اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۳۳۵

 آمار بالای بازماندگان از تحصیل در سیستان وبلوچستان

نرخ بازماندگی از تحصیل (نرخ سواد) در هر جامعه‌یی اهمیت بسزایی دارد ولی محاسبه این نرخ برای گروه سنی ۶ تا ۱۴ ساله از ضرورت بیشتری برخوردار است زیرا با توجه به تغییرات فرهنگی در جامعه امروز، انتظار می‌رود این نرخ برای این گروه سنی مقدار ناچیزی را به خود اختصاص دهد؛ لذا در گزارش پیش‌رو نرخ بازماندگی از تحصیل در گروه سنی ۶ تا ۱۴ساله (لازم‌التعلیم) بر حسب جنس و استان محاسبه و بررسی شده است.

با توجه به نتایج به دست آمده از سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ (کودکان لازم‌التعلیم در گروه سنی ۶ تا۱۴ ساله ۱۰میلیون و ۷۷۲ هزار و ۷۸۷ نفر است که از این تعداد، 5میلیون و ۵۱۶ هزار و ۶۳۷ نفر مرد و 5میلیون و ۲۵۶ هزار و ۱۵۰نفر زن بوده‌اند. همچنین از تعداد مذکور ۳۱۵ هزار و ۴۱۲ نفر بیسواد (۱۵۹ هزار و ۶۳۰ نفر مرد بی‌سواد و ۱۵۵ هزار و ۷۸۲نفر زن بی‌سواد) در کل کشور وجود دارند که با توجه به اطلاعات حاصل، جمعیت مردان بی‌سواد نسبت به بی‌سوادان زن گروه ۶ تا ۱۴ساله بیشتر است؛ البته جمعیت باسوادان مرد نسبت به زنان باسواد در همین گروه بیشتر است.

این امر در خصوص نسبت مردان و زنان گروه سنی ۶ تا ۹ ساله نیز صادق است. اما در گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ ساله (با جمعیت کل 5میلیون و ۶۸۸ هزار و ۳۸۴ نفر)، ۷۴ هزار و ۳۹۸ نفر بی‌سواد هستند که از این تعداد ۳۶ هزار و ۴۸۳ نفر مرد و ۳۷ هزار و ۹۱۵نفر زن هستند. بر خلاف گروه سنی ۶ تا ۹ ساله، زنان بی‌سواد گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ ساله نسبت به بی‌سوادان مرد همان گروه سنی جمعیت بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند. این کاهش نسبت طی ۵ سال اخیر می‌تواند به دلیل تغییر فرهنگی، اجرای سیاست‌های آموزشی همگانی و بهبود امکانات آموزشی یا زیر ساخت‌های آن باشد. نرخ بازماندگی کل کشور برای گروه سنی ۶ تا ۱۴ ساله ۲.۶۱ درصد است که بسیار قابل تامل است. شایان ذکر است که با توجه به بالا بودن این نرخ، انتظار می‌رود، مشکلات ذکر شده که در مقدمه به آن اشاره شده است، را پدید آورد. طبق جداول ۳ و ۵، در گروه سنی ۶ تا ۱۴ ساله، استان زنجان (1.42 درصد) کمترین نرخ بازماندگی از تحصیل در مردان و زنان داراست و به ترتیب استان‌های گیلان (1.46 درصد) و اردبیل (1.95 درصد) در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. از سوی دیگر بیشترین مقدار این نرخ را استان سیستان و بلوچستان (7.61درصد) به خود اختصاص داده است و پس از آن استان‌های کرمان (4.52 درصد) و یزد (3.52 درصد) قرار دارند. با توجه به آنکه نرخ بازماندگی از تحصیل استان‌های مذکور از متوسط کشور (2.61 درصد) بسیار بیشتر است، به نظر می‌رسد در حالت بحرانی به سر می‌برند.

