در شهر

۱۴۰۰/۰۸/۲۰ - ۰۳:۱۲:۱۴
کد خبر: ۱۸۳۸۶۴

کاهش آلودگی صوتی در تهران طی دوران کرونا

یک کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: با اعلام ورود ویروس کرونا به کشور در اوایل اسفند ماه سال ۹۸ و اعمال محدودیت تردد در شهر از طرف دولت میانگین تراز صوتی ایستگاه‌های ثابت سنجش صوت نیز در طول روز و شب تحت تأثیر قرار گرفت و نسبت به دو سال قبل از آن روند نزولی را نشان داد.  الهام کریمی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: ارزیابی تغییرات زیست‌محیطی در طول یک بیماری همه‌گیری جهانی مهم است چراکه فرصتی برای نظارت بر نحوه تأثیر تغییرات رفتاری بر شرایط محیطی محلی و منطقه‌ای است. از آن‌جایی که صدای ناشی از ترافیک جاده‌ای بیشترین سهم را در زمینه آلودگی صوتی داراست، با شیوع ویروس کرونا، اجرای برنامه‌های قرنطینه سراسری و وضع قوانین ترافیکی و به دنبال آن کاهش تردد وسایل نقلیه، آلودگی صوتی نیز تحت تأثیر قرار گرفت.

وی گفت: با اعلام ورود ویروس کرونا به کشور در اوایل اسفند ماه سال ۹۸ و اعمال محدودیت تردد در شهر از طرف دولت در قالب دورکاری کارمندان دولت و تعطیلی مراکز تجاری از اواسط اسفند ماه، میانگین تراز صوتی ایستگاه‌های ثابت سنجش صوت نیز در طول روز و شب تحت تأثیر قرار گرفت و نسبت به دو سال قبل از آن روند نزولی را نشان داد. کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه کرد: طبق نتایج ثبت شده توسط ایستگاه‌های این شرکت، میانگین تراز صوتی از ۱۵ تا ۲۹ اسفند نسبت به سال‌های ۹۶ و ۹۷ در دوره زمانی روز به‌طور میانگین حدود یک تا دو دسی‌بل و در دوره زمانی شب (۲۲ تا ۷ صبح) حدود ۲ تا ۳ دسی‌بل کاهش یافت. این روند در فروردین ماه سال ۹۹ نیز ادامه داشت و با توجه به شرایط جوی و بارش‌های تند بهاری کاهش سطح تراز صوت نسبت به دوره مشابه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ در حدود یک دسی‌بل کاهش را نشان داد. وی با بیان اینکه در مناسبت‌های ‌خاص مانند چهارشنبه‌سوری که هر ساله شاهد افزایش تراز صوت ایستگاه‌های صدا هستیم نیز تغییرات سطح صدا چشمگیر بود، گفت: نکته جالب درمورد مقایسه میانگین تراز صوت در مراسم چهارشنبه‌ سوری 

دو سال گذشته این است که میانگین تراز صوت طی مراسم چهارشنبه سوری (حدود ساعت ۱۸ تا ۲۲) در سال ۹۸ به دلیل همزمانی با شروع گسترش ویروس کرونا و سختگیرانه‌تر بودن قرنطینه، نسبت به همان ساعات در سال ۹۷ بین دو تا چهار دسی‌بل کاهش یافته بود ‌اما در سال ۹۹ با عادی‌تر شدن شرایط برای مردم، میانگین تراز صوت در تهران نسبت به سال ۹۷ یک تا سه دسی‌بل کاهش و نسبت به سال گذشته یک تا دو دسی‌بل افزایش یافت. این عضو انجمن علمی هوای پاک ایران با اشاره به اینکه اثرات کووید-۱۹ مانند دو روی یک سکه است، تصریح کرد: در طول سال ۲۰۲۰، مقالات تحقیقاتی زیادی وجود داشت که ثابت کرد شرایط محیطی و اقلیمی به دلیل قرنطینه یا محدویت‌های ترافیکی در مقیاس بزرگ در حال بهبود است. به عنوان نمونه شهر دوبلین در ایرلند دارای ۱۲ ایستگاه سنجش صوت است که در دوره پیش از قرنطینه، ۹ ایستگاه در۶۰ درصد زمان مورد بررسی، میانگین ساعتی تراز صدا بالاتر از حد استاندارد ۵۵ دسی‌بل و در زمان قرنطینه تنها سه ایستگاه در این شرایط بوده‌اند.

جزییات تازه از ماجرای واگن قرضی به قم

سید مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره ماجرای اهدای واگن به قم توسط شهرداری تهران اظهار کرد: این موضوع به هیچ‌وجه صحت ندارد و ماجرا از این قرار است که در شرکت بهره‌برداری مترو تهران این امکان وجود دارد که پروژه‌هایی مشترک با شرکت‌های قطار شهری کشور انجام گیرد.

 وی افزود: یکی از این پروژه‌ها انجام تست سرد و گرم خطوط ریلی است، بر همین اساس قرار شده که شرکت بهره‌برداری متروی تهران پروژه تست خط متروی قم را به وسیله تجهیزاتی شامل یک قطار ۳ واگنه و با دانش و تجریه متخصصین خود در قالب یک قرارداد شفاف انجام دهد که البته پس از طی مراحل تست، این قطار سه واگنه به تهران باز می‌گردد. به گزارش «تعادل»، پیش از این مسوولان شهرداری و از جمله علیرضا زاکانی، شهردار تهران از 2 رام قطار مترو سخن به میان آورده بودند. هر رام قطار مترو در تهران دارای 7 واگن است. البته ایستگاه‌های واقع در خطوط 3، 4 و 7 متروی تهران برای قطارهای 8 واگنه طراحی شده‌اند.

شفیعی در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر اینکه این قطار سه واگنه عملا در شبکه متروی پایتخت نقش جدی جابه‌جایی مسافر نداشته، گفت: این اقدام در راستای هم افزایی امکانات و تجارب بین کلان‌شهرها پیش‌بینی شده و به صورتی برنامه‌ریزی شده که عملا هیچ هزینه‌ای برای شهرداری تهران به همراه نداشته باشد.  وی گفت: تمامی هزینه‌های این پروژه شامل حمل و انجام تست توسط شهرداری قم در قالب قرارداد به شهرداری تهران پرداخت می‌شود و به هیچ عنوان قرار نیست که این سه واگن‌ به قم اهدا شود و حداکثر تا دو ماه آینده به تهران باز خواهد گشت. تجهیزات انجام تست مد نظر هنوز به قم ارسال نشده و قرارداد اجرای پروژه مذکور بین شهرداری قم و تهران آماده امضا است.

 

ارسال نظر