نقش بریتانیا در لاپوشانی فساد دانسکه بانک

۱۳۹۷/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۱۷۷

گروه جهان| افشاگر رسوایی دانسکه بانک اعلام کرده که بریتانیا در رابطه با افشای هویت کسانی که در این پرونده دست داشته‌اند، همکاری اندکی نشان داده است که این مساله از وجود ساز و کاری برای حمایت از هویت ذی‌نفعان حکایت دارد.

به گزارش رویترز، هاوارد ویلکینسون افشاگر رسوایی دانسکه بانک دانمارک گفت ساز و کارهای شرکت‌های بریتانیایی که هویت ذی‌نفعان خود را پنهان می‌کنند، مایه شرمساری است. او به قانون‌گذاران پارلمان اروپا گفت: «نقش بریتانیا مایه شرمساری است. این کشور و همچنین اسکاتلند سال‌هاست که از شرکت‌های تضامنی با مسوولیت محدود سوءاستفاده می‌کنند.»

این رسوایی 200میلیارد دلاری که یکی از بزرگ‌ترین پولشویی‌ها در تاریخ به شمار می‌رود، سبب شد مدیرعامل دانسکه بانک از سمتش کناره‌گیری کند و آژانس جرایم ملی بریتانیا هم تحقیقاتی را درباره یک نهاد بریتانیایی مرتبط با دانسکه بانک آغاز کرد که اولین تحقیقات مقامات بریتانیایی حول محور بزرگ‌ترین بانک وام‌دهنده دانمارک محسوب می‌شد. این پرونده به یک شرکت با مسوولیت محدود ثبت شده در بریتانیا بر می‌گشت. از بین 15 هزار مشتری خارجی شعبه دانسکه بانک در استونی، بریتانیایی‌ها بعد از روس‌ها بیشترین حساب‌های بانکی را دارند. افشاگر پولشویی در شعبه استونی دانسکه بانک در اواخر سال 2013 نامه‌ای به شعبه مرکزی نوشته و درباره این مساله هشدار داده بود که شرکت بریتانیایی «ابزار ارجح» برای انتقال پول مشتریان خارجی است.

 

 

ارسال نظر