تعطیلی خط 7 مترو از چهارشنبه

۱۳۹۶/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۱۷۸

گروه راه و شهرسازی   

خط 7 مترو تهران که در زمان محمدباقر قالیباف با عجله و قبل از تکمیل و به شکل ناقص و بدون آماده کردن برخی موارد ایمنی افتتاح شد از همان روزهای نخستین مخالفت کارشناسان و شورای شهر چهارم را به دنبال داشت. برخی اعضای شورای شهر معتقد بودند این خط کامل نیست و راه‌اندازی آن فقط برای خودنمایی قالیباف انجام گرفته و جهت حفظ ایمنی شهروندان باید هر چه سریع‌تر بهره‌برداری از آن متوقف شود.

با روی کارآمدن شورای جدید نیز محسن هاشمی، رییس شورا بر این مهم تایید کرد و گفت: خط 7 مترو بازی با جان شهروندان است. بالاخره نیز محمدعلی نجفی، شهردار تهران تصمیم گرفت تا از چهارشنبه هفته جاری این خط را تعطیل کند.

بنا به گفته روابط عمومی شرکت بهره‌برداری مترو تهران، خط 7 مترو به علت نواقص متعدد در جنبه‌های عمرانی، تجهیزاتی و سامانه‌های ایمنی و کنترلی تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، شرکت بهره‌برداری مترو تهران اضافه کرد که این تصمیم پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی و با توجه به ضرورت حفظ ایمنی و سلامت شهروندان اتخاذ شده است. در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شده است که راه‌اندازی خط 7 مترو از ابتدا مغایر با استانداردهای ضروری و ناقض اصول ایمنی بهره‌برداری بوده است.

دکتر پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در دستوری که برای تعطیلی این خط مترو صادر کرده، آورده است که برای ما چیزی مهم‌تر از امنیت و سلامت مردم نیست.

بنابراین از آنجا که سفرهای شهروندان با این خط مترو هم‌اکنون خارج از استاندارهای تضمین‌کننده است، تعطیلی فوری این خط در دستور کار قرار گرفته است.

در ابلاغ معاونت حمل و نقل شهردار تهران به مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تصریح شده است که نواقص خط 7 مترو تهران باید ظرف مدت 6 ماه برطرف شده باشد تا خط 7 مجددا آماده انتقال مسافر شود. براساس اعلام کارشناسان، متخصصان و بازرسان فنی که بازدیدهای مکرری از این خط داشته‌اند، مشخص شده که خط 7 مترو به لحاظ مواردی همچون:

- عدم وجود سامانه علامت‌دهی(سیگنالینگ) و سامانه کنترل حفاظت خودکار (ATP)

- عدم نصب حتی یک هواکش در تونل‌ها که در تعارض با استانداردهای موجود است.

- نواقص سیستم برق‌رسانی و عدم راه‌اندازی سیستم کنترلی برق(اسکادا) و بالاخره نامه صریح مهندس مشاور که بهره‌برداری را تنها در سرفاصله زمانی 55 دقیقه تایید می‌کند و عملا به معنای نمایشی بودن استفاده از این خط مترو است؛ از ابتدا هم حائز شرایط صحیح بهره‌برداری نبوده و از این رو معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با جمع‌بندی بررسی‌های تخصصی و شرایط موجود اعلام کرد که این خط باید تا زمان برطرف شدن اشکالات موجود و تضمین ایمنی سفرهای شهروندان متوقف شود.

 ایمن‌سازی خط 7 مترو 6 ماه طول می‌کشد

محمدعلی نجفی، شهردار تهران نیز با اشاره به تعطیلی خط 7 مترو و نامه وزارت کشور درخصوص ناایمن بودن این خط گفت: ایمن‌سازی خط 7 مترو 6 ماه به طول می‌انجامد. به گفته وی، از وقتی که این خط راه‌اندازی شد، بحث‌هایی درخصوص ناایمن بودن این خط از نظر سیگنالی، نبود تجهیزات، ریل و برخی کشنده‌ها و واگن‌ها مطرح شد.

نجفی با بیان اینکه باید زودتر از اینها این خط را تعطیل می‌کردیم، گفت: یک ماه و نیم قبل نیز وزارت کشور نامه‌یی درخصوص ناایمن بودن این خط ارائه کرد و توصیه به تعطیلی خط داشت اما واقعیت این است که دلمان نمی‌خواست به دلیل استقبال مردم این خط را تعطیل کنیم اما چندین جلسه با کارشناسان مختلف برگزار کرده و نهایتا احساس کردیم، جان مردم به خطر می‌افتد. شهردار تهران با بیان اینکه ایمن‌سازی این خط 6 ماه به طول می‌انجامد، گفت: امیدواریم زودتر از موعد پیش‌بینی شده، خط افتتاح شود تا بتوانیم تا قبل از نوروز این خط را در اختیار مردم قرار دهیم اما واقعیت این است که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده 6 ماه ایمن‌سازی این خط طول می‌کشد. نجفی گفت: یک‌شنبه شب اطلاعیه‌یی در این زمینه صادر کردیم اما برخی شهروندان این اطلاعیه را ممکن است ندیده باشند و بر همین اساس طی یکی دو روز آینده در این خط مسافرگیری خواهد شد اما بعد از دو روز این خط تعطیل می‌شود. وی افزود: به مسافرانی که از این خط استفاده کردند، مداوم گوشزد شد که این خط

پس فردا تعطیل می‌شود.

 بودجه 300 میلیاردی ایمن‌سازی خط 7 مترو

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز از نیاز 300میلیارد تومانی برای ایمن‌سازی خط 7 خبر داد. وی در این باره توضیح داد: ما در خط 7 مشکل ایمنی، نبود هواکش و احتمال حریق در داخل ایستگاه‌ها را داشتیم که قابلیت بیرون‌ کشیدن دود نیز وجود نداشت و همین مسائل همچنین نبود سیگنالین سبب شد که نسبت به تعطیلی این خط اقدام کنیم. وی با بیان اینکه هر 55 دقیقه یک قطار در این خط حرکت می‌کرد، گفت: مترو باید هر 4 الی 5 دقیقه حرکت داشته باشد و این مسائل سبب تعطیلی خط 7 شد.

 

ارسال نظر