اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۵۲۰

نسل جدید کدال در بورس

مدیرعامل شرکت رایان بورس از آغاز فعالیت آزمایشی نسل جدید سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) خبر داد و گفت: دسترسی به اطلاعات جامع ناشران مهیا شد. به گزارش مهر، روح‌الله دهقان با اشاره به این موضوع عنوان کرد: این دسترسی جامع به اطلاعات ناشران را مهیا می‌کند؛ بر این اساس ضرورت دراختیار گذاشتن رابطی خوش‌ساخت حاوی اطلاعاتی جامع به همراه امکان سفارشی‌سازی توسط کاربر به جهت دسترسی به‌موقع، کامل و جامع به اطلاعات مالی و سایر اطلاعیه‌های منتشر شده ازسوی شرکت‌ها و نهادهای بازار سرمایه، ما را بر آن داشت که نسل جدیدی از سامانه کدال (کدال ۳۶۰درجه) را تولید و ارائه کند. مجری سامانه کدال افزود: این سامانه وبگاهی است که تصویری ۳۶۰درجه از اطلاعات پایه‌یی ناشران، اطلاعیه‌های منتشر شده و دیگر اطلاعات پیرامونی هر شرکت یا نهاد مالی را به دست می‌دهد و امکانات قوی برای جست‌وجو و فیلتر کردن داده‌ها برحسب نیاز را فراهم می‌کند. وی تصریح کرد: علاوه بر این‌، قابلیت تشکیل پروفایل کاربری و سرویس گوش به زنگ این وبگاه نیز، امکان اطلاع‌رسانی فوری در کانال‌های متنوعی را دراختیار کاربران قرار می‌دهد و بدین‌ترتیب، باوجود کدال ۳۶۰ دیگر نیازی به مراجعه به چندین مرجع برای جمع‌آوری اطلاعات مالی شرکت‌ها وجود نخواهد داشت.

دهقان در تشریح امکانات سایت گفت: این سامانه امکاناتی نظیر دسته‌بندی اطلاعیه‌های پرکاربرد، دسترسی سریع و آسان به اطلاعیه‌ها از طریق انواع فیلترهای ترکیبی و سلسله مراتبی، امکان ثبت‌نام در سایت و استفاده از سرویس گوش به زنگ، اطلاع‌رسانی به کاربر از طریق ایمیل، پیامک و تلگرام درخصوص انتشار اطلاعیه‌های ناشران منتخب، نمایش کامل اطلاعات پروفایل ناشر، ازجمله اطلاعیه‌های کدال، تحلیل‌های تدان، اطلاعات شرکت و اعضای هیات‌مدیره، اطلاعات روز بازار برای نمادهای قابل معامله، تاریخچه پیام‌های ناظر بازار و امکان ارجاع به سایت ناشر مربوطه دارد. وی با بیان اینکه انواع رده‌بندی ناشران براساس استانداردهای روز دنیا، نمایش اطلاعیه‌های مشابه و ناشران هم‌رده براساس دسته‌بندی‌های انجام شده در سامانه معاملات و ارائه سایت به زبان انگلیسی از جمله دیگر مزایای این سامانه جدید است؛ ضمن اینکه امکان دسترسی به‌موقع، کامل و جامع به اطلاعات مالی و دیگر اطلاعیه‌های منتشره شرکت‌ها و نهادهای بازار سرمایه، ازجمله اساسی‌ترین نیازهای تحلیلگران و معامله‌گران این بازار است.

دهقان در پاسخ به اینکه ظاهر این سامانه شباهت زیادی به شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی دارد و آیا قرار است کدال ۳۶۰ (codal360.ir) رقیب این شرکت‌ها باشد، تصریح کرد: اطلاعاتی که در کدال ۳۶۰ منتشر می‌شود، منحصر به اطلاعات پایه و انتشار گزارش‌هاست و به هیچ‌وجه قرار نیست این سامانه وارد حوزه پردازش اطلاعات مالی شود؛ درواقع این سامانه با هدف دسترسی مناسب‌تر به اطلاعات پایه منتشر شده از سوی ناشران و نهادهای بازار سرمایه به‌صورت آزمایشی در حال فعالیت است. وی اظهار داشت: پس از دریافت بازخوردهای معامله‌گران و سایر فعالان بازار سرمایه، فعالیت رسمی آن با غنای بیشتری آغاز خواهد شد.

سهم 28 درصدی معاملات آنلاین

بالغ بر ۲۸ درصد حجم و ۲۱ درصد ارزش معاملات بورس در ۹ ماه گذشته از طریق معاملات الکترونیکی انجام شده است. بر این اساس، در 9 ماهه گذشته تعداد 95105 میلیون سهم به ارزش 187976میلیارد ریال از طریق معاملات الکترونیکی مبادله شده است که به ترتیب 28.05 و 21.96درصد از کل معاملات را شامل می‌شود. همچنین، در بازار اوراق بدهی نیز از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، تعداد 59 میلیون برگه به ارزش59080 میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفته است. این درحالی است که در این مدت تعداد 1031 میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 10735 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب با 134 و 126درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته همراه شد. به گزارش تسنیم، در بازار اوراق تبعی هم در این مدت تعداد 9947 میلیون ورقه به ارزش بیش از 534 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و ارزش معاملات این اوراق نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب بیش از 3100 و 3300 هزار درصد افزایش را نشان می‌دهد. این گزارش می‌افزاید: بررسی صنایع در سومین ماه از پاییز از نظر ارزش بازار نشان می‌دهد گروه محصولات شیمیایی با در اختیار داشتن 28شرکت و ارزش بازار 788 هزار میلیارد ریالی در رتبه اول قرار دارد، فلزات اساسی با 527 هزار میلیارد ریال و فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌یی با 324هزار میلیارد ریال رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

 

ارسال نظر