رابرت مولر به کنگره می‌رود

۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۰۰:۱۴:۳۶
کد خبر: ۱۴۷۴۴۴
رابرت مولر به کنگره می‌رود

گروه جهان|

 رابرت مولر بازرس ویژه پرونده دخالت‌های احتمالی روسیه در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، باید به پرسش‌های نمایندگان کنگره این کشور پاسخ دهد. مولر که در پایان ماه مه گزارش تحقیقات دوساله خود را منتشر کرده، پذیرفته است تا ۱۷جولای بطور علنی در کنگره شهادت دهد.

آسوشیتدپرس چهارشنبه به نقل از روسای کمیته قضایی و اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا نوشت: رابرت مولر پس از آن با حضور در نشست علنی کنگره موافقت کرده که دموکرات‌ها برای مجبور کردن او به شرکت در این جلسات، احضاریه صادر کردند. شهادت غیرمتعارف و پی‌درپی رابرت مولر در برابر کمیته‌های قضایی و اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا احتمالا یکی از جلسات شهادت‌دهی در کنگره در سال جاری خواهد بود که بسیاری به‌ویژه با توجه به سکوت مطلق مولر در رابطه با دو سال تحقیقات خود درباره تماس‌های احتمالی روسیه با تیم تبلیغات ترامپ انتظار آن را داشتند.

رابرت مولر هرگز به انتقادهای آشکار و ناشی از عصبانیت دونالد ترامپ پاسخی نداد و در زمان حضور دادستان‌هایش در دادگاه به آنها محلق نشد یا چیزی را درباره اتهامات جنایی مطرح شده از سوی تیم خود اعلام نکرد. تنها اظهارات علنی او از تریبون وزارت دادگستری امریکا در ماه گذشته بود تا تصمیم خود برای ترک این وزارتخانه را اعلام کند و درباره چرایی خودداری از اعلام جرم علیه ترامپ و خودداری از متهم کردن او به اقدام جنایی توضیح دهد. او همچنین به قانون گذاران امریکایی اطلاع داد که قصد ندارد چیزی بیشتر از آنچه در گزارش ۴۴۸ صفحه‌ای آمده، مطرح کند. او بیست‌ونهم ماه می‌گفت: «در گزارش این تحقیقات کلمات را به‌دقت انتخاب کردیم و این تحقیقات به خودی خود گویا است. من در هرگونه حضور در مقابل کنگره، اطلاعات بیشتری را خارج از آنچه اکنون علنی شده، ارایه نخواهم داد.» این اظهارات رابرت مولر اما باعث نشد که درخواست‌ها برای شهادت‌دادن او منتفی شود. کمیته‌های قضایی و اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا به مذاکراتی که در دو هفته گذشته جریان داشته، ادامه دادند و اعضای این کمیته‌ها اعلام کردند صرف نظر از بی‌میلی مولر، هنوز هم می‌خواهند چیزهایی را از او بشنوند.

آدام شیف رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا، در این باره گفته: «وقتی می‌پذیریم که نقش دادستان ویژه در یکی از مهم‌ترین تحقیقات تاریخ معاصر چقدر مهم است باید انتظار داشت که از او درخواست شود در مقابل کنگره شهادت دهد.‌» رابرت مولر در گزارش آوریل خود به این نتیجه رسید که به اندازه کافی شواهدی برای اثبات تبانی میان کمپین ریاست‌جمهوری ترامپ و روسیه وجود ندارد. احتمال این تبانی، پرسشی بود که در وهله نخست تحقیقات را کلید زد. او در گزارش خود همچنین نوشت، نمی‌تواند رییس‌جمهور را به مانع تراشی در اجرای عدالت متهم کند اما همچنین نمی‌تواند آشکارا بگوید که ترامپ هیچ جرمی مرتکب نشده است. دموکرات‌های می‌گویند اکنون وظیفه کنگره است که یافته‌های این تحقیقات را ارزیابی کند.

به اعتقاد ناظران، دموکرات‌ها احتمالا به‌دنبال واکنش رابرت مولر در مقابل انتقادهای بی‎وقفه رییس‌جمهور خواهند بود و دیدگاه شخصی او را درباره این مساله خواهند پرسید که اگر ترامپ فرمانده کل نیروهای مسلح نبود آیا متهم می‌شد یا خیر.

آدام شیف و جری نادلر رییس کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا، گفته‌اند احضاریه‌ای برای مولر صادر کرده‌اند و او موافقت کرده که شهادت بدهد. به‎گفته شیف، جلسات شهادت پشت سر هم در هر یک از این کمیته‌ها برگزار خواهد شد و اعضای این کمیته‌ها سپس با تیم ترامپ پشت دره‌های بسته جلسه خواهند داشت. گفته شده، وزارت دادگستری امریکا از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده است.

دونالد ترامپ در واکنش به این اتفاقات در توییتر نوشته: «آزار و اذیت رییس‌جمهور». جمهوری‌خواهان نیز از دموکرات‌ها به‌دلیل تحقیقات مداوم خود از رییس‌جمهور انتقاد کرده‎اند. کوین مک‌کارتی رهبر جمهوری‌خواه اقلیت مجلس نمایندگان امریکا، پرسیده چرا دموکرات‌ها با وجود انتشار گزارش مفصل مولر، همچنان به‌دنبال شهادت دادن او هستند.

بحث استیضاح رییس‌جمهور دوباره بالا گرفته است. گفته شده، حدود ۸۰ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان خواستار پیگیری آشکار روند استیضاح ترامپ شده و استدلال کرده‌اند که ترامپ قانون اساسی امریکا را نادیده گرفته و بارها از همکاری با تحقیقات کنگره خودداری کرده است. این در حالی است که برخی ناظران هشدار می‌دهند استیضاح ترامپ شمشیری دولبه است که می‌تواند به ضرر دموکرات‌ها تمام شود؛ امری که ترامپ نیز به آن واقف است. او اخیرا در واکنش به تلاش دموکرات‌ها برای استیضاح خود مدعی شده که اگر نمایندگان دموکرات فرآیند استیضاح را کلید بزنند، شانس‌اش برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ میلادی افزایش خواهد یافت. ترامپ با غیرقانونی خواندن تحقیقات مربوط به تخلفات انتخابی‌اش در دوره گذشته گفته: «اگر به گزارش مولر توجه کنید خواهید دید که تخلفی صورت نگرفته است، بنابراین استیضاح به این بهانه اقدامی ناعادلانه است.»

با این حال نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان، هفته گذشته تاکید کرد که اگر تحقیقات نشان دهد ترامپ مرتکب تخطی از قانون شده با روند استیضاح روبرو خواهد شد. پلوسی و ترامپ مدت‌هاست بر سر موضوع استیضاح درگیر جنگ لفظی هستند. پلوسی گفته ترجیح می‌دهد به جای استیضاح ترامپ، او را پشت میله‌های زندان ببیند. به‌دنبال این اظهارنظر، ترامپ در توییتر خود نوشت: «نانسی پلوسی به‌ خاطر گفتن حرف‌هایی تا این حد سخیف به خصوص وقتی که من با سران کشور‌های خارجی در کشور دیگری بوده‌ام، مایه ننگ خود و خانواده‌اش است!»

 

ارسال نظر