افزایش ایمنی و ظرفیتهای ترانزیتی
گروه حمل و نقل
جادههای کشور بخشی از زیرساختهای معیوب و لازم به اصلاح، تکمیل و توسعه هستند که دولت و مجلس در سال گذشته حمایتهای خوبی از آن در قالب تخصیص اعتبارات به بخش راهداری داشتهاند، تا جایی که سال93 اعتبارات اختصاصی به سازمان راهداری نسبت به سال92 رشد 100درصدی نشان داد که این روند نیز در سال جاری ادامه یافته است. اکنون بنابر گفته رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهیی، تخصیص اعتبارات در بخش راهداری و ارتقای ایمنی راهها را از اولویتهای وزارت راه و شهرسازی است و این وزارتخانه امیدوار است با کمک همه دستگاههای دستاندرکار ایمنی، ترافیک جادهیی و پلیس راهور بتواند درخصوص کاهش تلفات جادهیی در سال جاری گامهای بلندی بردارد.
داوود کشاورزیان اعتبارات منابع سازمانی داخلی سال93 را 13هزارمیلیارد ریال عنوان کرده و پیشبینی میکند اعتبارات سال94 از محل منابع داخلی به 15هزارمیلیارد ریال افزایش یابد که بخشی از آن صرف هزینههای جاری و بخشی نیز صرف احداث پایانههای مرزی فعلی و اجرای عملیات راهداری و ایمنسازی جادهها خواهد شد.
34هزار کیلومتر راه شریانی؛ تحت پوشش دوربینی
وی همچنین در جمع خبرنگاران از انعقاد قرارداد نصب سامانه هوشمند و دوربینهای کنترل سرعت در جادههای کشور خبر داد و گفت: قرارداد راهاندازی سامانه هوشمند و نصب دوربینهای کنترل سرعت در راههای کشور با اعتبار 5هزارو500میلیارد ریال امضا شد. کشاورزیان با بیان اینکه سالانه بیش از 14میلیون مسافر از مرزهای زمینی کشور تردد میکنند، افزود: امیدواریم طی دو سال آینده بتوانیم 34هزار کیلومتر راههای شریانی کشور را زیرپوشش دوربینهای ثبت تخلفات سرعت قرار دهیم که پلیس راه بتواند با استفاده از امکانات و تجهیزات به روز، نظارت بیشتری بر رفتار رانندگان و کاربران داشته باشد.
24 مرز زمینی فعال با کشورهای همسایه
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران 24 مرز زمینی فعال با کشورهای همسایه دارد، ادامه داد: از این تعداد، 6 مرز با کشور عراق است. وی میزان ترانزیت کالا از کشور را 12میلیون تن در سال عنوان کرد و گفت: سالانه 3میلیون تن کالا از مرز زمینی شلمچه به کشور عراق صادر میشود.
افزایش 29درصدی ترانزیت کالا
درخصوص ترانزیت کالا، مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانههای مرزی سازمان راهداری و حملونقل جادهیی نیز اعلام کرد: طی فروردین ماهه سال 94، بیش از یکمیلیونو59هزار تن کالا از کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 29درصد افزایش یافته است. محمدجواد عطرچیان، افزود: به دنبال برنامهریزی و اقدامات این سازمان در زمینه توسعه و بهبود زیرساختهای حملونقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران، در این مدت از مجموع کالاهای ترانزیت شده، 518هزار تن را مواد نفتی و 520هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل دادهاند که عمدهترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع ترکیبات شیمیایی و پنبه، بوده است.
پرویز خان؛ فعالترین مرز ترانزیتی
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانههای مرزی افزود: در مدت مذکور، از میان مرزهای کشور پرویزخان در استان کرمانشاه با276هزار تن معادل 26درصد فعالترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار میرود. پس از آن مرزهای بندرعباس، باشماق و بازرگان در ردههای بعدی قرار دارند. وی اظهار داشت: در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با 434هزار تن معادل 41درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس، بازرگان، لطفآباد و سرخس در ردههای بعدی قرار دارند. عطرچیان بیشترین حجم تردد کامیونهای حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد و افزود: از 47هزار دستگاه تعداد سفر کامیونهای حملکننده کالاهای ترانزیتی، 26هزار دستگاه معادل 56درصد توسط کامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیتها از کشور حمل شده است.
افزایش تا 15میلیون تن دور از دسترس نیست
وی خاطرنشان کرد: در صورت روانسازی و کاهش زمان و هزینههای ترانزیت کالا از کشور، افزایش میزان ترانزیت کالا در سال جاری تا حدود 15میلیون تن در سال نیز دور از دسترس نیست و جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت استراتژیک و ژئوپلیتیک خود به عنوان چهارراه ترانزیتی آسیا و اروپا دارای پتانسیلهای کافی برای افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق شیوههای گوناگون حملونقل است.
