اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۷۹۸

وقوع بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین ابرماه ۲۰۱۹

ان بی‌سی نیوز| روز ۱۹ فوریه بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین ابرماه سال جاری میلادی در آسمان قابل رویت خواهد بود. در این تاریخ فاصله ماه و زمین به کمترین میزان می‌رسد.در ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین ابرماه ۲۰۱۹ میلادی در آسمان ظاهر می‌شود.در این تاریخ فاصله ماه و زمین به کمترین میزان یعنی حدود ۳۶۵۸۰۰ کیلومتر می‌رسد.پدیده ابرماه در حقیقت ماه کاملی است که در نزدیک‌ترین فاصله با زمین قرار دارد. از آنجا که در این حالت فاصله ماه تا زمین کمتر است، بنابراین درخشان‌تر و بزرگ‌تر دیده می‌شود. پاتریک هارتیگان یکی از فیزیک اخترشناسان دانشگاه رایس در هیوستن می‌گوید: اگر با دقت به این رویداد نگاه کنید، متوجه می‌شوید تفاوت اندکی میان ابرماه و ماه کامل وجود دارد.گاهی اوقات ماه کامل در فوریه «ماه برفی» نیز نامیده می‌شود. نخستین ابرماه در ۲۱ ژانویه رخ داد. این دومین ابرماه سال جاری میلادی به حساب می‌آید. همچنین به گفته ستاره شناسان سومین ابرماه ۲۰۱۹ میلادی در ۲۱ مارس در آسمان ظاهر می‌شود.

نشت اطلاعات سرشماری ۲۰۱۰ امریکا

آسوشیتدپرس| گروهی از هکرهای داخلی سازمان آمار امریکا متوجه شده‌اند اطلاعات سرشماری ۲۰۱۰ را می‌توان از حالت رمزگذاری خارج و دوباره به اطلاعات تبدیل کرد. این امر نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. گروه هکرهای داخلی سازمان آمار امریکا متوجه شده‌اند اطلاعات شخصی افراد که در سرشماری ۲۰۱۰ میلادی جمع‌آوری شده را می‌توان از حالت رمزگذاری خارج و دوباره به اطلاعات قابل خوانش تبدیل کرد. البته اطلاعات به دست آمده در این فرآیند اشتباهات زیادی دارد. سن، جنسیت، مکان، نژاد و قومیت ۱۳۸ میلیون امریکایی در معرض خطر احتمالی هک قرار دارد. البته به گفته «جان آبوود» یکی از دانشمندان ارشد این سازمان، تا به اکنون فقط تیم‌های هک داخلی متوجه شده‌اند چنین اطلاعاتی در معرض خطر هستند و طی ۷۲ سال اخیر هیچ گروه خارجی این اطلاعات را استخراج نکرده است. همچنین به گفته آبوود سازمان آمار امریکا اکنون مشغول حذف روش‌های قدیمی حفاظت از اطلاعات و جایگزین کردن روش‌های محافظتی نوینی است که بسیار بهتر از روش‌های گوگل یا اپل است. برخی از مدیران سابق این سازمان بیم آن را دارند که خطرات احتمالی مربوط به حریم خصوصی افراد سبب شود مردم به سوالات پاسخ ندهند یا در آمارگیری ۱۰ ساله دروغ بگویند زیرا دولت ترامپ نیز تصمیم دارد تا بخش سوالات مربوط به شهروندی را گسترش دهد.

آپدیت خودکار اپلیکیشن‌ها با دستور گوگل

ورج | به نظر می‌رسد که اپلیکیشن‌های اندرویدی طبق دستور جدید گوگل، باید قابلیتی را توسعه دهند که به واسطه آن به صورت خودکار به روزرسانی می‌شوند. گوگل به عنوان شرکت توسعه‌دهنده سیستم‌عامل اندروید به تازگی با ارسال پیام و ایمیلی جدید به تمامی توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای اندرویدی اعلام کرده است که هم‌اکنون درحال آزمایش قابلیت جدیدی است که بدین‌ترتیب اپلیکیشن‌های این سیستم عامل به صورت کاملاً خودکار جدیدترین نسخه به روزرسانی شده خود را که در فروشگاه آنلاین گوگل پلی‌استور در دسترس کاربران قرار می‌گیرد، دریافت کنند. این قابلیت در صورتی که به صورت عملیاتی دربیاید، این امکان را به کاربران گوشی‌های هوشمند اندرویدی می‌دهد تا حتی در صورتی که وارد حساب کاربری و اکانت گوگل نیز نشده باشند، بتوانند به صورت خودکار و اتوماتیک جدیدترین نسخه اپلیکیشن‌های مربوطه را دریافت و دانلود کنند تا کاربران بتوانند از جدیدترین ویژگی و قابلیت‌هایی که به اپلیکیشن‌های مذکور اضافه می‌شود، بهره مند شوند.این قابلیت جدید به گفته بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران می‌تواند برای کاربران گوشی‌های هوشمند بسیار مفید، سودمند و کاربردی باشد چراکه دیگر نیازی نیست تک تک اپلیکیشن‌های نصب شده روی موبایل خود را با مراجعه به فروشگاه آنلاین پلی‌استور به‌روز‌رسانی کنند بلکه با اتصال به اینترنت، به‌طور خودکار به روزرسانی می‌شوند.

هوش مصنوعی که شاهکارهای ادبی می‌نویسد

زددی نت| شرکت اپن‌ای‌ای، سیستم هوش مصنوعی تازه‌ای ابداع کرده که قادر است جملات انگلیسی را با دقت و کیفیت بالایی تولید کند، به گونه‌ای که انسان متوجه نمی‌شود این جملات توسط ماشین نوشته شده‌اند.

تا به امروز استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی برای نگارش متون ادبی به نتایج چندان درخشانی منجر نشده بودند و این اولین‌باری است که محققان موفق به ابداع هوش مصنوعی در حوزه ادبیات با چنین دقت و ظرافتی شده‌اند.هوش مصنوعی یادشده با مطالعه و بهره‌گیری از حجم زیادی از متون ادبی ارزشمند نوشته شده توسط انسان‌ها که حجم آن بالغ بر ۴۰ گیگابایت است، قادر به درک لحن سوالات طرح شده و ارایه پاسخ‌هایی متناسب با همان لحن است.این سیستم هوش مصنوعی علاوه بر پاسخ دادن به سوالات می‌تواند مقالاتی طولانی در موضوعات مختلف نیز بنویسد. از سیستم یادشده می‌توان برای ترجمه متون مختلف هم بهره گرفت و در تمامی این موارد نیازی به دخالت انسان نیست.

 

ارسال نظر