رژیم سعودی نباید به فکر توسعه دموکراسی در سوریه باشد

۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۱۷۲
رژیم سعودی نباید به فکر توسعه دموکراسی
در سوریه باشد

رییس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان گفت: عربستان که بیداری اسلامی را با حمایت از کودتا در مصر، مداخله نظامی در بحرین و تجاوز به یمن از مسیر خود خارج کرد، چگونه به فکر توسعه دموکراسی در سوریه افتاده است؟

به گزارش فارس، سیدکمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی دیروز در دومین نشست گفت‌وگوهای ایران و اعراب در بیروت طی سخنانی با ذکر این نکته که ایرانیان خدمات زیادی را به اعراب انجام دادند، خاطرنشان کرد: جالب است که نقش دانشمندان ایرانی در توسعه علوم، فرهنگ و تمدن اسلامی به زبان عربی انجام می‌شد و آنها ضمن تلاش برای فراگیری عمیق این زبان و تسلط بر آن، صرف و نحو زبان عربی را تدوین و آثار علمی خود را به زبان عربی منتشر کردند.

خرازی با اشاره به دوران پس از پیروزی انقلاب عنوان کرد: متاسفانه برخی سران مرتجع عربی که از نفوذ انقلاب اسلامی نگران بودند راه مقابله با انقلاب اسلامی ایران را در پیش گرفتند و با تبلیغات شدید ضدایرانی سعی کردند بذر دشمنی را بین ایرانیان و اعراب بپاشند یا با حمایت از تفکر تکفیری و ایجاد گروه‌هایی چون القاعده و طالبان به مقابله با انقلاب اسلامی ایران بپردازند. او همچنین پیشنهاد آغاز گفت‌وگو بین فرهیختگان ایران و اعراب را مطرح کرد و گفت: هم ایرانیان و هم اعراب در دهه‌‌های گذشته هزینه‌‌های سنگینی را در فضای عدم گفت‌وگو با هم متحمل شده‌‌اند. این تجارب باید ما را به تامل و تفکر وادارد و موجب شود فرهیختگان عرب و ایران در گفت‌وگوهایی صریح و بی‌پیرایه به تحلیل تحولات بنشینند و با نگاه به آینده راه‌حل مسائل منطقه را جست‌وجو کنند.

 

ارسال نظر