حوالی تعاون

۱۳۹۳/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۳۵

وزیر کار: باید تعاونی‌ها تقویت شوند

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: باید تعاونی‌ها به‌ویژه در بخش پسته تقویت شوند و حاضر هستیم در بخش کشاورزی و صنعت به تعاونی‌ها کمک کنیم و به استان اختیارات بدهیم. علی ربیعی درجلسه شورای اداری استان کرمان گفت: نرخ بیکاری استان کرمان نسبت به کشور بهتر است و ظرفیت‌های خوبی در استان وجود دارد. وضع استان درمنابع انسانی تحصیل‌کرده خوب است. کرمان به کارآفرینی نیاز دارد و نخستین بحث در این زمینه هم‌گرایی است. در وزارتخانه بحث این است که مدیریت و اختیارات را به استان‌ها بدهیم و تشکیل گروه‌های استانی را در این زمینه دنبال می‌کنیم. وزیر کار خاطرنشان کرد: در موضوع اشتغال، شعار اشتغال‌زایی بزرگ بنگاه کوچک را دنبال می‌کنیم و در استان مطالعه می‌کنیم که کارهایی در سطح خرد را انجام دهیم. زمینه‌های خوبی در استان کرمان به ویژه در بخش صنایع وجود دارد. ربیعی با بیان اینکه عمق بخشی به فعالیت‌های بهزیستی در استان کرمان جزو اولویت‌های وزارتخانه است، تصریح کرد: برای گسترش پوشش بیمه‌یی که در استان کرمان قالیبافان و کارگران ساختمانی از این نظر مشکل داشتند و برای تحرک این بخش و رفع مشکلات آن در سال‌جاری تلاش خواهیم کرد. عمق بخشی به فعالیت‌های بهزیستی در استان کرمان جزو اولویت‌های وزارتخانه است.


افزایش سهم تعاون در بازار پولی و مالی

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تشکیل موسسات مالی و اعتباری در قالب تعاونی‌های سهامی عام سهم بخش تعاون در بازار پولی و مالی را افزایش می‌دهد. سیدحمید کلانتری اظهار کرد: با آیین‌نامه‌یی که اخیرا در دولت به تصویب رسیده، تشکیل موسسات مالی و اعتباری در دو قالب شرکت سهامی عام و تعاونی‌های سهامی عام امکان‌پذیر شده است. این آیین‌نامه مربوط به قانون سیاست‌های اصل44 بود که خوشبختانه تصویب شد و براساس آن موسسات مالی و اعتباری که در قالب تعاونی تشکیل شود، باید در وزارت تعاون به ثبت برسند و مورد تایید شورای پول و اعتبار قرار بگیرند تا بتوانند فعالیت کنند. معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداقل سرمایه موردنیاز برای سرمایه‌گذاری موسسات مالی و اعتباری را 300میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: با تشکیل موسسات مالی و اعتباری در قالب تعاونی سهم بخش تعاون در بازار پولی و مالی افزایش پیدا می‌کند. کلانتری در ادامه از ثبت 122 شرکت تعاونی و یک اتحادیه در کل کشور طی یک‌ماه گذشته خبر داد و گفت: میزان اشتغال‌زایی این تعاونی‌ها را 1430 فرصت شغلی ذکر کرد. وی از هرمزگان و همدان به‌عنوان استان‌های دارای بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده نام برد و گفت: این تعاونی‌ها به ترتیب در فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی مشغول فعالیت شده‌اند. معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین بااشاره به تشکیل و راه‌اندازی 11هزار تعاونی زنان در سطح کشور با عضویت 55هزارنفر افزود: از این تعداد 13هزار و500نفر عضو زن و 41هزارو500نفر عضو مرد هستند.


شرایط عضویت در تعاونی‌های توسعه و عمران

مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بااشاره به شرایط عضویت در تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی، تشکیل این تعاونی‌ها را موجب توسعه پایدار شهرستان‌ها و جلب مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری‌ها دانست. علیرضا ناطقی بااشاره به مزایای تشکیل تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی اظهار کرد: محدودیت منابع بودجه‌یی دولت برای تامین مالی پروژه‌های بزرگ و همچنین تقاضای بسیار برای سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها، موجب شده تا بهره‌گیری از مشارکت فعال بخش‌های غیردولتی و ایجاد فضای رقابتی مناسب برای فعالیت آنها را به یک امر ضروری تبدیل شود تا در قالب مشارکت‌های بخش غیردولتی توسعه و پویایی اقتصاد کشور تسریع شود. وی بااشاره به قانون تاسیس شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی مصوب مجلس افزود: رشد و توسعه اقتصادی کشور در گرو اجرای پروژه‌های مختلف زیرساختی، تولیدی و خدماتی است و با ایجاد شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی ضمن جلب مشارکت مردم در امر سرمایه‌گذاری به توسعه پایدار شهرستان‌ها کمک می‌شود.

مدیرکل تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درعین حال سرعت‌بخشی به رشد و توسعه شهرستان‌ها، هدایت منابع مردمی به بخش‌های تولیدی و بسترسازی برای ورود تعاونی‌ها به فعالیت‌های اقتصادی را از مزیت‌های مهم تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی ذکر کرد. ناطقی درباره نحوه عضویت در تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی نیز گفت: با تشکیل شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی کلیه افراد حقیقی متولد یا ساکن یا شاغل در آن شهرستان می‌توانند به عضویت تعاونی درآیند.

به گفته وی، اشخاص حقیقی فاقد شرایط عضویت و اشخاص حقوقی اعم از دولتی، غیردولتی، تعاونی و خصوصی می‌توانند در چارچوب قوانین و مقررات مربوط به‌عنوان سهامدار غیرعضو، با داشتن حق رای در تعاونی مشارکت کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر