چند نکته کوتاه برای مدیریت موفق

۱۳۹۳/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۴۸

مدیریت ازجمله مشاغلی است که به مهارت و تدبیر بالایی نیاز دارد. مدیر موفق با رعایت نکاتی هرچند کوچک اما مهم و دقیق می‌تواند موفقیت مجموعه زیرنظر خود را تضمین کرده و مهم‌تر از آن رضایت کارکنان و کارمندانش را نیز به‌دست آورد. شیوه‌های مدیریتی بسیار متنوع هستند و بسته به مشاغل مختلف با یکدیگر تفاوت‌های کوچک و بزرگی دارند. در این مطلب چند نمونه از راهکارهایی که به موفق‌تر شدن مدیریت شما کمک می‌کند، ارایه شده است.

در هر مجموعه‌ای بعضی از قوانین قابل تغییر بوده و بعضی دیگر غیرقابل تغییر

مدیر موفق همواره واقع‌نگر است و باتوجه به شرایط و امکانات مجموعه خود گزینه‌های مختلف را به‌خوبی درنظر می‌گیرد. قوانین قابل تغییر را با بهترین‌ها جایگزین می‌کند تا تحمل دشواری‌های اجرای قوانین غیرقابل تغییر را برای افراد مجموعه ساده‌تر کند.

دستورالعمل ندهید، هدف تعیین کنید

به کارکنان خود تا حد ممکن آزادی عمل بدهید و از آنها بخواهید برای اهداف تعیین شده بهترین راه‌ها را بیابند. در تعیین اهداف سعی کنید منافع کارکنان را نیز درنظر داشته باشد آنها بدون شک انرژی و وقت بیشتری برای این کار صرف می‌کنند. هدف کلی را مانند قله کوه فرض کنید که برای فتح آن راه‌های بی‌شماری وجود دارد.

خلاق باشید

مدیر موفق کسی است که اهداف را درنظر می‌گیرد و انعطاف‌پذیر است. کارکنان خود را مجبور به طی مسیری که شما تعیین کرده‌اید، نکنید بلکه همواره پذیرای بهترین پیشنهادات و راهکارها باشید. شاید کارمندی که از لحاظ رتبه در پایین‌ترین سطوح مشغول به کار است، ایده‌یی پیشنهاد دهد که کارمندان رده بالا و حتی خود شما هرگز به آن فکر نکرده باشید.

به ارتباطات اجتماعی و روابط خود با کارمندان و مراجعه‌کنند گان توجه داشته باشید

بسیار مهم است که مدیر یک مجموعه با اعضا در ارتباط نزدیک بوده و به‌نحوی رفتار کند که آنها بتوانند بدون ترس و واهمه نظرات و انتقادات خود را با وی در میان بگذارند. احترام به ارباب رجوع نیز عنصری اساسی و مهم است. همواره به مدیران پیشنهاد می‌شود هر از گاهی مستقیما با مراجعان در ارتباط باشند. گاهی برداشت شخصی مدیر از نظرات مراجعان به آنچه که نماینده او در این ارتباط برداشت می‌کند، متفاوت است.

بهترین مدیر بدون هیچ توقعی، به اطرافیان کارکنان و مراجعان خود احترام می‌گذارد

هرگز توهین را با توهین پاسخ ندهید اگرچه حفظ احترام و اقتدار مدیر ضروری است اما به یاد داشته باشید که رفتار محترمانه شما کوچک‌ترین خدشه‌یی به این احترام و اقتدار وارد نمی‌کند.

مدیر موفق تنها رییس نیست بلکه همکاری نمونه نیز است

مدیر نیز می‌تواند گاهی وارد عمل شده و با کارکنان خود مشغول به کار شود، با این عمل کارکنان شما نیز می‌آموزند که باید گاهی به زیردستان و کارمندان رتبه‌های پایین‌تر کمک کنند. گاهی می‌توان برخلاف سلسله مراتب تعیین شده عمل کرد.

مدیر موفق همواره بخشی از راه‌حل است نه خود مشکل

طوری رفتار کنید که کارمندان جرات داشته باشند از شما برای حل مشکلات پیش آمده کمک بطلبند به این ترتیب مشکلات بهتر و ساده‌تر برطرف می‌شوند اما اگر کارکنان از مدیر وحشت داشته باشند مجبور می‌شوند مشکلات پیش آمده را به‌تنهایی و پنهانی و بدون اطلاع مدیر برطرف کنند که در این صورت بروز مشکلات بزرگ‌تر و بغرنج‌تر دور از تصور نیست.

قاطع، صادق و روشنفکر باشید

به کارکنان دقیقا بگویید چه می‌خواهید، چه می‌کنید و چرا. اقتدار با صداقت منافاتی ندارد، به یاد داشته باشید که صداقت یکی از ارکان اساسی مدیریت موفق است. شما به‌عنوان یک مدیر موفق باید همواره منافع کارکنان خود را به یاد داشته باشید و طوری عمل کنید که اهداف شرکت در راستای منافع کارکنان تحقق یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر