تداوم رشد دماسنج بورس تهران و فرا بورس

۱۳۹۶/۰۶/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۹۵۰
تداوم رشد دماسنج بورس تهران و فرا بورس

گروه بورس  

در روزهای گرم پایان فصل تابستان دماسنج معاملات بورس اوراق بهادار به بالاترین حد خود در سال جاری و 4سال اخیر رسیده و در رکوردشکنی‌های توفانی، قله‌های قبلی از دست رفته خود را به مدد معاملات پر حجم در گروه معدنی و فلزات فتح می‌کند.

به گزارش«تعادل» فعالان بازار سرمایه که در دولت یازدهم همواره از رکود در بازار سخن به میان می‌آوردند دیروز درحالی با معاملاتی به نسبت پرحجم در اغلب نمادهای معاملاتی روبه‌رو بودند که انتظار برای تعدیل مثبت سود در صنایع صادرات محور به پیشرو شدن گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها با تکتازی سنگ آهنی‌ها منجر شد و سهامداران این گروه به عنوان خوش‌اقبال‌ترین خریداران بازار سرمایه لقب گرفتند.

بر این اساس دیروز بورس تهران درحالی با معاملاتی به نسبت پرحجم همراه شد که در بازار مشتقه سهام اوراق اختیار خرید روی سهام فولاد و ملی مس با اقبال معامله‌گران مواجه بود. از سوی دیگر انتظار برای اعلام تعدیل مثبت درآمدی در گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها همچنان از جذابیت دو چندانی برای خریداران سهام برخوردار است. هر چند که تناسب عرضه و تقاضا باعث شده تا روند معاملات این گروه جذاب متعادل و با نقدشوندگی بالا همراه شود.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران(تدپیکس) در پایان معاملات دیروز سه‌شنبه 7شهریور ماه 96 با افزایش 239واحدی روی رقم 83هزار و 252واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 29واحدی عدد 17هزار و 868واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 436واحدی به رقم 91هزار و 796واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما درحالی با افزایش 298واحدی به رقم 58 هزار و 685 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 185واحدی عدد 179هزار و 554 واحد را به نمایش گذاشت.

براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه با 133واحد، ملی صنایع مس ایران با 106واحد و صنعتی و معدنی گل‌گهر با 66 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش نفت و گاز پارسیان با 47واحد، فولاد خوزستان با 30واحد و بانک ملت با 19واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران درحالی به بیش از 368میلیارد تومان نمایش داده شد که در بازار نقدی این بورس، ارزش معاملات حدود 174میلیارد تومان بود که ناشی از دست به دست شدن بیش از 851 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 64 هزار و 165نوبت داد و ستد است. طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه تجارت نو، حق تقدم خرید سهام شیمی ‌دارویی داروپخش، توریستی و رفاهی آبادگران کیش، سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران و آس‌پ از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی اوراق اجاره هواپیمای ماهان متوقف شدند. در بازار معاملات بلوکی نیز دیروز کمتر از 230میلیون سهم شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه به ارزش بیش از 42میلیارد تومان میان سهامداران عمده با معاملات انتقالی مواجه شد.

 آخرین خبر درباره مجوز اکتشاف در D19

در همین حال گفته شده، محیط زیست مجوز اکتشافات مقدماتی در منطقه حفاظت شده معدنی D19 را برای شرکت معدنی و صنعتی چادرملو صادر کرد. این درحالی است که زمزمه‌هایی از عدم موافقت شورای عالی محیط زیست با این اکتشاف و عدم صدور مجوز کتبی مطرح شده است. مرتضی علی‌اکبری، معاونت مالی و اقتصادی شرکت توسعه معادن و فلزات در این خصوص گفت: از ابتدای امر ایمیدرو قصد اعطای مجوز اکتشاف در منطقه D19 را به شرکت چادرملو داشت؛ ولی سازمان محیط زیست موافق این قضیه نبود. نهایتا پیشنهاد شده بود که چادرملو با حفظ زیست بوم، یوزایرانی و رعایت همه مسائل زیست محیطی با نظارت سازمان محیط زیست، اقدام به فعالیت در این منطقه کند. بدین‌ترتیب هم رضایت سازمان محیط زیست جلب شده و هم «کچاد» منتفع شود. این طرح تاثیری در ظرفیت تولید چادرملو نخواهد داشت؛ بلکه بدین معناست با توجه به اتمام ذخایر معدن فعلی شرکت در چند سال آتی نیاز به معدن جدید خواهد بود و این طرح به رفع این نیاز کمک خواهد کرد. وی در رابطه با سایر اخبار مجموعه بیان کرد: به زودی حق تقدم‌های استفاده نشده و معادن عرضه می‌شود همچنین ظرف چند روز آینده حق تقدم‌های استفاده نشده «ومعادن» در بورس عرضه خواهد شد.

 بلوک «فسرب» روی میز فروش

براساس اخبار منتشر شده در بازار شرکت سرمایه‌گذاری ارس صبا و شرکت مهندسی برق، ارس صبا قصد دارند به صورت یکجا ۵۰ میلیون از سهام شرکت ملی سرب و روی ایران را با قیمت پایه ۵۰۰ تومان یا قیمت بازار به اضافه ۲۰درصد(هر کدام بیشتر باشد) عرضه کنند. تاریخ بیست و دوم شهریور ماه۹۶ برای انجام این معامله در نظر گرفته شده است.

فیروز منجیلی، رییس هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری ارس صبا درخصوص عرضه بلوک سهام شرکت ملی سرب و روی ایران گفت: ما حدود ۱۷درصد از سهام شرکت ملی سرب و روی را در اختیار داریم و تصمیم گرفتیم این بلوک سهام را عرضه کنیم. خریدار با خرید این بلوک سهام می‌تواند یک کرسی هیات‌مدیره داشته باشد. منجیلی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون خریداری مراجعه کرده؟ گفت: در مورد اینکه سهم خریدار دارد یا خیر، نمی‌توانم نظر قطعی بدهم. در هر حال ما برای عرضه این قیمت را امتحان می‌کنیم. ممکن است خریدار وجود داشته باشد البته هنوز در این خصوص مذاکره‌یی انجام نشده است.

وی در مورد آینده شرکت با توجه به رشد قیمت محصولات معدنی گفت: با توجه به شرایطی که در مورد کامودیتی‌ها به وجود آمده، انتظار سودآوری در شرکت‌های معدنی وجود دارد کما اینکه این شرکت هنوز به ظرفیت اسمی نرسیده و با ۱۰درصد ظرفیت فعالیت می‌کند. البته با توجه به طرح‌های توسعه‌یی که وجود دارد، احتمال افزایش ظرفیت در سال‌های آتی دور از ذهن نیست.

 ورود سرمایه‌های بیمه‌ای به بورس

در روزهای اخیر آنقدر بحث شرکت‌های صادرات محور، بانک‌ها و رکود و رونق در صنایعی چون خودرو و ساختمان داغ شده که گروه‌هایی نظیر بیمه به حاشیه رفته‌اند. بیمه کوثر از ابتدای سال ۹۶ تا پایان معاملات ۶ شهریور ماه بازدهی ۷درصدی را عاید سهامداران خود کرده است. گفتنی است وکوثر زیان بیش از ۵ درصدی را در سال ۹۵ به سهامداران خود تحمیل کرده بود.

نوید خاندوزی مدیر، سرمایه‌گذاری شرکت بیمه کوثر درخصوص وضعیت فعلی «کوثر» گفت: عملکرد شرکت هم در حوزه عملیات بیمه‌گری و هم در حوزه سرمایه‌گذاری در سال ۹۶ نسبت به سال قبل متفاوت بوده است. با وجود اینکه بیمه شخص ثالث بخش عمده پرتفوی بیمه‌یی شرکت‌های بیمه را تشکیل می‌دهد؛ اما بیمه کوثر در سال ۹۶ با کنترل موضوع موفق به کاهش حجم بیمه‌های شخص ثالث و در مقابل افزایش سایر رشته‌ها به ویژه بیمه‌نامه‌های عمر و زندگی در سبد خدمات خود شد که در افزایش حاشیه سود شرکت موثر بوده و آثار با اهمیت آن در سود سال ۹۷ نمایان خواهد شد. وی در ادامه افزود: همچنین با توجه به شرایط اقتصادی کشور، تغییراتی در حوزه سرمایه‌گذاری شرکت صورت گرفته است. همانطور که می‌دانید به سبب جذابیت نرخ بالای سود بانکی، بخش عمده منابع پولی شرکت‌های بیمه و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده است. بدون شک روند پرداخت سود بالا به سپرده‌ها به زودی تغییر خواهد کرد ضمن اینکه ریسک بانک‌ها رو به افزایش است.

 واکنش بازارهای سهام  به بحران کره شمالی

در همین حال بازارهای آسیایی پس از شلیک موشک کره شمالی از فراز ژاپن؛ تقاضا برای سرمایه‌های امن بالا رفت. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی سه‌شنبه 7شهریور ماه پس از شلیک موشک کره‌شمالی و هجوم سرمایه‌گذاران به سوی سرمایه‌های امن، سهام آسیایی سقوط کرد و شاخص‌های امریکا با قیمت پایین‌تری باز شدند.

