ادامه طرح نوسازی بافت فرسوده در ابهام
اگرچه براساس برنامه پنجم توسعه سالانه باید 10درصد از بافتهای فرسوده شهری نوسازی شود اما آمارهای رسمی حاکی از آن است که درشهری مانند تهران تنها 7درصد از بافتهای فرسوده نوسازی شده است. در واقع باوجود آنکه 22درصد از پروانههای صادرشده برای ساخت خانه به بافت فرسوده شهری اختصاص مییابد اما همچنان شاهد حضور پررنگ 3هزارو300هکتار بافت فرسوده در شهر تهران و ۷6هزارهکتار بافت فرسوده در کل کشور هستیم که این موضوع جدا از وسعت ادامه طرح نوسازی نشان از عدم همکاری سازمانهای مسوول ازجمله شهرداری، شرکت بهسازی و نوسازی شهری و... دارد ضمن اینکه برای موفقیت این طرح نیاز به همکاری مردم، بخش خصوصی و انبوهسازان نیز به خوبی احساس میشود.
نوسازی بافت فرسوده نیازمند مشارکت مردم
درهمین ارتباط رییس انجمن سازمان انبوهسازان تهران در گفتوگو با «تعادل» گفت: محرکهای تشویقکننده باعث جلبنظر انبوهسازان و شرکتهای خصوصی میشود، بستههای تشویقی و تسهیلاتی که ازسوی وزارت راهوشهرسازی ارایه میشود، جاذبهیی برای سرمایهگذاران خواهد بود تا آنها ترغیب به شرکت در ساخت بافتهای فرسوده شوند. رهبر افزود: شرایط دریافت وام آسان نیست و هنوز اعتبارات کافی دراختیار بانکها قرار نگرفته است. رییس سازمان انبوهسازان ادامه داد: وامهایی که هماکنون برای ساخت بافتهای فرسوده داده میشود، ناکافی است و اگر بهدنبال مقاومسازی و زیباسازی بافتها هستیم، نیاز به تسهیلات بیشتری داریم. رهبر اضافه کرد: شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری به همراهی چند شرکت خصوصی در محله سیروس تهران اقدام به ساخت بلوکهای جدید به جای بافت فرسوده کرد. در این پروژه که بهصورت محدود انجام شد، در ازای هر یک متر زمین، 1.2متر آپارتمان داده شد. وی گفت: برای تحقق برنامه نوسازی بافت فرسوده که یکی از ضرورتهای کلانشهرهاست، نیاز به اقداماتی برای ترغیب و تشویق ساکنان این محلات و مشارکت آنها در این پروژههاست به عبارت دیگر اگر مردم از
اجرای این طرحها استقبال کنند، فعالیتها با سرعت و حمایت بیشتری انجام میشود.
نوسازی بافت فرسوده، نیازمند عزم ملی
همچنین رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفتوگو با «تعادل» گفت: احیا و نوسازی بافتهای فرسوده یکی از راهبردهای طرح جامع شهرداری تهران است. محمد سالاری افزود: درسالهای گذشته شهرداری برای تسهیل در ساخت بافت فرسوده، تنها 50درصد از عوارض ساختمانی را دریافت میکرد اما هماکنون هیچ عوارضی دریافت نمیشود. وی ادامه داد: شهرداری به تنهایی نمیتواند هزینه نوسازی بافتهای فرسوده را به عهده گیرد و در این زمینه نیاز به کمک دولت دارد، اما هیچکدام از دولتها تاکنون کمک شایانی در این زمینه نکردهاند و بافتهای فرسوده که بخش قابل توجهی از بافت شهری را در برمیگیرند. همچنان در سطح شهر مشاهده میشوند. سالاری اظهار کرد: برای موفقیت در نوسازی بافت فرسوده نیاز به عزم ملی است، درهمین راستا وزیر راهوشهرسازی برنامههایی راهبردی را در دستور کار دارد که این برنامهها اگرچه باتوجه به کاهش قیمت نفت و تاثیر آن بر بودجه کشور تدوین شدهاند اما بهدلیل نبود منابع کافی در این وزارتخانه قابلیت اجرایی ندارند. وی گفت: دولت میتواند با ارایه تسهیلات ویژه و همچنین اجرای پروژههای محرک توسعه، شرکتهای خصوصی را ترغیب به مشارکت
در ساخت و بازسازی کند تا از هزینههای تحمیلی بر دولت کاسته شود.
