عضویت 7 میلیون نفر در پیام‌رسان‌های داخلی

۱۳۹۷/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۷۸۳
عضویت 7 میلیون نفر در پیام‌رسان‌های داخلی

گروه دانش و فن   

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از عضویت مجموعا هفت میلیون نفردر پیام‌رسان‌های داخلی خبر داد و گفت این تعداد پیام رسان‌های داخلی را نصب کرده‌اند و با توجه به اینکه برخی افراد همزمان چند پیام‌رسان را دارند، در مجموع 10.5 میلیون نفر مشترک اقدام به نصب فعال پیام‌رسان‌های داخلی کرده‌اند و این پیام‌رسان‌ها نیز ۴۲ گیگابیت بر ثانیه ترافیک کاربران را می‌توانند مدیریت کنند.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه نشست دیروز کمیسیون‌های امنیت ملی، اقتصادی و صنایع و معادن مجلس با وزارت ارتباطات و مدیران پیام رسان‌های داخلی با اشاره به بررسی ابعاد مختلف فعالیت پیام رسان‌های داخلی در این نشست اظهار داشت: بخشی از جلسه به این مساله اختصاص داشت که بنا بر سندی که شورای عالی فضای مجازی در جلسات ۳۶ تا ۴۰ خود در خصوص حمایت از پیام رسان‌های بومی داشته، میزان اقدامات انجام شده در این خصوص بررسی شود.

وی افزود: در این خصوص نمایندگان مجلس از دستگاه‌هایی که تکالیف خود را در موعد مقرر انجام دادند تشکر کردند و قرار شد دستگاه‌هایی هم که در انجام تکالیف قانونی خود تاخیر داشتند با کمک مجلس و شورای عالی فضای مجازی به آنها کمک شود تا این بسته‌های حمایتی به‌طور کامل پیاده‌سازی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با اشاره به مطرح شدن دغدغه‌های مردم در خصوص پیام رسان‌های بومی در این نشست تصریح کرد: نمایندگان محترم دغدغه‌هایشان را در حوزه کیفیت سرویس‌های ارتباطی داخلی مطرح کردند که نیازمند تقویت جدی است، همچنین بحث اعتماد عمومی و خدشه‌هایی که در این زمینه وجود دارد، مطرح شد.

آذری جهرمی ادامه داد: مساله مخاطرات جدی‌ای که فضای مجازی کشور امروز در حوزه امنیت سایبری با آن مواجه هستند و نیز مساله استفاده زیاد از فیلترشکن‌ها، از سوی نمایندگان تذکر داده شد که فضای اجتماعی جامعه را با مشکل مواجه می‌کند، چرا که با این گستردگی سایر محتواهای غیرمجاز هم در دسترس گروه‌های مختلف قرار گرفته است.

وی افزود: راهکارهای این مساله بررسی شد و تدابیری که برای حل مساله وجود دارد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا کار به خوبی پیش برود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با اشاره به مطرح شدن مشکلات پیش روی پیام رسان‌های داخلی و برنامه‌های آینده آنها در این حوزه، گفت: بخشی از دغدغه نمایندگان در این حوزه این بود که اگر انحصار خارجی خوب نیست، انحصار داخلی هم نباید باشد و باید یک فضای رقابتی مناسب میان پیام رسان‌ها وجود داشته باشد.

آذری جهرمی تصریح کرد: در مجموع این جلسه در ۵ محور جمع‌بندی داشت که مهم‌ترین آن تشکیل یک کارگروه مشترک بین دستگاه‌هایی بود که در این موضوعات دخیل هستند.

وی افزود: این کارگروه متشکل از سه کمیسیون مجلس، خود پیام رسان‌ها و سازمان‌های درگیر در این حوزه است و در مجموع می‌توان گفت جلسه سازنده‌یی بود.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: هم دستگاه‌های اجرایی اعلام آمادگی مجلس را برای حل مسائل پیام‌رسان‌ها متوجه شدند و هم پیام‌رسان‌ها دغدغه‌های مردم را در این زمینه بهتر دریافت کرده‌اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص آمار استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی توسط مردم گفت: بعد از فرآیند مهاجرت، یک میلیون نفر کلا تلگرام را حذف کرده‌اند و در حال حاضر نیز مجموعا هفت میلیون نفر پیام‌رسان‌های داخلی را نصب کرده‌اند و با توجه به اینکه برخی افراد همزمان چند پیام‌رسان را دارند، در مجموع 10.5 میلیون نفر مشترک اقدام به نصب فعال پیام‌رسان‌های داخلی کرده‌اند و این پیام‌رسان‌ها نیز ۴۲ گیگابیت بر ثانیه ترافیک کاربران را می‌توانند مدیریت کنند.

آذری جهرمی تصریح کرد: ۲۵ درصد کاربران پیام‌رسان‌های خارجی به پیام‌رسان‌های داخلی مراجعه کرده‌اند و ۷۵ درصد باقی‌مانده نیز یا همچنان در آن پیام‌رسان‌ها باقی مانده‌اند، یا ترجیح داده‌اند از دیگر پیام‌رسان‌ها استفاده کنند، اما روند استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی با شیب خوبی در حال افزایش است و با رعایت مسائلی همچون کیفیت و اعتماد، این وضعیت بهبود خواهد یافت.