پس از اینکه یک موشک کره‌شمالی در اوایل بامداد سه‌شنبه از فراز ژاپن عبور کرد، شاخص نیکی این کشور ۰.۸۱درصد کاهش یافت. نخست‌وزیر ژاپن شینزو آبه در بیانیه‌یی شلیک این موشک را بی‌سابقه و بی‌ملاحظه دانست. در شبه‌جزیره کره درحالی که سرمایه‌گذاران منتظر دریافت آخرین تحولات تنش‌های کره هستند، شاخص کوسپی 1.15درصد کاهش یافت. شاخص گسترده‌تر کره، کوسداق 0.41درصد کاهش یافت. احساس امن نبودن باعث شد، بازارهای چین هم تحت فشار قرار بگیرند و شاخص هانگ‌سنگ 0.77درصد سقوط کرد و شاخص ترکیبی شانگهای 0.08درصد و شاخص ترکیبی شنزن 0.031درصد افت کردند.

 «آیفکس» سقف 950 واحدی را در هم شکست

به موازات رشد چشم‌گیر حجم و ارزش مبادلات فرابورس در روز سه‌شنبه 7شهریور ماه در هفتمین روز از ماه پایانی نیمه نخست امسال، شاخص کل فرابورس سقف‌شکنی جدیدی را ثبت کرد.

به گزارش روابط عمومی فرابورس، شاخص کل فرابورس در روز جاری سقف‌شکنی کرد و توانست با عبور از پله 950واحدی در ارتفاع 951واحدی بایستاد. امروز همچنین شاهد رشد حجم و ارزش مبادلات در بازارهای فرابورس بودیم به گونه‌یی که معامله‌گران بیش از 511 میلیون ورقه بهادار را به ارزش بالغ بر 276میلیارد تومان دست به دست کردند.

حدود دو سوم از حجم کل مبادلات فرابورس در بازارهای اول و دوم جابه‌جا شد تا بدین‌ترتیب افزون بر 396میلیون ورقه به ارزش بالغ بر 77.2میلیارد تومان در این دو بازار مورد دادوستد قرار گیرد. نقل‌وانتقال حدود 97میلیون سهم به ارزش بالغ بر 8.6 میلیارد تومان نیز بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را در نماد «ذوب» رقم زد همچنین در جریان بازار شاهد بازگشایی 4نماد معاملاتی «بنو»، «گکیش»، «وسنا» و «آ س پ» بودیم.

از سوی دیگر درحالی نمادهای«اوان» و «ذوب» در صدر جدول نمادهای پربیننده فرابورسی ایستادند که نمادهای«کوثر» و «کشرق» بیشترین افزایش قیمتی یعنی 5 درصدی را به ثبت رساندند. نماد ذوب علاوه بر این با حمایت دو واحدی از آیفکس در کنار نماد «مارون» بیشترین نقش را در رشد 4واحدی این نماگر ایفا کرد. جابه‌جایی بیش از 49هزار ورقه تسهیلات مسکن مرداد 96 به ارزش بالغ بر 3.8میلیارد تومان منجر به صدرنشینی تسه 9605 به لحاظ حجم و ارزش در تابلو تسهیلات مسکن شد. در ادامه امتیاز تسهیلات مسکن فروردین 95 با بیشترین قیمت یعنی 79.2هزارتومان مورد دادوستد قرار گرفتند.

در همین حال جابه‌جایی یک میلیون و 600 هزار ورقه در تابلو اوراق با درآمد ثابت ارزشی بالغ بر 159میلیارد تومان را در این تابلو رقم زد. سهامداران همچنین در تابلوهای معاملاتی بازار پایه افزون بر 103میلیون سهم را به ارزش بیش از 23.4میلیارد تومان دست به دست کردند که نمادهای معاملاتی «لکما» و «تجار» به ترتیب بالاترین حجم و ارزش مبادلاتی را در بازار پایه به خود اختصاص دادند.

 عرضه بیش از ۳۹ هزار تن مواد پلیمری

 بورس کالا تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز سه‌شنبه ۷شهریور ماه میزبان عرضه ۳۹هزار و ۷۲تن انواع پلی اتیلن، اکریلونیتریل بوتادین استایرن، استایرن بوتادین رابر، پلی استایرن، پلی بوتادین رابر، پلی پروپیلن و پلی وینیل کلراید در گروه مواد پلیمری بود. براساس این گزارش ۳۴هزار و ۶۲۵ تن انواع قیر، یک هزار تن لوب کات و ۵ هزار تن وکیوم باتوم نیز در این تالار عرضه شد. تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز میزبان عرضه ۴۹هزار و ۲۶۰تن انواع قیر، لوب کات و عایق رطوبتی بود.

این گزارش حاکی است، تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه ۲۴۷هزار قطعه جوجه یک روزه گوشتی، ۲۰۰تن روغن خام، ۱۲۰تن جو دامی، ۹۷۵تن شکر سفید، ۶۱ هزار و ۷۵۰تن گندم خوراکی و ۴هزار تن گندم دوروم بود. علاوه بر این ۳۳هزار و ۷۵۰تن گندم خوراکی و ۵ تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی و در این تالار عرضه شد. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه ۲۰۰تن شیر خام بود.

 

ارسال نظر