اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۹۲۲

گمرک به وزارت بازرگانی جدید بپیوندد

ایسنا| رییس کنفدراسیون صادرات ایران در راستای تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت و معدن پیشنهاد جدیدی را مطرح می‌کند. محمد لاهوتی معتقد است که با توجه به اهمیت نقش گمرک در تجارت کشور، این انتظار وجود دارد که با تاسیس وزارت بازرگانی، تمام دستگاه‌های مربوط به این حوزه، در یک وزارتخانه تجمیع شوند و در این زمینه انتقال گمرک از وزارت اقتصاد به بازرگانی می‌تواند بخشی از ناهماهنگی‌ها و بی‌نظمی‌های سال‌های گذشته را کاهش دهد.

توجه به ظرفیت صادرات مواد غذایی به روسیه

ایرنا| سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در بازدید از نمایشگاه بین‌المللی مواد غذایی روسیه خواستار توجه ویژه تجار ایرانی به ظرفیت عظیم بازار این کشور برای صادرات محصولات غذایی شد. مهدی سنایی به گستردگی بازار روسیه و ظرفیت‌های موجود برای محصولات با کیفیت ایرانی در این کشور اشاره کرد وخواستار تلاش بیشتر و با برنامه‌ریزی دقیق و بلندمدت تجار و فعالان بخش خصوصی در این حوزه برای معرفی صحیح و دستیابی به جایگاه مناسب برای محصولات ایرانی شد.

توصیه‌های جدی برای قراردادهای عقود تسهیلاتی

اتاق بازرگانی تهران| مشاور بانکی اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر الزام بانک‌ها مبنی بر رعایت بخشنامه اخیر بانک مرکزی که در آن رعایت حقوق تسهیلات‌گیرندگان تصریح شده، اعلام کرد: اعضای اتاق در صورت بروز هرگونه مشکلی در رابطه با حقوق تعیین‌شده خود، می‌توانند از اتاق تهران مشورت بگیرند. غلامحسین ملک‌لو از ارایه خدمات مشاوره به اعضای اتاق تهران درباره مصوبه اخیر بانک مرکزی پیرامون یکنواخت‌سازی فرم عقود تسهیلات بانکی، خبر داد وگفت: فعالان اقتصادی عضو اتاق تهران در صورت تخطی هر یک از بانک‌های کشور در ارتباط با مصوبه ابلاغی بانک مرکزی، می‌توانند برای رسیدگی به مشکلات ناشی از آن به اتاق بازرگانی تهران مراجعه کنند. او با بیان اینکه بسیاری از فعالان اقتصادی و صاحبان بنگاه‌ها، از حقوق قانونی خود در مواجهه با مسائل مرتبط با بانک‌ها آگاهی کافی ندارند، افزود: بانک‌ها موظف هستند که به هنگام قرارداد ارایه تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی، یک نسخه از قرارداد را در اختیار آنان قرار دهند، از این رو فعالان اقتصادی حتما به هنگام امضای قرارداد عقود تسهیلات یک نسخه از آن را از بانک خود مطالبه کنند. مشاور امور بانکی اتاق تهران همچنین توصیه دیگری را مورد تاکید قرار داد که فعالان اقتصادی در زمان عقد قرارداد عقود تسهیلات، از متن و مفاد اختیارنامه، اقرارنامه و متمم‌های آن‌که از طرف بانک برای امضا در اختیار متقاضی و مشتری قرار می‌گیرد، اطلاع کافی داشته باشند. او توصیه کرد: فعالان اقتصادی و صاحبان بنگاه‌ها به هنگام تسویه تسهیلات دریافتی، بلافاصله و در زمان مراجعه به بانک، نسبت به فک وثایق خود اعم از ملکی، رهنی و اسناد تجاری که بابت تضمین نزد بانک قرار داده‌اند، اقدام کرده و آن را به زمان دیگری موکول نکنند. ملک‌لو این توصیه را ضروری دانست که فعالان اقتصادی به هنگام تنظیم قرارداد عقود تسهیلات و پیش از امضای آن، نسبت به تکمیل بندهایی از متن قرارداد که مربوط به نرخ سود، مدت قرارداد، نحوه محاسبه خسارت دیرکرد و غیره است، اقدام کنند و از خالی گذاشتن بندهای این بخش‌خودداری کنند.

اثر حذف صفرها بر کاهش سرانه اسکناس

عضو کمیسیون بازار پول وسرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه سرانه اسکناس در حال حاضر در ایران بالاتر از نرم جهانی است، به «اگزیم نیوز» می‌گوید: بررسی‌ها حکایت از این دارد که سرانه اسکناس در ایران بالای ۱۰۰ است، اما در سایر کشورها این عدد به زیر ۲۰ می‌رسد. از این رو، چاپ این میزان اسکناس، هزینه‌های بسیار بالایی به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند. به گفته عباس آرگون، با توجه به اینکه ارزش پول ملی کاهش یافته و همچنین ارقام بالاتر اسکناس در کشور نیز چاپ نمی‌شود، تاکید کرد: برای حل این چالش باید تدابیری از سوی متولیان بانک مرکزی، صورت پذیرد، که به گفته او، برای حل این چالش چند راه وجود دارد. نخستین راه‌حل از نگاه این فعال اقتصادی این است که بانک مرکزی، مجوز چاپ اسکناس در ارقام بالاتر را دریافت کند که به نظر می‌رسد آمادگی‌های لازم در این زمینه هم وجود داشته باشد. در چنین حالتی قطعا سرانه اسکناس کشور اصلاح خواهد شد. راه‌حل دوم به گفته آرگون این است که با حذف صفر و ارزشمند شدن پول ملی، در هزینه‌های چاپ اسکناس به میزان زیادی صرفه‌جویی خواهد شد و حجم اسکناس کاهش خواهد یافت. البته این فعال اقتصادی در عین حال بر این باور است که ما باید ابتدا، سرانه‌ اسکناس را پایین بیاوریم تا یک گشایش ظرفیت ایجاد شود و سپس به برنامه‌هایی مثل حذف صفر از پول ملی توجه کنیم. اما شیوه دیگری که می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود، اینکه استفاده از «بانکداری الکترونیکی» در کشور افزایش یابد؛ چراکه این موضوع باعث ایجاد ثبات رو به کاهش در روند استفاده از اسکناس در کشور شده است.

 

ارسال نظر