 این در حالی است که طی چند روز گذشته معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی از عضویت 25 میلیون نفر در پیام رسان‌های داخلی خبر داد ه بود، آماری که بسیار اغراق آمیز به نظر می‌رسید و روز گذشته وزیر ارتباطات آن را تصحیح کرد.

خوراکیان گفته بود: در حال حاضر 25 میلیون و 114 هزار نفر در پیام رسان‌های داخلی عضو شده‌اند و به این ترتیب بخش عمده‌یی از کاربران تلگرام فعالیت‌های عمده خود را از فضای غیرقانونی به سایر پیام رسان‌ها منتقل کرده‌اند و فرآیند انتقال همچنان ادامه دارد. در حال حاضر تعداد کاربران فعال روزانه پیام رسان‌های داخلی 9 میلیون و 200 هزار کاربر است که عدد مهمی است؛ زیرا تلگرام در طول چند سال به 9 میلیون کاربر فعال روزانه رسید، البته در این راه هنوز پیام رسان‌های داخلی مشکلاتی نیز دارند اما در مجموع از فعالیت پیام رسان‌های داخلی طی 20 روز پس از مسدود‌سازی تلگرام راضی هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند بستن شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی از جمله فیس‌بوک و توییتر در ایران باعث ایجاد انحصار تلگرام در ایران و ایزوله کردن کاربران ایرانی در فضایی محدود شده است، گفت: در این حوزه در گذشته برنامه مدونی وجود نداشته است و رویکرد مواجهه عمدتا اقتضایی و تقابلی اتخاذ شده است که تلگرام نیز از این فرصت حداکثر سوءاستفاده را کرده است. مساله تلگرام جزو کوچکی از ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی در کشور است و بررسی‌های لازم حتما در مورد شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها بر اساس سند مصوب ادامه دارد اما فعلا در حال بررسی هستیم. باید از این فضای گذار عبور کنیم تا تصمیمات مکملی که اتخاذ می‌شود به جای کمک کردن، تخریب‌کننده نباشند.

بر اساس این گزارش طی چند روز اخیر خبرهایی مبنی بر عضویت کاربران بدون اطلاع آنها در برخی پیام رسان‌های داخلی منتشر شد، اما روز گذشته در تماس تلفنی خبرنگارما با معاون یکی از پیام رسان‌های داخلی این خبر تکذیب شد و وی اعلام کرد از لحاظ فنی این کار غیر ممکن است.

 

 رفع فیلتر تلگرام طعمه است

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌یی نسبت به انتشار بدافزارهای عبور از فیلترینگ تلگرام هشدار داد و اعلام کرد که این ویروس‌های مخرب با هدف سوءاستفاده از کاربر، رواج یافته‌اند.

 پس از فیلتر شدن تلگرام بدافزارهای مختلفی تحت عنوان «تلگرام بدون فیلتر»، «فیلترشکن تلگرام» و غیره در فضای مجازی منتشر شده‌اند. مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌یی با بررسی این برنامه‌ها هشدار داد که این برنامه‌های نرم افزاری مخرب با فریب کاربر، اقدام به سوءاستفاده از اطلاعات کاربر یا استخراج ارز دیجیتال می‌کنند.

در این راستا این مرکز با بررسی فنی ۲ بدافزار «فیلترشکن تلگرام» و «جت فیلتر» اعلام کرد: برنامه «فیلترشکن تلگرام» از جمله برنامه‌های آماده‌یی است که با توجه به کد آن، در مقاطع مختلف زمانی با عناوین مختلفی و برای سوءاستفاده‌های مختلف منتشر می‌شود. این برنامه توسط ۱۲ ضدویروس به عنوان بدافزار تشخیص داده شده است. این برنامه در تبلیغات گسترده در سطح تلگرام منتشر شده که نمونه‌یی از آن ۱۳۸ هزار بازدید داشته است.

این برنامه پس از نصب توسط کاربر مخفی شده و دستورات مخرب مختلفی (نصب بدافزار، عضویت در چند سامانه پیامکی و...) را از طریق برنامه‌های پوش نوتیفیکیشن دریافت می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نحوه استفاده مخرب این بدافزار از سرویس‌های پوش نوتیفیکیشن این است که این برنامه قادر است هر برنامه یا بدافزار دیگری را نیز روی دستگاه کاربر نصب کند. در همین حال برنامه «جت فیلتر» نیز یکی از بدافزارهایی است که اخیرا با توجه به فیلتر شدن تلگرام، در حال انتشار در کانال‌های تلگرامی است. نام این برنامه درواقع

Android System Web View است که پس از نصب با نام MainActivity روی دستگاه قرار می‌گیرد.

این بدافزار بدون آنکه کاربر متوجه شود، در پس زمینه اقدام به استخراج ارز دیجیتال مونرو کرده و از توانایی دستگاه سوءاستفاده می‌کند. متاسفانه در دستگاه موبایل همانند کامپیوتر، کاربر متوجه تغییرات ایجاد شده یا کندی نمی‌شود و احتمال اینکه متوجه این سوءاستفاده شود بسیار پایین است.

 

 

ارسال نظر