قانون انتخابات خبرگان در مسیر اصلاح

۱۳۹۷/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۱۷۸

گروه ایران| آیت‌الله احمد خاتمی می‌گوید که بندهایی از اصلاح قانون انتخابات خبرگان رهبری را در جلسه این هفته هیات رییسه تصویب کرده‌اند. به گفته سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان، هنوز کار اصلاح قانون انتخابات این مجلس پایان نیافته و در جلسات بعدی کار روی آن ادامه خواهد داشت. آنطور که خاتمی توضیح داده، شرایط نام نویسی نامزدها و اینکه نامزدها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند بخشی از موارد مرتبط به قانون انتخابات مجلس خبرگان است که درباره آنها تجدیدنظر شده و در اجلاس سالانه خبرگان به رای نهایی گذاشته می‌شود؛ اجلاسیه سالانه‌ای که اسفندماه امسال برگزار می‌شود. اما اظهارات سخنگوی هیات رییسه خبرگان درباره تغییر قانون انتخابات این مجلس، برای اولین‌بار نیست که مطرح می‌شود. در سال‌های اخیر بارها اعضای خبرگان، از جمله آیت‌الله خاتمی از تغییر این قانون سخن رانده‌اند. او در نشست خبری که پیش از اجلاس عمومی شهریورماه داشت، بر لزوم تغییر قانون انتخابات خبرگان تاکید کرده بود. او با تاکید بر اینکه به‌دنبال تصحیح قانون انتخابات مجلس خبرگان هستیم، گفت که «مجلس شورای اسلامی گفته است برای نام‌نویسی مجلس باید افراد کارشناسی ارشد داشته باشند، ولی در مجلس خبرگان چنین موردی وجود ندارد و در نتیجه افرادی که از نام‌نویسی برای مجلس بازمی‌ماندند در خبرگان نام‌نویسی می‌کردند و سبب بالا رفتن هزینه شورای نگهبان می‌شدند». آیت‌الله خاتمی از این اتفاق به عنوان یک خلأ نام برد که به گفته او اعضای خبرگان احتمالا برای جبران آن، نام‌نویسی افراد برای حضور در این مجلس را منوط به کسب سطح چهارم حوزه در نظر می‌گیرند.

در این خصوص، یکی از اساتید حوزه علمیه اعتقاد دارد اگر در اصلاح قانون انتخابات خبرگان رهبری، چالش تعیین شاخص برای تعیین توانایی علمی کاندیداها رفع شود، بخش اساسی از ایرادات این قانون رفع می‌شود. حجت‌الاسلام محسن غرویان در این رابطه به «تعادل» می‌گوید: قانون انتخابات خبرگان رهبری باید به گونه‌ای اصلاح شود که عدالت در انتخابات برقرار باشد. در این خصوص هیچ شک و تردیدی وجود ندارد که قوانین برای جاری شدن عدالت است.

او می‌افزاید: در تعیین صلاحیت کاندیداهای خبرگان، میزان علم و توانایی سیاسی و خبرگی افراد باید ملاک باشد. از عنوان مجلس همچنین نتیجه‌ای استخراج می‌شود که عضو این مجلس باید در مسائل سیاسی و علمی خبره باشد. حال قانون باید به گونه‌ای نوشته شود که افراد لایق‌تر به بتوانند در رقابت شرکت کنند.

این استاد حوزه علمیه ادامه می‌دهد: این مطالبه مردم هم است که در مجلسی که رهبر نظام را انتخاب می‌کند، شایسته‌ترین افراد حضور داشته باشند. قانون باید این مطالبه را تامین کند.

او درباره تعیین سطح 4 حوزه به عنوان ملاک کاندیداتوری در انتخابات خبرگان می‌گوید: سطح 4 حوزه بالاترین سطح تحصیلی حوزه است که وقتی افراد به این سطح می‌رسند، حداقل معلومات را برای اجتهاد دارند. پس از این سطح دیگر حوزویان به تحقیق و پژوهش برای بالا بردن سطح علمی خود مشغول می‌شوند.

حجت‌الاسلام غرویان ایراد دیگری به فرآیند انتخابات فعلی خبرگان رهبری دارد و می‌گوید که رقابت کاندیداهای شورای نگهبان با اعضای این شورا محل ایراد است. او این اتفاق را یک خلأ قانونی می‌داند و معتقد است در اصلاح قانون انتخابات خبرگان رهبری، در کنار تعیین ملاک برای سطح علمی کاندیداها، این مورد هم باید اصلاح شود.

حجت‌الاسلام غرویان در توضیح این ایرادات به آخرین انتخابات خبرگان رهبری اشاره می‌کند که به گفته او چندین استاد حوزه علمیه صلاحیت علمی آیت‌الله سید حسن خمینی را تایید کردند، اما صلاحیت او برای انتخابات خبرگان تایید نشد.

در همین ارتباط، چندی پیش آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی که نماینده تهران در خبرگان رهبری است، تاکید کرده بود که تغییر قانون انتخابات خبرگان ضروری است. او با اشاره به اینکه مجلس خبرگان دو قانون جداگانه مشتمل بر آیین‌نامه داخلی و انتخابات دارد، گفته بود که «آیین‌نامه داخلی توسط خبرگان به تصویب رسیده اما قانون انتخابات اصل آن تغییر پیدا نکرده و در آن اصلاحاتی در هر دوره انجام گرفته است، بنابراین برای برآورد خواسته‌های مردم یک قانون انتخابات به روز ضروری است.»

این عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: « قانون خبرگان تاکنون دو بار تغییر پیدا کرده است که در دوره سوم یک تغییر کلی در آن ایجاد شد. اما در تغییرات اثرگذاری کلان انجام نمی‌گیرد برای اینکه سیستمی که وجود دارد رضایت همه را در بر گرفته و چندان حرف و حدیثی در مورد آن وجود ندارد.»

حال باید منتظر ماند تا دید آیا در اجلاسیه خبرگان رهبری در اسفندماه، تغییرات اساسی در قانون انتخابات این مجلس اعمال می‌شود یا آنکه تغییرات به اجلاسیه‌های بعدی موکول می‌شود.

 

ارسال نظر