مسکن مهر هزینههای نوسازی را بلعید
در عین حال یک کارشناس مسکن در گفتوگو با «تعادل» گفت: موضوع احیای بافت فرسوده را میتوان از جنبههای مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مورد بررسی قرار داد. علی نوذرپور ادامه داد: تسهیلات بانکی یکی از این موارد است، زیرا هماکنون بانکها ازسوی دولت موظف به پرداخت وام 50میلیون تومانی به مالکان و انبوهسازان هستند. نوذرپور بیان کرد: در احیای بافتهای فرسوده نباید تنها به نقش دولت متکی بود بلکه مدیریت شهری و شوراها نیز باید در این امر مشارکت کنند، در واقع این امر نیاز به همکاری سازمان و نهادهای مختلف دارد. وی اضافه کرد: اگرچه براساس برنامه چهارم وپنجم توسعه باید سالانه 10درصد از بافتهای فرسوده احیا شود اما درحال حاضر تنها 7درصد از این بافتها نوسازی شده است. این کارشناس مسکن افزود: در دولت گذشته نگاه به معماری ساختمان، شکلی کالبدی داشت. درحالی که این نگاه باید بهصورت یک واحد محلهیی باشد تا مشارکت مردم تاثیر چشمگیری در این امر داشته باشد. نوذرپورگفت: متاسفانه در دولت گذشته بودجه به سمت ساخت مسکن مهر سوق داده شد. درحالی که این منابع باید به احیای بافتهای فرسوده اختصاص مییافت، همین موضوع سبب شد باوجود
سرمایهگذاری فراوان در پروژه مسکن مهر، این پروژه تاکنون بهدلایل متعدد، به نتیجه نرسد. وی ادامه داد: دولت نهم ودهم منابع را برای ساختوساز در مناطقی هزینه کرد که فاقد هرگونه امکانات و تسهیلات لازم برای اسکان مردم بود. درحالی که میتوانست این هزینهها را برای احیای بافت فرسوده مورد استفاده قراردهد و نتایج بهتری را کسب کند. این کارشناس مسکن گفت: در دولت تدبیر و امید، رسیدگی به وضعیت بافتهای فرسوده و همچنین سکونتگاههای اقشار کمدرآمد شهری مورد توجه قرار گرفته است که گواه این امر نیز تصویب سند ملی راهبردی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری ازسوی شورای عالی شهرسازی و معماری و ستاد ملی توانمندسازی است. این کارشناس مسکن با انتقاد از عملکرد شهرداری در احیای خانههای فرسوده به جای بافت فرسوده گفت: به این اقدام در جاسازی گفته میشود، در این اقدام فقط به تخریب بافت فرسوده پرداخته میشود و تلاشی برای ایجاد فضای عمومی برای ساختمانها صورت نمیگیرد. وی افزود: این فضای عمومی شامل پارکینگ، فضای سبز، کلانتری، آتشنشانی، بیمارستان و... میشود. نوذرپور در پایان گفت: برای موفقیت در احیای
بافتهای فرسوده علاوه بر همکاری نهادها و سازمانها باید مردم متقاعد شوند که منافع آنها در احیا و نوسازی است تا همکاریهای لازم را دراین امر داشته باشند.
شهرداری اراده کافی برای نوسازی ندارد
یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم به «تعادل» گفت: احیای بافت فرسوده از 2دهه گذشته مطرح بوده است که این زمان باتوجه به محدوده گسترده بافتهای فرسوده در سطح پایتخت کافی نیست. علیرضا محجوب ادامه داد: طرح مدون و تعریف شدهیی برای این امر وجود ندارد و متولیان امر نیز هر اقدامی میکنند، متضرر میشوند ضمن اینکه تامین اعتبارات نوسازی و بهسازی نیازمند هزینه بسیار است که تامین این هزینه از عهده بانکها خارج است و منابع کافی نیز به بانکها اختصاص داده نشده است. این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: درحال حاضر اراده قوی برای اجرای این طرح وجود ندارد و شهرداری نیز بهعنوان یکی از متولیان این امر عزم خود را جزم نکرده است. وی ادامه داد: اگر مردم بهتنهایی در ساختوساز بافت فرسوده دخیل باشند، بهدلیل رکود در بازار و کمبود تقاضا مالکان ساختمان اقدام به ساختوساز نخواهند کرد. محجوب ادامه داد: بهترین راهحل برای اجرای طرح نوسازی و احیای بافت فرسوده، ساماندهی به این طرح از طریق مشارکت بانکها و شهرداری است.
