعداد اعضای حاضر در جلسه امروز به حد نصاب دو سوم نرسید و این جلسه تشکیل نشد.

در اولین واکنش به غیبت گروهی از اعضای شورای شهر، مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران گفت، علت تشکیل نشدن جلسه علنی پارلمان شهری که در نوع خود اتفاقی کم‌سابقه محسوب می‌شود، این بوده که «برخی اعضای شورای شهر تهران اعلام کرده‌اند که در آخرین لحظات شب گذشته تبصره‌ها و ردیف‌های بودجه ۱۴۰۲ را دریافت کرده و نتوانسته‌اند آن را به صورت کامل بررسی کنند و به همین جهت در جلسه امروز حضور پیدا نکردند.»

مهدی اقراریان، ناصر امانی، سید جعفر شربیانی، سید جعفر تشکر هاشمی، زهرا شمس احسان، مهدی عباسی، سوده نجفی و علی اصغر قائمی، اعضای غیبت‌کننده در نشست علنی دیروز شورا بودند. البته به گفته علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران، «خانم شمس احسان و آقای تشکری هاشمی چون در مسافرت خارج از تهران بودند، در جلسه شرکت نکردند.»

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران که خود جزو اعضای غایب جلسه دیروز بود، در گفت‌وگو با ایلنا، درباره علت شرکت نکردن برخی اعضا در یکصد و سی و یکمن جلسه دوره ششم شورا گفت: دوشنبه شب ردیف‌های بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران، آخر وقت به اعضا تحویل داده شد و چون تعداد این ردیف‌ها زیاد است، نیاز به بررسی بیشتری داشتیم. به همین دلیل، درخواست کردیم که برگزاری جلسه برای بررسی ردیف‌های بودجه شهرداری مقداری عقب بیفتد که بتوانیم این ردیف‌ها را به صورت دقیق بررسی کنیم و بعد در صحن علنی به ردیف‌های بودجه رسیدگی شود.

امانی در پاسخ به اینکه چرا ردیف‌های بودجه با تاخیر به اعضای شورا شهر تحویل داده شد، گفت: بررسی کامل این ردیف‌ها در کمیسیون بودجه که خود من نیز عضو آن هستم، طولانی شده بود. البته باید توجه داشت که اساسا فرآیند بررسی بودجه شهرداری تهران طولانی است و بعضا شکل دقیقه نودی به خود می‌گیرد و تا آخرین لحظه به دلیل پیشنهادهای جدیدی که مطرح می‌شود، امکان اعمال تغییراتی در بودجه وجود دارد. 

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: انجام هرگونه تغییر در بودجه شهرداری نیاز به تایید کمیسیون تلفیق دارد و چون برای اعمال تغییرات دقیقه نودی نیاز به اصلاح کدهای مختلفی وجود دارد، این کار معمولا زمان‌بر می‌شود. همین اتفاق نیز باعث شد که ردیف‌های بودجه امسال دیر به دست اعضا برسد و فرصت کافی برای بررسی این ردیف‌ها فراهم نشود. البته ما قبلا تبصره‌های بودجه ۱۴۰۲ شهرداری را بررسی کرده بودیم، اما نیاز داشتیم که ردیف‌ها را به شکل دقیق‌تر بررسی کنیم. 

وی تصریح کرد: جمعی که در جلسه امروز حضور پیدا نکردند، نیاز داشتند که ردیف‌های بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران را به صورت دقیق بررسی کنند و تغییراتی که در ردیف‌ها پدید آمده است، برایشان شفاف شود تا بعد در صحن علنی درباره این ردیف‌ها بحث کنند. در واقع، اعتراض ما این بود که برای بررسی ردیف‌های بودجه به وقت بیشتری نیاز داریم و دوستان پذیرفتند که در جلسه هم‌اندیشی عصر امروز، ردیف‌ها با حضور همه اعضا بررسی شود و بررسی ردیف‌های بودجه در صحن علنی به روز یکشنبه هفته آینده موکول شود.

واکنش زاکانی به آبستراکسیون

علیرضا زاکانی، شهردار تهران اما در حاشیه مراسم افتتاح مجموعه ورزشی محمد مهرآیین‌ در منطقه ۷ درباره غیبت برخی از اعضای شورای شهرگفت: اشکالی در زمان‌بندی شورا رخ داده بود و همچنین اختلاف سلیقه‌ای بود که سبب بروز ناهماهنگی شده بود و ما از بهمن‌ماه لایحه بودجه را به شورا داده بودیم و تا روز گذشته بررسی لایحه ادامه داشت و امیدواریم هرچه سریع‌تر لایحه در شورا بررسی شود.

در جلسه هم‌اندیشی چه گذشت؟

دیروز عصر اما 19 عضو شورای شهر که در تهران و در ساختمان خیابان بهشت حاضر بودند، در یک نشست هم اندیشی شرکت کردند. به گفته علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران در این جلسه روش‌های قرائت و بررسی ردیف‌ها و تبصره‌های بودجه بررسی شد.

نادعلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در جلسه نوبت عصر همه اعضای شورا به غیر از دو نفر از اعضا (تشکری هاشمی و شمس احسان) که در سفر بودند مابقی اعضا حضور داشتند، افزود این جلسه درباره بحث و بررسی چگونگی روش قرائت ردیف‌ها و تبصره‌ها برای هفته آینده برگزار شد.

وی با بیان اینکه ۵۰۰۰ ردیف و تبصره برای بررسی وجود دارد و قرار شد که با توجه به اقتضای زمان همه نظرات در مورد تبصره‌ها و ردیف‌ها قرائت شود، گفت: ردیف‌ها و تبصره‌های بودجه به همه کمیسیون‌ها داده شده بود؛ اما از آنجایی که حجم کار بالا است نیاز به چند روز بررسی دارد.

سخنگوی شورای شهر تهران درباره اتفاقات صبح روز دوشنبه شورای شهر و این شائبه که تبصره‌ها و ردیف‌ها دیرهنگام به دست اعضا رسیده است، گفت: یک ماه است که کمیسیون برنامه و بودجه و سایر کمیسیون‌های تخصصی شبانه روز درگیر بررسی لایحه بودجه شهرداری هستند و قرار بود که خروجی نهایی لایحه بودجه تا آخر بهمن ماه به صحن بیاید. چرا که برش نخستین برنامه توسعه چهارم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ دیده شده و شبانه روز بررسی‌ها و جلسات ادامه داشت؛ اما دیروز عصر تبصره‌ها و ردیف‌ها آماده شد و حرف برخی از دوستان‌مان این بود که نیاز به زمان بیشتری برای بررسی تبصره‌ها دارند یا جداول به گونه‌ای است که مباحث را جست‌وجو کنند. البته این مباحث فنی است و با تفاهم قابل بررسی است.

وی با تاکید بر اینکه یک عده‌ای از اعضای شورای امروز به صحن آمدند و عده‌ای دیگر نیامدند، تصریح کرد: قطعا رفتار همه دوستان در راستای تلاش برای کیفی‌تر و دقیق‌تر بررسی شدن بودجه است و همه برای بهتر شدن کار اقدام خواهند کرد و در پارلمان‌های محلی و شورایی تضارب آراء وجود دارد.

 

ارسال نظر