 کارآگاهان باتجربه‌ بازنشسته نمی‌شوند

رییس پلیس آگاهی ناجا گفت: سعی داریم کارآگاهان پیشکسوت را که در زمان خود دارای اسم و رسم بودند، در کنار کارآگاهان جوان قرار دهیم. محمدرضا مقیمی افزود: با توجه به اینکه سال‌های زیادی در زمینه کشف جرم در پلیس تلاش شده است ما قصد داریم از هر کدام از همکارانمان که به دلیل بازنشستگی از خدمت جدا شده، استفاده کرده و دوباره ارتباط سازمانی‌مان را با آنها برقرار کنیم. او ادامه داد: پلیس آ‌گاهی در سال 1253 هجری شمسی به عنوان دفتر مسروقات شکل گرفته و در طول تاریخ کارآگاهان زیادی در این زمینه فعالیت کرده‌اند. ما نیز با توجه به این تاریخچه طولانی قصد داریم با استفاده از همکارانمان که بازنشسته شده‌اند فعالیت کشف جرم را به صورت گسترده‌تری انجام دهیم. مقیمی با بیان اینکه کشف جرم تنها با استفاده از مبانی علمی و بروز نیست، اظهار کرد: اگرچه یک کارآگاه باید به مسائل علمی و به‌روز آگاه بوده و دوره‌های آکادمیک را گذرانده باشد اما تجربه بسیار در کشف جرم موثر است. کارآگاه بعد از وقوع اتفاق به صحنه جرم می‌رسد و باید بتواند از حس ششم خود برای ترسیم صحنه جرم استفاده کند. او تاکید کرد: سعی داریم کارآگاهان پیشکسوت را که در زمان خود دارای اسم و رسم بودند در کنار کارآگاهان جوان قرار دهیم و در این جلسه نیز آنها را گرد هم آورده و از 5 نفر از کارآگاهان پیشکسوت تجلیل و همچنین 5 نفر از کارآگاهان پیشکسوت به عنوان کارآگاه ویژه انتخاب و 39 نفر از کارآگاهان سراسر کشور موفق به دریافت رتبه‌های کارآگاهی شدند.

 بنیاد شهید عنوان شهید به آتش‌نشانان نمی‌دهد

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس گفت: برای اطلاق عنوان شهید به آتش نشانان باید تغییرات و اصلاحاتی در آیین‌نامه و قوانین مربوط به شرایط احراز عنوان شهید انجام شود. پروانه مافی در رابطه با اظهارات خانواده شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو مبنی بر بی‌توجهی نمایندگان نسبت به پیگیری شهید محسوب شدن آتش‌نشانان، به خانه ملت گفت: در نشستی که در روزهای نخست وقوع حادثه با خانواده شهدای آتش‌نشانان داشتیم قول پیگیری این موضوع را دادیم و در این رابطه نیز ورود کردیم اما بنیاد شهید بر اساس آیین‌نامه و دستورالعمل‌های خود زیر بار این موضوع نمی‌رود. نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در واقع عنوان شهید به کسی اطلاق می‌شود که نظامی بوده و در جبهه جنگ جان خود را از دست دهد بنابراین آتش‌نشانان جزو نیروی‌های نظامی محسوب نمی‌شود. او با تاکید بر اینکه برای اطلاق عنوان شهید به آتش‌نشانان باید تغییرات و اصلاحاتی در آیین‌نامه و قوانین مربوط به شرایط احراز عنوان شهید انجام شود، تصریح کرد: فراکسیون ایثارگران مجلس می‌تواند به این موضوع ورود و طرحی را تهیه و به صحن علنی ارائه کند. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، با بیان اینکه جانباختگان آتش‌نشان، شهید راه خدمت محسوب می‌شوند، ادامه داد: بنیاد شهید بر این باور است که ما طبق دستورالعمل‌ها عمل می‌کنیم و لازمه اطلاق عنوان شهید به جانباختگان آتش‌نشان تغییر و اصلاح قوانین است. عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم پیگیری تمام مطالبات خانواده شهدای آتش‌نشان گفت: تحقق خواسته‌های آنها باید مورد توجه مسوولان ذی‌ربط قرار گیرد.

 

 

ارسال نظر